به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۵۹۱۴۵
خودرویی‌ها، پرچمدار حرکت صعودی بورس شدند

نگرانی بورس‎بازان از روی کار آمدن دلارزدایان در مجلس

نگرانی بورس‎بازان از روی کار آمدن دلارزدایان در مجلس
گروه اقتصادی:بازار سرمایه از آغاز هفته جاری مسیر صعودی را که مدت‌ها به دنبال آن بود، پیدا کرد و در دومین روز معاملاتی هفته جامه سبز به تن کرد.به گزارش اقتصاد24، به این ترتیب بورس در میانه اسفند به نقطه‌ای رسید که برای اولین بار در یک سال گذشته از بازار‌های موازی، چون دلار پیشی گرفت.

این روند اگرچه چشم انداز مثبتی را به بازار داده، اما همچنان نگرانی‌ها و ریسک‌های سیستماتیکی که به بازار حواله می‌شود به قوت خود باقی است. نتایج انتخابات مجلس می‌تواند یکی از آن ریسک‌ها باشد چرا که احتمالا تفکری روی کار بیاید که به گفته «احمد اشتیاقی» تحلیلگر بورس خیلی با بازار سرمایه و اقتصاد بازار آزاد هم‌راستا نیستند و به دلارزدایی باورمندند.
 
بررسی معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد شاخص کل با جهش بیش از ۶۰ هزار واحدی به رقم ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن با افزایش ۱۵ هزارتایی روی ۷۴۰ هزار واحد ایستاد. بر این اساس طبق گزارش‌ها در بازار روز یکشنبه ۶۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار و رقم۹۴۰ میلیارد تومان از درآمد ثابت‌ها خارج شد.

نماد‌های خودرویی ، محرک اصلی بورس
احمد اشتیاقی ، تحلیلگر بازار سهام در مورد رشد بازار سرمایه طی روز‌های گذشته، عامل گروه‌های خودرویی را موثر می‌داند. او در این باره می‌گوید: خودرویی‌ها همواره نقش موثری در حرکت بازار دارند و به نوعی می‌توانند نقش لیدری را به عهده بگیرند. در روز‌های اخیراخباری در مورد تجدید ارزیابی‌شان آمده که امکان دارد بتوانند آن را از ۵ سال به ۳ سال کاهش دهند و سران قوا هم با این موضوع موافقت کرده‌اند. از طرف دیگراحتمال دارد با حل موضوع قیمت گذاری دستوری فضا برای این گروه بازتر شود. علاوه بر این به نظر می‌رسد ایران خودرو با توجه به اتفاقاتی که در بانک پارسیان دارد می‌افتد، بتواند از زیان انباشته خارج شود.

به گفته او این بانک احتمالا با فروش سهام اپال سود خوبی شناسایی کند و به واسطه آن ایران خودرو هم می‌تواند بلوک بانک پارسیان خود را بفروشد. به این ترتیب از زیان انباشته‌اش خارج شده و می‌تواند شرایط بهتری نسبت به این روز‌ها پیدا کند. بازار به استقبال سهام ایران خودرو رفته و به واسطه همین صف خوبی شکل گرفت و به نوعی بازار را با خودش بالا کشید.

درخشش دلاری بورس ادامه خواهد داشت؟
از سوی دیگر به گفته این کارشناس در جو مثبتی که ایجاد شده حرکات دلار در بازار آزاد نیز موثر بوده است. این حرکات نشان داده دلار میل به کاهش ندارد. این اسکناس تقریبا در کانال ۵۹ هزار تومان دارد سیر می‌کند که برهمین اساس بازار پیش بینی می‌کند حبس دلار نیمایی زیر ۴۰ هزار تومان نمی‌تواند ادامه دار باشد و منجر به ناترازی ارزی شدید بانک مرکزی می‌شود و قاعدتا باید آن را به تدریج رشد دهد و از محل آن بازار سرمایه بتواند منتفع شده و به افزایش سودآوری برسد.او می‌افزاید: به نظرم مجموع همه این عوامل باعث شده شروع هفته با رشد مواجه شود، اما باید گفت این رشد در سایر گروه‌ها به یک تعادل رسید و بعید به نظر می‌رسد که در روز‌های عادی هم ما شاهد افزایش شاخص از محل رشد سایر گروه‌ها باشیم.
 
 
ریسک بازار سهام از جانب بهارستان
با رشد بازار سهام این شبهه ایجاد شد که این روند صرفا به دلیل انتخابات مجلس اتفاق افتاده و ماندگار نیست. اشتیاقی معتقد است این صرفا یک هم‌زمانی بود و الا نوع گروه‌های سیاسی که دارند رای می‌آورند و می‌توانند اکثریت مجلس را داشته باشند خیلی با بازار سرمایه هم‌راستا نیستند.

به گفته او به نظر می‌رسد که از آن ناحیه نه تنها اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه نمی‌افتد بلکه ممکن است این توقف رشدی که طبق پیش بینی من از دوشنبه اتفاق می‌افتد، بیشتر بر سر ابهاماتی است که از ناحیه ترکیب مجلس دارد ایجاد می‌شود. اینکه چه سیاستی را می‌خواهند در پیش بگیرند، مهم است.

آیا کماکان می‌‎خواهند سرکوب قیمتی و مسائل تعزیراتی را در پیش بگیرند یا اینکه نیم نگاهی نیز به اقتصاد بازار آزاد دارند؟ بعضا در این گروه‌هایی که دارند بیشترین رای را می‌آورند مقولاتی مربوط به دلار‌زدایی و این مباحث مطرح می‌شود و اتفاقا بازار از این ناحیه نیز نگران است. اگر این نگرانی برطرف شود بازار پتانسیل رشد بیشتری هم دارد.

نرخ ۳۰ درصدی بانک‌ها همچنان در رقابت تنگاتنگ با بورس
اشتیاقی همچنین موضوع نرخ ۳۰ درصدی بانک‌ها را کماکان در بازار تاثیرگذار می‌داند. او توضیح می‌دهد: درست است که دیگر در قالب گواهی سپرده خاص نیست و متوقف شده است اما بانک‌ها همچنان دارند نرخ‌های جذابی عرضه می‌کنند. حداقل این است که صندوق‌های با درآمد ثابتی که در بازار هست وقتی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، چون وجوه قابل توجه و پول‌های درشتی دارند نرخ ۳۰ درصد همچنان به آن‌ها پرداخت می‌شود. حتی بعضا در مورد نرخ شکست ۱۲ درصدی که اعلام شده رعایت نمی‌شود. از همین رو نرخ سپرده بالا کماکان در حال اذیت کردن بازار سرمایه است.

پیش بینی بورس تا پایان اسفند
کارشناس بازار سهام در مورد پیش بینی بازار تا پایان اسفند می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که در یک ماه گذشته افتاده سهام‌ها در کف قیمتی خودشان هستند. رشد بازار نیز به نظرم اتفاق خواهد افتاد، اما نه به صورت شارپی. بازار می‌تواند به صورت تدریجی با اخبار خوب روند افزایشی بگیرد، چون تقریبا می‌شود گفت بازار اشباع فروش شده است. سه چهار روزی ممکن است نوسان گیران مقداری شناسایی سود کنند و بعد مجدد بازار به دلیل آن شرایط بنیادی خوبی که دارد رشد کند، اما باید گفت آن رشد نمی‌تواند به صورت شارپ باشد. بر همین اساس دو هفته پایانی اسفند می‌تواند به صورت سنتی موثر واقع شود. همچنین دو سه روز باقیمانده از هفته جاری نیز به نظر می‌رسد هفته آرامی باشد که بر مبنای آن شاخص کل می‌تواند تا پایان آن روی محور ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد آرام بگیرد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها