به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۱:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۴۵۵۸۲۸

شکست مذاکرات  قاهره بر سر آتش‌بس غزه

شکست مذاکرات  قاهره بر سر آتش‌بس غزه
گروه بین الملل: با پایان بی‌نتیجه مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه، امید فلسطینیان ساکن در رفح که آخرین پناهگاه آنها در غزه است، به یأس بدل شد و از سوی دیگر محمود عباس از حماس خواست به منظور پرهیز از فاجعه و برای رسیدن به توافق «سریعا» اقدام کند.
تا پیش از این، امید آن وجود داشت که اسرائیل در مذاکرات از قصد خود برای انجام حمله زمینی به رفح که وعده آن را داده بود، صرف نظر کند و به این ترتیب جان شهروندان غیرنظامی در امان بماند، اما مذاکراتی که  با حضور نمایندگان آمریکا، اسرائیل، مصر و قطر در پایتخت مصر برای متقاعد کردن اسرائیل به پذیرفتن آتش‌بس برگزار شد، هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و هیچ تاریخی هم برای نشست بعدی اعلام نشد.
نبود توافق در این نشست، ضربه ناامیدکننده و تهدید جدیدی برای بیش از یک میلیون فلسطینی است که بیشترشان با فرار از حملات و بمباران‌های اسرائیل از مناطق شمالی‌تر به جنوب نوار غزه آمده و در رفح، واقع در مجاورت مرز مصر جمع شده‌اند. بیشتر آنها در پناهگاه‌های موقت و کمپ‌های چادری زندگی می‌کنند.
ارتش اسرائیل می‌گوید رفح آخرین مخفیگاه  حماس است و قصد دارد گروگان‌های اسرائیلی حمله ۷ اکتبر حماس را از دست آنان نجات دهد. بنیامین نتانیاهو دستور خروج غیرنظامیان از رفح پیش از حمله زمینی ارتش اسرائیل را صادر کرده، اما جزئیاتی از طرح پیشنهادی برای تخلیه غیرنظامیان اعلام نشده است.
اسرائیل می‌گوید اقداماتی را برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهد و جنگجویان حماس را به پنهان شدن در میان غیرنظامیان از جمله در بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها متهم کرده است، اما حماس این ادعا را رد می‌کند.
مقامات کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی تاکنون درباره بروز فاجعه انسانی در صورت حمله زمین اسرائیل به رفح هشدار داده‌اند. از جمله آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان گفت حمله ارتش اسرائیل به رفح «وضعیت انسانی را به خطر می‌اندازد».
او گفت: «نمی‌شود که مردم رفح همین طور در هوا ناپدید شوند. آنها برای گرفتار نشدن در امان ماندن از حملات بیشتر به مکان امن نیاز دارند. آنها به کمک‌های بشردوستانه بیشتری نیاز دارند، به آتش‌بس نیاز دارند.»
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول شاهدان فلسطینی نوشت که نیروهای اسرائیلی در شبانه روز گذشته مناطق شرقی رفح را گلوله‌باران کردند.
به گفته ساکنان، هواپیماها و تانک‌های اسرائیلی چندین منطقه از خان یونس در جنوب غزه و شمال رفح را بمباران کردند و درگیری‌های شدیدی در برخی نقاط شهر جریان داشته است.
وزارت بهداشت غزه، منطقه تحت کنترل حماس گفت که نیروهای اسرائیلی به محاصره دو بیمارستان اصلی خان یونس ادامه می‌دهند و شلیک تیراندازان به بیمارستان ناصر در این شهر در روزهای اخیر سبب کشته و زخمی شدن بسیاری از شهروندان شده است.
هیثم احمد، یکی از پزشکان در ویدئویی از داخل بیمارستان ناصر گفت که این مرکز به مدت ۲۲ روز در محاصره نیروهای اسرائیلی بوده و بولدوزرها با پشتیبانی تانک‌های اسرائیلی دروازه شمالی بیمارستان را خراب کردند.
او در این ویدئو که رویترز منتشر کرده است، گفت: «امروز صبح که با صدای انفجارها و بمباران‌های قوی در نزدیکی منطقه شمالی بیمارستان از خواب بیدار شدیم، حالت وحشت حاکم شد. وحشتناک است، غذا هم نیست.»
به نوشته این خبرگزاری، ساکنان رفح  گفتند که ده‌ها آواره پس از گلوله‌باران و حملات هوایی اسرائیل در روزهای اخیر، شروع به ترک رفح کرده‌اند. رفح با مصر همسایه است، اما قاهره صراحتا گفته است که اجازه گذر پناهجویان فلسطینی از مرز را نخواهد داد.
وزارت بهداشت غزه  اعلام کرد که از هفتم اکتبر تا کنون حداقل ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی در حملات به غزه کشته و ۶۸ هزار و ۲۹۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ فلسطینی کشته و ۱۴۵ تن دیگر نیز زخمی شدند.»
اعتقاد بر این است که شمار بیشتری از قربانیان در زیر آوار ساختمان‌های ویران شده در سراسر باریکه پرجمعیت غزه مدفون شده‌اند. ذخایر غذا، آب و دیگر اقلام ضروری رو به اتمام است و بیماری‌ها نیز در حال گسترش است.
همچنین خبرگزاری رسمی فلسطینی، وفا گزارش داد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به گروه حماس فشار آورده تا برای جلوگیری از «پیامدهای ناگوار» حمله اسرائیل در رفح، هر چه زودتر برای حصول توافق بر سر بحران غزه اقدام کند.
 عباس گفت: «ما از  حماس می‌خواهیم که به سرعت معامله اسرا را تکمیل کند تا مردم فلسطین را از یک رویداد فاجعه‌بار دیگر با پیامدهای وخیم که خطر آن کمتر از نکبت ۱۹۴۸ نیست، در امان نگه دارد.»
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها