به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۵:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۵۵۷۶۲

اگر جای قلعه‌نویی بودم استعفا می‌دادم

اگر جای قلعه‌نویی بودم استعفا می‌دادم
گروه ورزشی: مرتضی فنونی زاده بازیکن اسبق تیم ملی اعتقاد دارد عملکرد بازیکنان در جام ملتها مورد قبول اما نمره کادرفنی ضعیف بود.
همشهری آنلاین: مرتضی فنونی زاده با اشاره به عملکرد کلی تیم ملی در رقابت های جام ملتهای آسیا تاکید کرد: من به عملکرد بازیکنان از ۲۰ نمره ۱۷ می دهم اما از لحاظ کادرفنی با توجه به اینکه از ۶ بازی ۳ تا بازی خوب و سه تا بازی بد بودیم نمی توان نمره خوب داد. بازی اول، سوم و پنجم که مقابل تیم های فلسطین، امارت و ژاپن بود خوب کار کردیم اما در بازی دوم، چهارم و ششم خوب نبودیم. همه بازی ها هم تحت الشعاع بازی آخر مقابل قطر قرار می گیرد که شکست خوردیم.

به گزارش همشهریآنلاین،وی افزود: ۷ دوره است که ما به مرحله نیمه نهایی می رویم اما نمی توانیم به فینال صعود کنیم. یک دوره هم خود من هم عضو تیم ملی بودم که در نیمه نهایی به عربستان خوردیم و با نادواری بازی را واگذار کردیم. کرمانی گل زد اما داور قبول نکرد اگر آن زمان var داشتیم گل را قبول می کرد و فینالیست می شدیم. در کل در این دوره از جام ملتها کیفیت تیم ها از نظر سبک بازی فوق العاده بودند. اکثر تیم ها مربیان صاحب نام آورده بودند تعداد تیم ها از ۱۶ تیم به ۲۴ تیم افزایش یافته بودند. ۸ تیم تازه وارد مانند هند هم نشان دادند سرمایه گذاری کردند و پیشرفت های خوبی داشته اند.

او در ادامه با آنالیز حریفان ایران در رقابت های جام ملتها اضافه کرد: یکسری رقیبان ما از قدیم از شرق آسیا مانند کره جنوبی و ژاپن هستند. در غرب آسیا هم عربستان جدی ترین رقیب مان بود. البته کویت و عراق هم بودند و ازبکستان هم از آسیا میانه بود اما همه این تیم ها حذف شدند و بهترین سالی بود که مثل آب خوردن به فینال برویم و قهرمان جام ملتها شویم. بازی آخر ما مقابل قطر تحت الشعاع تصمیمات کادرفنی قرار گرفت. آقای قلعه نویی مربی حرفه ای که جام های زیادی را در لیگ برترمان کسب کرده اکثر جام هایش هم با سپاهان و استقلال بوده و در رده ملی دومین بار است که هدایت تیم ملی برعهده گرفته و در دوره قبلی درمرحله یک چهارم درضربات پنالتی حذف شد. در بازی با ژاپن در نیمه دوم بهترین بازی ما در ۳۰-۴۰ سال اخیر بود. اما سه روز بعد در بازی نیمه نهایی به قطر خوردیم من تا ارنج را دیدم کار اشتباهی کرد که به ترکیب تیم برنده دست زد.

فنونی زاده تاکید کرد: اگر طارمی مقابل قطر فیکس بازی نمی کرد شاید تعدادی معدود از هواداران فوتبال می گفتند بازیکن بزرگی است چرا فیکس نیست اما آقای قلعه نویی باید همان ترکیب بازی با ژاپن را به زمین می فرستاد بعد از آن اگر در نیمه اول نتیجه می گرفت که خوب بود اما اگر نتیجه نمی گرفت با شروع نیمه دوم طارمی را از دقیقه ۵۰ به بازی می آورد. ما در دقیقه ۴ به قطر گل زدیم همه شاید گفتیم ۸۵ دقیقه بعد چه می شود! ولی اصلا بازی زیبایی ندیدیم. نسبت به بازی با ژاپن هم دوتا تعویض داشتیم حاج صفی و طارمی جای میلاد محمدی و طارمی بازی می کردند. این تغییرات باعث شد سیستم مان برهم بخورد. وقتی هم که در نیمه دوم عقب افتادیم رو به بازی مستقیم آوردیم این سبک بازی شاید مقابل ژاپن، کره جنوبی، چین و این نوع تیم ها که قد کوتاه هستند جواب بدهد اما مقابل تیمی مثل قطر که مدافعان و بازیکنان قد بلند و فیزیکی دارد نمی تواند گره گشا باشد.

وی تصریح کرد: تنها موقعیتی که ما به دست آوردیم حرکت و ضربه جهانبخش بود که توپ به تیر دروازه خورد و امکان مساوی شدن بازی را از ما گرفت اما دقیقا در همان دقایق قطری ها در ضد حمله ۲-۳ موقعیت داشتند.این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص شناخت تیم قطر از سبک بازی تیم ملی و آنالیزی که از تیم ملی کشورمان کرده بودند اظهار داشت: من از کُشتی مثال می زنم. ما وقتی تیم ملی کشتی را برای مسابقات جهانی اعزام می کنیم همه نفرات اصلی را با خودمان می بریم و قهرمان هم می شویم.

اما همه تیم ها کشتی های ملی پوشان ما را فیلمبرداری می کنند و به نوعی کشتی گیران ما و نقاط قوت و ضعف شان برای آنها شناسایی می شود. بعد که ما به المپیک می رویم که رویداد به مراتب مهم تری است دست و پایمان بسته است. برای یک کشتی گیری مانند حسن یزدانی مدال المپیک از ۱۰ تا مدال جهانی مهم تر است. فوتبال هم همین طور است ما یک ماه قبل در یک تورنمنت با همه نفرات مان مقابل قطر بازی می کنیم اما قطر در جام ملتها با تیمی مقابل ما بازی کرد که حداقل ۶ بازیکن تغییر داشت. بعد از کی روش مربی جدید قطر که آمد فقط ۷-۸ بازیکن قبلی را انتخاب کرد. فقط ۴-۵ بازیکنی که زمان کیروش بازی می کردند در ترکیب اصلی این قطر فعلی بودند. مابقی با سلیقه مربی جدید انتخاب شدند ما هم نباید در تورنمنت کافا دستمان را برای تیمی مثل قطر رو می کردیم.

فنونی زاده افزود: من بازی های جام ملتها را به دقت زیر داشتم قطر از همان بازی اول محکم قدم برداشت تا روز آخر. لغزش نداشت برخلاف ما که سه تا بازی خوب بودیم و سه تا بازی بد. دیدار رده بندی هم که نداشتیم ولی بهترین موقع بود که قهرمان شویم. من از ۲۰ نمره به بازیکنان بین ۱۵ تا ۱۷ می دهم اما به کادرفنی نمره زیر ده می دهم.

او درباره اینکه مهدی تاج اعلام کرده امیر قلعه نویی به کار خود در تیم ملی ادامه خواهد داد گفت: اقای تاج قابل احترام است هر موقع پیشکسوتان را می بینید احترام می گذارد اما خودش مگر می ماند! که چنین حرفی را می زند. بعد هم تیم ملی که ارث پدری کسی نیست حالا یک سال یا دوسال رییس فدراسیون هستی بعد می روی. تاج از زمان کفاشیان در فدراسیون فوتبال است. من مانده ام حالا چرا او را دوباره می گذارند رییس فدراسیون شود. من جای قلعه نویی بودم خودم استعفا می دادم و می رفتم.

او افزود: الان تیم های صعود کننده به جام جهانی به ۴۸ تیم افزایش یافته است. مثل آب خوردن به جام جهانی می رویم. یعنی مربی درجه سه هم برای تیم ملی انتخاب کنیم به جام جهانی می رویم. الان تیم ملی نیاز به یک خانه تکانی اساسی نیاز دارد. یک زمانی من گفتم تیم ملی پیشکسوتان به جام ملتها انتخاب شدند. جوانان با استعداد ما همه بیرون بودند فقط قائدی و محبی چندتا مسابقه محدود بازی کردند. در حالی که یک مربی حرفه ای از ۳ بازیکن با تجربه در کنار ۸ بازیکن جوان استفاده می کند نه اینکه در کنار ۹ بازیکن با تجربه یکی دو بازیکن جوان استفاده کرد. من ماندم چرا در بازی های آسان مانند بازی با فلسطین از دروازه بان دیگر مانند حسینی و نیازمند استفاده نشد. یا در بازی آخر مقابل قطر نباید از تکنیک قائدی یا سرعت قلی زاده استفاده می کرد؟

فنونی زاده اضافه کرد: یک نکته ساده ای که امیر قلعه نویی آن را پیچیده کرد این بود که مغانلو را به زمین فرستاد تا بازی مستقیم را اجرا کند اما همزمان رامین رضاییان که در سپاهان، پرسپولیس و تیم ملی با هم مچ بودند را بیرون می کشد. میلاد محمدی که سانتر کن نبود مگر اینکه جهانبخش کاری می کرد. او سانتر های خوبی دارد. در کل جهانبخش در همه بازی عملکرد خوبی داشت حتی در بازی های که تیم ملی خوب نبود جهانبخش خوب بازی می کرد. آدم باید واقعیت ها را بگوید. طارمی فقط در بازی با امارات دو تا گل زد آنهم روی پاس های زیبای سردار آزمون بود. در۵ بازی که برای تیم ملی در جام ملتها انجام داد چه کارایی داشت؟

فنونی زاده درباره اینکه بازیکنان فعلی تیم ملی خود را بهترین نسل می دانند و بازیکنی مانند طارمی خطاب به بیرانوند او را بهترین دروازه بان تاریخ می داند گفت: همین تیمی که من هم همراهش بودو به رقابت های جام ملتها رفتیم و سوم شدیم را ببینید. دروازه بان عابدزاده بود، در خط دفاعی من، نادر محمدخانی و محرمی بازی می کردیم هافبک ها نامجو مطلق، کرمانی، مرحوم قایقران بودند مهاجمان ها صمد مرفاوی و فرشاد پیوس بودند شما بگوید این نسل طلایی بود یا نسل فعلی!؟ فقط هم یک شکست داشتیم الان بعد از ۳۰ سال می گویم در ضربه ای که ماجد عبدالله تبدیل به گل کرد من یک مقدار دیر پریدم. الان هر بازیکن برای خودش یا رفیق اش نوشابه باز می کند (منظور فنونی زاده تعریف از خود و بازیکنان هم تیمی است) که ما بهترین نسل هستیم باید بداند بهترین نسل نیست. در مورد بهترین نسل تیم ملی مردم باید نظر بدهند. الان تمامی لژیونرها بعد از باخت تیم ملی قطر به تیم های باشگاهی شان رفته اند در حالی که قانون فیفا می گوید بازیکنان می توانند بعد از هر تورنمنت رسمی تا ۷۲ ساعت برای دیدار با خانواده هایشان به کشور محل زندگی خود بروند اما این بازیکنان آنقدر سرافکنده اند که از همان قطر به باشگاه های خارجی خود ملحق شده اند.

این پیشکسوت فوتبال کشورمان تاکید کرد: تازه خیلی از خانواده های بازیکنان خود را به قطر رسانده بودند ایرادی هم ندارد و دلتنگی ها را ندارند اما زمان ما چنین چیزهای نبود ۲۵ روز یا یک ماه در اردو بودیم آن زمان فضای مجازی و تماس تصویری هم وجود نداشت و دلتنگی ها وجود داشت. با این حال قهرمان بازی های آسیایی پکن و بعد در زمان مرحوم پورحیدری قهرمان آسیا شدیم. در حالی که همه ایرانی احساسی هستند و دلتنگ خانواده می شوند. اما حالا خانواده های بازیکنان کنارشان بودند بهترین امکانات را داشتند و در حالی که همه تیم های مدعی حذف شدند به تیمی باختیم که در ۲۰ بار قبلی که مقابلشان بازی کردیم در ۱۸ بار برنده شده ایم.

این پیشکسوت فوتبال کشورمان در مورد اعتماد بیش از حد مربیان تیم ملی به بیرانوند آنهم در صورتی که بازی به ضربات پنالتی کشیده شود گفت: این موضوع در مراحل حذفی جام ملتها از سوی کادرفنی به بازیکنان منتقل شد در حالی که هر ۲۳ بازیکن باید به یک چشم دیده شوند. مگر حسینی و نیازمند دروازه بانان بدی هستند؟ در ضربات پنالتی همه بازیکنان باید تشویق شوند تا با اعتماد به نفس لازم موفق عمل کنند.

او درباره دستیاران امیر قلعه نویی در رقابت های جام ملتهای آسیا گفت: خود قلعه نویی بچه محل و همبازی من بوده است اما ایشان در کنار دستیاران زبده مانند آندرانیک تیموریان، حمید مطهری، رحمان رضایی که شناسنامه فوتبال ما هستند الهویی را به نام دستیار اول خود معرفی می کند! تیموریان در جام جهانی بوده و جزو ۳۰ بازیکن برتر تاریخ ما است.

مطهری سالها پرسپولیس بوده و رحمان رضایی در کالچو مقابل تیم های بزرگ مانند یونتوس، میلان و لیگ اروپا بازی کرده است اما همه این ها باید تحت الشعاع یکی مثل الهویی قرار بگیرند!؟ بعد الهویی به تلویزیون می آید و عین فاتح ها صحبت می کند! این اقای الهویی سه سال با امیر قلعه نویی در گل گهر بودند با هزینه خدا میلیاردی نتوانستند حتی یک سهمیه آسیایی بگیرند! اقای تاج وقتی قلعه نویی انتخاب کردی ما تایید کردیم ولی الهویی با چه رزومه ایی می آید. ایشون در باشگاه سایپا فقط یک آنالیزرو بوده و می خواهی او را همراه تیم ملی ببری در سمت همان آنالیزو ببر نه اینکه ۵ تا بهترین بازیکنان آسیا زیر دست او کار کنند.

او در پایان گفت: اینکه پیشکسوتانی مانند حسن روشن، حسین فرکی و بهتاش فریبا برای دیدن بازی های جام ملتها به قطر می روند خوب است اما ای کاش چند تن از مربی جوان فوتبال مان هم به این مسابقات اعزام می شدند مربیانی مانند سعید دقیقی، مسعود شجاعی، سهراب بختیاری زاده، عبدالله ویسی، ساکت الهامی و... واقعا جایشان خالی بود.
برچسب ها: امیر قلعه نویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها