به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۱ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۴۵۸۵۹

حسادت شارل بودلر به خالق بینوایان

گروه فرهنگ و هنر: نامه‌ای با ‌مخاطب ناشناس از شارل بودلر، شاعر و نویسنده‌ معروف فرانسوی نشان می‌دهد وی علی‌رغم تحسین ویکتور هوگو در مجامع عمومی، او را فردی نادان و ‌آزاردهنده می‌دانسته است.
حسادت شارل بودلر به خالق بینوایان
برخلاف ستایش‌هایی که شارل بودلر از کار ویکتور هوگو، خالق رمان بینوایان انجام داده، نامه‌های خصوصی بر جای مانده از این شاعر نشان می‌دهد او عمیقا به هوگو حسادت می‌کرده و وی را احمق می‌خوانده است. بودلر در نامه‌ای که در سال 1960 به مخاطبی ناشناس نوشته‌، در مورد هوگو عنوان کرده: او دائما برایم نامه‌های احمقانه می‌فرستد. وی در ادامه آورده است: نامه‌های او مرا به نوشتن مقاله‌ای در مورد این قانون کلی که همه نابغه‌ها احمق هستند ترغیب کرده است.

به گزارش گاردین،‌ بودلر معروفترین اثرش یعنی گل‌های رنج را در سال 1857 به چاپ رساند. این مجموعه شعر با برچسب توهین به اخلاقیات عمومی مواجه شد و قاضی دستور حذف شش شعر از این کتاب را صادر کرد. اما هوگو در نامه‌ای حمایت خود را از دوست شاعرش اظهار کرد و نوشت: کتاب تو مثل ستاره‌ها می‌درخشد و تو حرکتی جدید را به ما آموختی.

نامه بودلر

بودلر هم در پاسخ به این لطف‌، سه قطعه از سروده‌هایش را به نویسنده‌ بینوایان تقدیم کرد. اما سی.کی ویلیامز، نویسنده‌ برنده پولیتزر بعدها ثابت کرد بودلر تا چه حد به هوگو حسادت می‌ورزیده و از وی تنفر داشته است. این شاعر و نویسنده که در مجامع عمومی کار هوگو را می‌ستود، ‌در نامه‌ای که به مادرش نوشته بود، بینوایان را اثری پَست و بی‌معنی‌ خطاب کرده است.

حراجی کریستی نیویورک قرار است نامه‌ بی‌مخاطب بودلر را به زودی در معرض فروش قرار دهد. کریستی نخستین نسخه‌ گل‌های رنج مجموعه شعر بودلر را نیز چوب حراج می‌زند. در این اثر شش سروده‌ای که از ویرایش دوم این مجموعه حذف شده‌اند، هم به چشم می‌خورد. پیش‌بینی می‌شود آثار بودلر بیش از 100 هزار دلار ارزش داشته باشند.

گل‌های رنج مهم‌ترین اثر این شاعر قرن نوزدهم فرانسه است. در این اثر بودلر به دنبال کشف زیبایی از درون زشتی است و مبانی زیبایی‌شناسی جدیدی را پایه‌ریزی می‌کند.
مرجع : ايسنا