به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۶۱۵۱۳

چند نکته تغذیه‌ای برای جلوگیری از ریفلاکس

چند نکته تغذیه‌ای برای جلوگیری از ریفلاکس
گروه سلامت:ریفلاکس اسید، زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به مری بازگردد؛ این مشکل پدیده رایجی است، اما می‌تواند باعث عوارض و علائم دردسرساز مانند سوزش سر دل شود.به گزارش ایسنا، یکی از دلایل این امر این است که اسفنکتر تحتانی مری (LES) ضعیف یا آسیب دیده است. به طور معمول LES برای جلوگیری از حرکت غذا در معده به مری بسته می‌شود. غذاهایی که می‌خورید بر میزان اسید تولیدی معده اثرگذار است. خوردن غذاهای مناسب، کلید کنترل ریفلاکس اسید یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است که یک نوع شدید و مزمن ریفلاکس اسید معده است.
 
علائم ریفلاکس ممکن است ناشی از تماس اسید معده با مری و ایجاد سوزش و درد باشد. اگر ترشح اسید معده زیاد است، می‌توان غذاهای خاص را برای مدیریت علائم ریفلاکس اسید در رژیم غذایی گنجاند. هیچ یک از این غذاها وضعیت بیماری را درمان نمی‌کند و امتحان این غذاهای خاص برای تسکین علائم باید بر اساس تجربیات شخصی باشد.

مواد غذایی گیاهی مناسب برای کنترل و کاهش ریفلاکس معده چیست؟
سبزیجات به طور طبیعی چربی و قند کمی دارند که لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجات برگ‌دار، سیب زمینی و خیار گزینه‌های خوبی هستند. از میان گیاهان دارویی که در عطاری‌های نیز در دسترس است می‌توان به زنجبیل اشاره کرد که خواص ضد التهابی دارد و یک درمان طبیعی برای سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی است. می‌توان ریشه زنجبیل رنده شده یا تکه شده را به اسموتی‌ها اضافه کنید یا برای کاهش علائم، چای زنجبیل بنوشید.

بلغور جو دوسر، یک غلات کامل است و همچنین منبع عالی فیبر است. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر گزینه مناسبی برای خطر کمتر ریفلاکس اسید است. نان و برنج سبوس‌دار منابع مناسب دیگر غنی از فیبر هستند.
میوه‌های غیر از مرکبات از جمله خربزه، موز، سیب و گلابی نسبت به میوه‌های اسیدی کمتر باعث ایجاد علائم ریفلاکس می‌شوند.

موادگوشتی و پروتئینی سالم و مفید برای ریفلاکس
گوشت‌های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی کم چرب مواردی هستند که می‌توانند علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهند و می‌توان آن‌ها را به‌صورت کبابی، پخته شده یا آب پز مصرف کرد. سفیده تخم مرغ نیز گزینه مناسبی است اما زرده تخم مرغ را به دلیل چربی بالا باید محدود کرد، زیرا ممکن است علائم ریفلاکس را تشدید کند.

محرک‌های ایجاد علائم ریفلاکس چیست؟
سوزش سر دل یکی از علائم رایج ریفلاکس اسید و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است. ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی کامل یا برخی غذاها در شکم یا قفسه سینه سوزش احساس شود. GERD همچنین می‌تواند باعث استفراغ یا بازگشت اسید به مری شود. برخی علائم دیگر نیز مانند سرفه خشک، گلو درد، نفخ آروغ یا سکسکه، مشکل در بلع، توده در گلو احساس شود.

بسیاری از افراد مبتلا به GERD متوجه می‌شوند که برخی از غذاها باعث ایجاد علائم آن‌ها می‌شوند. هیچ رژیم غذایی یکسانی نمی‌تواند از همه علائم ریفلاکس جلوگیری کند و محرک‌های غذایی برای هر کس متفاوت است.اما نکته مهم و کلی که می‌توان برای همه در نظر گرفت این است که غذاهایی که پرچرب و یا اسیدی هستند همچون لیمو ترش و ... را باید از برنامه‌ غذایی خود حذف کنند.

تغییر سبک زندگی برای کنترل علائم ریفلاکس
مصرف آنتی اسیدها و سایر داروهایی که تولید اسید را کاهش می‌دهند می‌تواند برای کنترل علائم ریفلاکس مناسب باشد، اما به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد می‌تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند.
اما به‌طور کلی برای التیام این درد، وزن مناسب را حفظ کنید. آدامسی بجوید که با طعم نعناع نباشد. از مصرف الکل خودداری کنید. سیگار نکشید.

پرخوری نکنید و آهسته غذا بخورید. حداقل ۲ ساعت پس از صرف غذا در حالت ایستاده بمانید. از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. ۳ تا ۴ ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید و همچنین برای کاهش علائم ریفلاکس در هنگام خواب، سر تخت خود را ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بالا بیاورید.افراد مبتلا به GERD معمولا می‌توانند علائم خود را با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل کنند. اگر تغییر شیوه زندگی و داروها باعث بهبود علائم نشد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک داروهای تجویز شده را تغییر می‌دهد یا در موارد شدید جراحی را توصیه می‌کند.
برچسب ها: ریفلاکس معده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها