به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۳:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۵۵۶۸۹

درخواست تازه بایدن از اسرائیل درباره رفح 

درخواست تازه بایدن از اسرائیل درباره رفح 
گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از اسرائیل خواست برای حفاظت از جان صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که به رفح در جنوب نوار غزه پناه برده‌اند، اطمینان حاصل کند. در همین حال روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و مصر و همچنین نخست‌وزیر قطر در تلاش برای دستیابی به یک طرح جدید آتش‌بس، در قاهره گفتگو می‌کنند.
جو بایدن آوارگان فلسطینی در رفح را که اکنون پرازدحام‌ترین نقطه باریکه غزه است، «بی‌پناه و آسیب‌پذیر»‌ توصیف کرد.
یک پزشک فلسطینی در رفح گفت که مردم در وحشت زندگی می‌کنند.
فولکر تورک کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید هر شکلی از حمله‌ به رفح «هولناک» خواهد بود وغیرنظامیان بسیاری «احتمالا کشته خواهند شد.»
هفته گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که به ارتش دستور داده است برای گسترش عملیات زمینی به رفح آماده شوند.
نیروهای اسرائیلی در روزهای اخیر بارها این شهر را که مملو از آوارگان جنگ‌زده است هدف قرار داده‌اند.
در دو روز بریتانیا و اتحادیه اروپا هم به صراحت با حمله احتمالی اسرائیل به رفح مخالفت کردند.
مقام‌های سازمان ملل می‌گویند صدها هزار فلسطینی دیگر جایی برای رفتن ندارند.
بیش از نیمی از جمعیت ۲/۳ میلیون نفری نوار غزه اکنون در رفح در مرز با مصر تجمع کرده‌اند که قبل از شروع جنگ بین اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، تنها ۲۵۰۰۰۰ نفر در آن زندگی می‌کردند.
بسیاری از آوارگان در پناهگاه‌ها یا چادرهای موقت در شرایط نامناسب زندگی می‌کنند و دسترسی کمی به آب آشامیدنی یا غذا دارند.
اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که دو گروگان مرد را در جریان عملیات مشترک شین بت (سازمان امنیت داخلی اسرائیل و ارتش) در رفح آزاد کرده است. پس از انتشار این خبر نخست‌وزیر اسرائیل گفت آزادسازی این دو نفر نشان می‌دهد تنها راه‌حل بازگرداندن گروگان‌ها «عملیات نظامی» است.
 بایدن پس از دیدار  خود با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در واشنگتن، بار دیگر خواستار حفاظت از غیرنظامیان رفح شد: «بسیاری از مردم آنجا آواره شده‌اند، چندین بار آواره شده‌اند» و اکنون «در رفح جمع شده‌اند و آسیب‌پذیر هستند.»او بار دیگر با تکرار موضع آمریکا گفت: «با هرگونه جابجایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه مخالفیم.»
کاخ سفید یکشنبه اعلام کرد که از عملیات اسرائیل در رفح بدون توجه به وضعیت پناهجویان حمایت نمی‌کند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها