به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۴:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۲۳ ساعت ۲۳:۰۸
کد مطلب : ۴۵۰۳۲۳

وزیردفاع سوئد زنگ خطر جنگ رابه صدادرآورد

وزیردفاع سوئد زنگ خطر جنگ رابه صدادرآورد
گروه بین الملل: هشدار دو مقام ارشد دفاعی به سوئدی‌ها مبنی بر آماده شدن برای جنگ، نگرانی‌ها و اتهام به هراس‌آفرینی را برانگیخته است.
کارل اسکار بوهلین، وزیر دفاع مدنی، در یک کنفرانس دفاعی گفت: «ممکن است در سوئد جنگی رخ دهد».
پس از آن، پیام او توسط ژنرال مایکل بیدن، فرمانده کل ارتش تکرار و بر آن تأکید شد، که گفت همه سوئدی‌ها باید از نظر ذهنی برای این احتمال آماده شوند.
اما، سیاستمداران مخالف دولت به لحن این هشدارها اعتراض کرده‌اند.
ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سابق، به تلویزیون سوئد گفت وضعیت امنیتی جدی است، اما «به نظر نمی‌رسد که در آستانه جنگ باشیم.»
سازمان حقوق کودکان بریس گفت که خط تلفن کمک سراسری آن معمولاً تماس‌هایی درباره احتمال وقوع جنگ دریافت نمی‌کرده است. اما این هفته شاهد افزایش تماس‌های نگران جوانانی بود که گزارش‌های خبری یا پست‌هایی را در تیک‌تاک مشاهده کرده بودند که درباره جنگ در آن‌ها صحبت شده است.
مایا دال، سخنگوی بریس گفت: «برای هشدار دادن به خوبی آماده شده بودند، چیز مبهمی نبود. آنها باید زمانی که این نوع اطلاعات را به بزرگسالان ارائه می‌کردند، اطلاعاتی مناسب را برای بچه‌ها نیز ارائه می‌کردند.»
علیرغم بی‌پرده بودن پیام، اظهارات وزیر دفاع مدنی و فرمانده ارتش به عنوان زنگ خطر تلقی می‌شود.
پس از بیش از دو قرن صلح، سوئد در چند قدمی پیوستن به ائتلاف دفاعی ناتو، منتظر چراغ سبز پارلمان ترکیه و سپس مجارستان است.
فرمانده کل ارتش سوئد گفت که اظهارات او چیز جدیدی نیست.
او یک ماه پیش از جبهه شرقی اوکراین بازدید کرد و سوئد یکی از کشورهایی است که خلبانان اوکراینی را آموزش می‌دهد. گفته می‌شود استکهلم نیز در حال بررسی ارسال جنگنده‌های پیشرفته گریپن به اوکراین است.
ژنرال بیدن بعداً به روزنامه آفتونبلادت گفت: «هدف من این نیست که مردم را نگران کنم؛ هدف من این است که کاری کنم که افراد بیشتری در مورد وضعیت خودشان و مسئولیت‌هایشان فکر کنند.»
فنلاند پیش از این به ناتو ملحق شده است و مقامات روسیه گفته‌اند که در صورت تشدید تنش‌ها با ناتو، فنلاند «اولین کشوری است که متضرر می‌شود».
وزیر دفاع مدنی سوئد گفت که هدف او نگران کردن و بی‌خواب کردن مردم نیست، بلکه این است که از آنچه واقعاً در جریان است آگاه شوند. او از مقامات محلی، برنامه‌ریزان وضعیت اضطراری و آحاد مردم خواست تا واکنش نشان دهند.
بولین در کنفرانس جامعه و دفاع گفت: «اگر چیزی موجب بی‌خوابی من شود، این احساس این است که اوضاع خیلی کند پیش می‌رود.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در جریان این کنفرانس از سوئد خواست تا با کشورش و دیگر کشورها برای تولید سلاح همکاری کند و «با هم قوی‌تر شوند».
نخست‌وزیر اولف کریسترسسون افزود که در سال ۲۰۲۴، سوئد به هدف ناتو مبنی بر صرف ۲ درصد از تولید اقتصادی برای دفاع نظامی دست خواهد یافت و بودجه خود را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد کرد.
اسکار جانسون، متخصص امور دفاعی، گفت که لحن هشدارهای روسای دفاع اغراق‌آمیز بود و ۹۰ درصد از آنچه گفته شد ناشی از سرخوردگی از این موضوع است که برای ایجاد دفاع مدنی و نظامی اقدامات کمی انجام شده است.
او  گفت: «زمان محدود است و هدف این هشدارها به صدا درآوردن زنگ خطری برای سازمان‌ها، افراد و بخش‌ها بود».
«نیروهای مسلح سوئد فوق العاده توانمند هستند، اما تعدادشان به هیچ وجه کافی نیست. آخرین لایحه دفاعی می‌گوید ما باید ۳.۵ گردان ایجاد کنیم، در حالی که اوکراین در زمان شروع جنگ ۲۸ گردان داشت.»
هشدار ژنرال بیدن مبنی بر آمادگی ذهنی برای جنگ پس از هشدار یک ماه پیش یاچک سیویرا، رئیس دفتر امنیت ملی لهستان است که گفته بود «برای جلوگیری از جنگ با روسیه، کشورهای طرف شرق ناتو باید یک افق زمانی سه ساله را برای آماده شدن برای رویارویی در نظر بگیرند.»
او گفت که گزارش شورای روابط خارجی آلمان مبنی بر اینکه آلمان و ناتو باید نیروهای مسلح خود را برای مقابله با حمله روسیه در شش سال آینده آماده کنند، «بیش از حد خوش‌بینانه» است.
اسکار جونسون، متخصص دانشگاه دفاع سوئد، گفت: اگر چه جنگ امکان‌پذیر است، اما برای وقوع آن عوامل مختلفی لازم است: جنگ روسیه در اوکراین پایان یابد، و ارتش روسیه زمان لازم برای بازسازی و تسلیح مجدد نیروهای جنگی خود را داشته باشد. و اروپا حمایت نظامی آمریکا را از دست بدهد.»
او افزود که همه اینها در دایره احتمالات قرار دارند.
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها