به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۸:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۶۲۸۱۸

تایید مذاکرات جدید برای آتش‌بس در غزه 

تایید مذاکرات جدید برای آتش‌بس در غزه 
گروه بین الملل:یک روز پس از آن که دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل فرمان داد تا از دسترسی مردم غزه به کمک‌های بشردوستانه اطمینان حاصل کند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مجوز دور جدید مذاکرات برای آتش‌بس در غزه را صادر کرد.
اما علی‌رغم قطعنامه الزام‌آور این هفته شورای امنیت سازمان ملل متحد که در آن خواستار «آتش‌بس فوری» شده بود، جنگ در غزه  همچنان با شدت ادامه دارد.
وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه  حماس است، اعلام کرد که در طول شب ده‌ها نفر از مردم این منطقه کشته شدند، از جمله ۱۲ نفر در شهر جنوبی رفح که در یک خانه پناه گرفته بودند. ویدیدوهای خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که مردم با نور موبایل‌های خود تلاش می‌کنند بازماندگان این حادثه را در زیر آوار پیدا کنند.
در این حال دفتر نتانیاهو اعلام کرد که مذاکرات جدید بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها «طی روزهای پیش روی» در دوحه و قاهره انجام می‌شود.
این مذاکرات علی‌رغم فشارهای ایالات متحده و دو کشور مصر و قطر که نقش میانجی را ایفا می‌کنند، طی روزهای اخیر به بن‌بست رسیده است در حالی که این امید وجود داشت طرفین تا پیش از ماه رمضان به توافق بر سر آتش‌بس برسند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که روز جمعه در اطراف معدود بیمارستان‌های فعال در نوار غزه جنگ ادامه یافت. ارتش اسرائیل گروه‌های  حماس و جهاد اسلامی را متهم می‌کند که در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مخفی شده‌اند و از بیماران و پزشکان و پرستان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.
ارتش اسرائیل گفت که روز جمعه «عملیات دقیق» خود در بیمارستان شفا را ادامه داده است. نیروهای اسرائیل نخستین بار در ماه نوامبر به بیمارستان شفا یورش بردند اما گفته بودند که شبه‌نظامیان فلسطینی ازآنجا عقب‌نشینی کرده‌اند. با این حال ارتش اسرائیل از این هفته حملات خود به بیمارستان شفا را از سر گرفت.
ارتش اسرائیل می‌گوید که در عملیات جدید بیمارستان شفا تاکنون حدود ۲۰۰ عضو حماس کشته شده‌اند.
یک روز قبل از این نیز نیروهای اسرائیلی عملیاتی را در نزدیکی بیمارستان العمل در خان یونس آغاز کردند و مدعی شدند که با هدف قرار دادن «پایگاه‌های تروریست‌ها» ده‌ها نفر از آنان را از پای درآورده‌اند.
پیش از این سازمان ملل متحد هشدار داده بود که نظام بهداشت و درمان غزه به دلیل ادامه این حملات در حال فروپاشی است. 
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها