به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۴۶۴۱۱۹

حمله پلیس اکوادور به سفارت مکزیک

حمله پلیس اکوادور به سفارت مکزیک
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور مکزیک پس از حمله پلیس اکوادور به سفارتخانه این کشور در کیتو از قطع روابط دو کشور خبر داد. پیشتر پلیس اکوادور با نقض مصونیت دیپلماتیک برای بازداشت معاون سابق رئیس‌جمهور وارد سفارت مکزیک شده بود.
پلیس اکوادور در کیتو، پایتخت این کشور وارد سفارت مکزیک شد و خورخه گلاس، معاون پیشین رئیس‌جمهور که برای فرار از تعقیب قضایی به سفارتخانه مکزیک پناه برده بود را بازداشت کرد.
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک ضمن اعتراض به این حمله در شبکه اکس (توئیتر سابق) نوشت که دستور داده تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور سریعا قطع شود.
رئیس‌جمهور مکزیک افزود: «پلیس اکوادور با خشونت وارد سفارت ما شده و معاون سابق رئیس‌جمهور را بازداشت کرده است. او به دلیل تعقیب قضایی و آزاری که متوجه‌اش بوده، گریخته و تقاضای پناهندگی داده است.»
 پلیس اکوادور درب بیرونی سفارت را شکسته و وارد ساختمان مرکزی شد. اوبرادور در ادامه نوشت: «این عمل نقض فاحش قوانین بین‌المللی و استقلال مکزیک است.»
همزمان آلیسیا بارسنا، وزیر خارجه مکزیک نیز در شبکه اکس اعلام کرد که مکزیک تصمیم گرفته است تا فورا روابط دیپلماتیک خود با اکوادور را قطع کند و به دادگاه بین‌المللی لاهه در این زمینه شکایت خواهد کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه مکزیک نوشته است که چند دیپلمات این کشور در عملیات پلیس اکوادور مجروح شده‌اند.
خورخه گلاس بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در دولت چپگرای رافائل کورئا مقام معاونت رئیس جمهوری را برعهده داشت. او پس از تشکیل پرونده و اعلام جرم به اتهام فساد مالی در ماه دسامبر سال میلادی گذشته به سفارت مکزیک پناهنده شد.دولت مکزیک اعلام کرد که پس از بررسی همه‌جانبه به خورخه گلاس پناهندگی سیاسی اعطا کرده است. دانیل نوبوآ، رئیس‌جمهور کنونی اکوادور این اقدام مکزیک را غیر قانونی خوانده است.
گلاس در ماه نوامبر از زندان آزاد شد. او در رابطه با فساد مالی و دریافت رشوه از گروه ساخت و ساز برزیلی "اودبرشت" محکوم شده بود.
حکم بازداشت جدید او مربوط به سوء استفاده از پول‌های مربوط به بازسازی مناطق زلزله زده در سال ۲۰۱۵ بوده است.
برچسب ها: مکزیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها