به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۸ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۵۴۶۳۱

آسمان خراش وان زعبیل دبی وارد گینس شد

آسمان خراش وان زعبیل دبی وارد گینس شد
گروه اقتصادی: وان زعبیل (One Za’abeel) از دو آسمان‌خراش تشکیل شده است که یک پل افقی در میان خود دارند. این پل طولانی‌ترین تیر طُرّه‌ای جهان است.به گزارش تجارت‌نیوز، دبی پر از آسمان‌خراش‌های چشم‌نواز است، اما وان زعبیل (One Za’abeel) که به تازگی تکمیل شده، مطمئناً حتی در شهر آسمان‌خراش‌ها نیز برجسته خواهد بود. این پروژه به شکل دو برج مجاور است که یک پل افقی در میان خود دارند که طولانی‌ترین تیر یک‌سر گیردار (Cantilever) یا تیر طُرّه‌ای جهان است.

 دو آسمان‌خراش وان زعبیل به ترتیب 235 متر (770 فوت) و 305 متر (1000 فوت) ارتفاع و دارای فضای مسکونی و اداری هستند؛ یک هتل نیز بین آن‌هاست. هر دوی آن‌ها بالای یک ساختمان سکویی با سقف سبز قرار دارند.

این پروژه به واسطه آن بخش افقی، لینک (Link) نام‌گذاری شده که به هر دو برج در ارتفاع 100 متری (328 فوت) بالای بزرگراهی شلوغ تکیه داده است. طول آن 230 متر (754 فوت) است در حالی که خود بخش کنسول (یعنی قسمتی که بیرون می‌زند) 66 متر (216 فوت) است. در بالای این لینک، یک استخر شنا با منظره‌ای از برج خلیفه که بلندترین ساختمان جهان است، قرار دارد. فضای داخلی آن به عنوان پلی برای دسترسی به هر ساختمان عمل می‌کند و ویو بیشتری به شهر دارد؛ به‌علاوه رستوران‌ها و استراحتگاه‌ها.

تحقق پروژه یک چالش مهندسی واقعی بود. به گفته مهندس WSP، این دو آسمان‌خراش درواقع به‌طور هدفمند با انحراف بسیار کم ساخته شده‌اند، به‌طوری که وقتی لینک در جای خود جوش داده شد، وزن اضافی آن به تدریج برج‌ها را به حالت عمودی مستقیم بازگرداند. لینک، توسط شرکت ساختمانی مِیس (Mace) با استفاده از یک سیستم بالابر هیدرولیکی که شامل 24 جک بود، در جای خود قرار گرفت.

برج رکورددار گینس
نیکن سکی (Nikken Sekkei)، طراح این برج، توضیح می‌دهد: «تیر کنسول 66 متری لینک اکنون طولانی‌ترین تیر طُرّه‌ای جهان است و به بازدیدکنندگان حس شناور شدن در هوا را می‌دهد. این لینک با استفاده از یک سیستم ساختار لوله‌ای بیرونی قوی با اعضای فولادی اصلی آن که به صورت شبکه‌ای الماسی در امتداد چهار طرف چیده شده‌اند به منظور به حداقل رساندن پیچش و ایجاد فضای داخلی بدون ستون به هم پیوسته ایجاد شده است.»

علاوه بر ثبت رکورد گینس برای بلندترین تیر طُرّه‌ای جهان، این ساختمان یکی از «سنگین‌ترین بلند کردن‌ها» را نیز در منطقه ثبت کرده است. اولین بخش لینک با وزن تقریباً 8500 تن در یک دوره 12 روزه در ارتفاع 100 متری از زمین بلند شد. سپس نوک کنسول باقیمانده، با وزن 900 تن، در طی چهار روزه دوم بالا کشیده و متصل شد. موقعیت اتصال پیوند بین دو برج نیز ایمنی را افزایش می‌دهد و نوسانات ناشی از باد را سرکوب می‌کند (مشکلی که در ساختمان‌های بلند رایج است).

البته وان زعبیل اولین آسمان‌خراشی نیست که یک بخش افقی را در خود جای داده است؛ موشه سفدی پیش از این، «رافلز سیتی چونگ کینگ» (Raffles City Chongqing) و «مارینا بی سندز» (Marina Bay Sands) را بدین صورت طراحی کرده‌ است. این پروژه همچنین برای صدور گواهینامه طلایی ساختمان سبز LEED (green building) در نظر گرفته شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها