به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۶۰۶۲۸

بزرگترین نگرانی پرسپولیس پیش از دربی!

بزرگترین نگرانی پرسپولیس پیش از دربی!
گروه ورزشی:با وجود قدرت تهاجمی بالای پرسپولیس که می‌تواند برای حریفی مثل استقلال هم ترسناک باشد ابهام در چیدمان ارنج مرکز خط دفاع نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

به گزارش ورزش سه، خوبی حضور اوسمار روی نیمکت پرسپولیس این است که تحت تاثیر پیش زمینه‌ای در برخورد با نفرات نیمکت استقلال مثل هاشمی‌نسب و نکونام  قرار ندارد و البته هواداران استقلال هم کاری با او ندارند. اگر اینگونه نبود شاید بخشی از تمرکز سرمربی پرسپولیس به درگیری‌های قدیمی و مشکلات عجیب و غریب رایج در فوتبال ایران معطوف می‌شد و اینطوری قسمتی از انرژی‌اش را این مسائل بیهوده می‌گرفت اما همان طور که خود اوسمار در نشست خبری قبل از بازی گفته کاری با تحرکات بعضاً عجیب و غریب نیمکت‌نشینان حریف که در بازی رفت به وضوح قابل مشاهده بود، ندارد و کار خودش را انجام می‌دهد.

ترکیب تهاجمی‌تر و ریسکی‌تر پرسپولیس
اوسمار با چهار برد متوالی پا به این مسابقه می‌گذارد و با اینکه اولین بار است که دربی را به عنوان سرمربی تجربه خواهد کرد اما از آن جهت که با ترس وارد این مسابقه نمی‌شود، شاید به جذاب‌تر شدن این مسابقه کمک کند. از سوی دیگر سه امتیاز عقب بودن پرسپولیس از حریفش حتماً باعث می‌شود که ترکیب و میل پرسپولیس برای بردن بیشتر از تیم مقابل باشد و همان طور که اوسمار اعلام کرده آنها به برد نیاز بیشتری دارند. 

این اتفاقی بود که دو سال قبل در دربی اواخر سال 1400 هم رخ داد و پرسپولیس تا آخرین دقایق خوب پیش رفت اما با گل خورده دقایق پایانی شانس رقابت با استقلال در راه قهرمانی را از دست داد. البته با توجه به مقطع زمانی از حیث بازی‌های باقی مانده در این فصل این مسابقه با آن دربی تفاوت دارد اما از این جهت که بازی رودررو و تقسیم امتیازاتش می‌تواند در تعیین قهرمان اهمیت داشته باشد پس پرسپولیس با ترکیبی کاملاً تهاجمی به زمین خواهد رفت که شاید کمی هم ریسکی باشد.

تجربه سروش یا جوانی و انگیزه خدابنده لو؟
پیش‌بینی می‌شود خط میانی و خط حمله پرسپولیس نسبت به بازی با فولاد تغییری نداشته باشد و در اصل مثل بازی‌های قبلی در سیستم 1-3-2-4 اوسمار از یک هافبک دفاعی مقابل خط دفاعی استفاده خواهد کرد که مسعود ریگی خواهد بود. برخی احتمال داده اند قرار است محمد خدابنده‌لو در ترکیب اصلی دربی باشد اما بعید است اوسمار بخواهد در این بازی سروش رفیعی را نیمکت‌نشین کند و روی تجربه این هافبک پاسور که می‌تواند ریتم بازی تیمش را در دست بگیرد حساب باز خواهد کرد.

سابقه گلزنی سه تا از چهار نیروی تهاجمی
در خط سه نفره جلو که فوق‌العاده آماده و سرحالند ترابی در جناح راست قرار خواهد گرفت و اورونوف از چپ حمله می‌کند ضمن اینکه با سابقه گلزنی در دربی در نوک حمله خواهد بود. از جمع چهار نفر خط آتش سرخ‌ها غیر از اورنوف که تازه‌وارد است سه نفر دیگر سابقه گلزنی در این بازی بزرگ را دارند و اورونوف هم می‌تواند جذاب‌ترین گزینه برای سورپرایز کردن خط دفاع حریف باشد.

وظیفه مهم دانیال و کینو در فاز دفاع
در کناره‌های خط دفاع پرسپولیس هم اوسمار می‌تواند روی حرکات تهاجم دانیال اسماعیلی‌فر و عبدالکریم حسن حساب باز کند اما با همه اینها کادر فنی باید مراقب فضای پشت سر آنها باشند و برگشت‌ها و جمع شدن‌ها در زمان از دست رفتن توپ اهمیت بسیاری دارد. همچنین دانیال و عبدالکریم به خاطر قد و قامت نسبتاً مناسبشان باید در ضربات ایستگاهی به کمک مدافعان میانی خود بیایند و در زمان ضدحملات سریع حریف و ارسال از کناره‌ها با شیفت شدن به مرکز خط دفاع اجازه ضربه سر به قدبلندهای استقلال از جمله بلانکو را ندهند. 

تنها نقطه ابهام؛ کدام زوج؟
با توجه به حضور بیرانوند در درون دروازه سرخ‌ها، تنها نقطه تردید در خصوص زوج مرکز خط دفاع این تیم است که در غیاب پورعلی گنجی، کنعانی زادگان و گولسیانی باید با بازیکنان دیگر آرایش داده شود. به نظر می‌رسد احتمال استفاده از زوج فرجی – نعمتی  بیشتر باشد که بعد از نزدیک به دو سال دوباره تشکیل خواهد شد. 

آنها در بازی‌های رسمی طی یک فصل و نیم اخیر کنار هم بازی نکرده‌اند اما فوتبال هم را خوب می‌شناسند و در تقابل‌های قدرتی و سرعتی کم نمی‌آورند و تنها باید روی بازی هوایی و پوشش‌ها بهتر عمل کنند. اوسمار در این منطقه می‌تواند از وحدت حنانوف هم استفاده کند اما تعداد بازی‌هایی که نعمتی و فرجی کنار هم بوده‌اند – حتی باتوجه به فاصله زمانی‌اش تا این دربی – احتمالاً مربی برزیلی را متقاعد کند که فرجی و نعمتی را به وحدت ترجیح بدهد.

البته این چیدمان دفاعی می‌‍تواند چالش‌های دیگری هم داشته باشد. مثلا اینکه چنانچه نعمتی مدافع میانی مایل به چپ باشد چقدر با عبدالکریم هماهنگ است و او به همراه فرجی چطور باید فضای پشت این دو مدافع رونده را پوشش دهند و به یکدیگر کمک کنند. همه اینها مخاطراتی است که با تغییرات به یکباره و اجباری سرمربی تیم را در موقعیت خطیری قرار خواهد داد  اما در نهایت همه چیز بستگی به ارائه بازیکن در میدان دارد.

تیم بالا، فرار از فشار روی خط دفاع
بدون شک غیبت گولسیانی و کنعانی می‌تواند نگرانی‌هایی را در خط دفاع پرسپولیس ایجاد کند اما بالا بازی کردن این تیم و فرار از دفاع مطلق می‌تواند کلید موفقیت این تیم باشد. البته که هیچ تیمی در دنیا توانایی پرس سنگین و طولانی روی خط دفاع حریف و تمرکز روی امور تهاجمی در تمام طول بازی را ندارد و استراتژی پرسپولیس برای این بازی به گونه‌ای باید باشد که خط دفاعی برای دقایقی طولانی تحت فشار قرار نگیرد.

پرسپولیس البته یک امیدواری بزرگ نسبت به بازی رفت دارد و با توجه به اینکه نیمکت سرخ‌ها در فاز حمله مثل بازی رفت چندان خالی نیست می‌تواند در صورت رسیدن به گل برتری برای کسب سه امتیاز امیدوار باشد.

پرسپولیس در بازی رفت با تعویض‌های تهاجمی به گل رسید و امید عالیشاه و عمری آمدند تا شش دقیقه بعد این تیم به گل دست یابد اما تغییرات بعدی برای حفظ آن گل موثر نبود. در عین حال اگر در دربی 103 پرسپولیس پیش بیفتد نیروهایی مثل وحید امیری یا سعید صاقی می‌توانند با بالا بردن فشار روی خط دفاعی استقلال اجازه جلو آمدن به آنها را نداده و از فشار روی تیم خود کم کنند.

اگر امیری و صادقی بتوانند این مهم را درست انجام دهند با ازدیاد نیروهای توپ نگهدار در مرکز میدان و زمین حریف مثل محمد خدابنده لو و سینا اسدبیگی پرسپولیس حتی می‌تواند در ضدحملات به گل دوم هم دست یابد به که البته غیر از این تغییرات بموقع همه چیز به فرم بازیکنان مزبور و نمایشی که ارائه می‌دهند نیز بستگی دارد.
برچسب ها: پرسپولیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها