به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۷ ساعت ۱۹:۲۲
کد مطلب : ۴۵۹۶۶۳

بزرگ‌ترین بحران گرسنگی جهان در سودان

بزرگ‌ترین بحران گرسنگی جهان در سودان
گروه بین الملل: یک آژانس سازمان ملل متحد هشدار داد که جنگ داخلی در سودان و مواجه شدن بیش از ۲۵ میلیون نفر از مردم آن کشور با «وضعیت بن‌بست ناامنی غذایی»، «بزرگ‌ترین بحران گرسنگی» را در جهان ایجاد کرده است.
به گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، از هر ۱۰ شهروند سودان ۹ نفر با سطوحی از گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.جنگ میان دولت و گروه رقیب آن که خواهان تسلط بر حکومت است، ساکنان را در بسیاری از نقاط این کشور از دسترسی به غذا محروم کرده است.آژانس سازمان ملل در گزارش خود همچنین یادآوری کرده که جنگ سودان «بزرگ‌ترین بحران آوارگی در جهان» را رقم زده، زیرا ۱۸ میلیون نفر در سودان، میلیون‌ها تن دیگر در سودان جنوبی و چاد در رهگذر این جنگ، دستخوش «ناامنی شدید غذایی» هستند.
تنها کمتر از ۵ درصد از مردم در این مناطق از توان تأمین وعده غذایی روزانه برخوردار هستند و از هر ۵ کودک در اردوگاه‌های آوارگان یک کودک دچار سوء تغذیه است.
سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی این آژانس و همسر سناتور فقید آمریکایی جان مک‌کین، گفت ۲۰ سال پیش دارفور در سودان کانون بزرگ‌ترین بحران گرسنگی دنیا بود و جهان تلاش خود را برای مقابله با آن متحد کرد ولی امروز مردم سودان فراموش شده‌اند.از ۱۱ ماه پیش ارتش به فرماندهی عبدالفتاح برهان، رئیس‌جمهور سودان، با نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، رئیس پیشین نیروهای یگان سریع این کشور بر سر قدرت در خارطوم وارد جنگی شده که تا حال هزاران کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.
همزمان با گزارش نهاد تحت ریاست خانم مک‌کین، لیندا توماس -گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،  از دستیابی این سازمان به شواهدی سخن گفت که احتمال می‌دهد دختران نوجوان، از جمله ۱۴ ساله‌ها، از سوی نیروهای تحت فرمان ژنرال دقلو «مورد تجاوز جنسی» قرار گرفته باشند.
سفیر آمریکا یافته‌های منتشره در یک گزارش سازمان ملل پس از اعزام هیئت کارشناسان سازمان ملل به سودان، به‌ویژه هدف قرار دادن «عامدانه» قومیت «مسالیت» در غرب دارفور در سودان و شرق چاد را «دلخراش» توصیف کرد.
گرینفیلد ابراز امیدواری کرد این «گزارش هشداردهنده، سرانجام جهان را از بی‌تفاوتی نسبت به وحشتی که جلوی چشم ما در جریان است، تکان دهد».


 
برچسب ها: سودان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها