به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۸ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۴۵۹۶۹۱

سوئد رسماً سی و دومین عضو ناتو شد

سوئد رسماً سی و دومین عضو ناتو شد
گروه بین الملل: پس از دو قرن بی‌طرفی و سپس عدم تعهد نظامی و دو سال مذاکره، سوئد رسماً سی و دومین عضو ناتو شد.
به گزارش ایسنا، همزمان با سفر اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد به واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن به طور رسمی اسناد الحاق را امضا کرد.
به نقل از فیگارو، الحاق سوئد به ناتو پس از مذاکرات طولانی با برخی از اعضای این اتحاد، به دست آمد و پرچم آبی و زرد سوئد باید روز دوشنبه در مقابل مقر ناتو در بروکسل برافراشته شود.
روسیه هفته گذشته متعهد شد که در واکنش به الحاق استکهلم «اقدامات متقابل» اتخاذ کند که به شرایط و میزان ادغام سوئد در ناتو بستگی دارد.
الحاق سوئد، پس از پیوستن فنلاند در سال گذشته، به این معنی است که همه کشور‌های همسایه دریای بالتیک، به استثنای روسیه، اکنون اعضای اتحاد آتلانتیک ناتو هستند.
سوئد و فنلاند، اگرچه از طریق عضویت در اتحادیه اروپا از نظر نظامی به ایالات متحده نزدیک هستند، اما از نظر تاریخی ترجیح داده اند از اتحادی که در طول جنگ سرد علیه اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت، دور بمانند.
اگرچه سوئد به نیرو‌های حافظ صلح بین المللی کمک می‌کند، اما از زمان درگیری با نروژ در سال ۱۸۱۴، جنگ را تجربه نکرده است.
هلسینکی و استکهلم به طور همزمان نامزدی خود را برای پیوستن به ناتو در سال ۲۰۲۲ در واکنش به حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند.
بر اساس یک نظرسنجی، اکثر سوئدی‌ها معتقدند که کشورشان «فداکاری‌های بیش از حدی» برای عضویت در ناتو انجام داده است، ولی در عین حال امنیت سوئد با این عضویت تقویت می‌شود.
سوئد در ابتدای دسامبر توافقنامه‌ای را امضا کرد که به ایالات متحده اجازه دسترسی به ۱۷ پایگاه نظامی در خاک خود را می‌دهد.
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها