به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۴۶۶۸۰۳

چرا آمریکا به دنبال تحریم نتزاه یهودا است؟

چرا آمریکا به دنبال تحریم نتزاه یهودا است؟
گروه بین الملل: در پی انتشار گزارش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تصمیم واشنگتن در راستای تحریم‌ گردان «نتزاه یهودا» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر، مقامات اسرائیلی گفته‌اند با اعمال تحریم علیه هر واحد نظامی این کشور مقابله خواهند کرد.
گردان «نتزاه یهودا» در سال ۱۹۹۹ و به منظور سربازگیری از جوانان یهودی با اعتقادات مذهبی افراطی ارتدوکس و دیگر نیروهای ملی‌گرای مذهبی در ارتش ایجاد شد.
دولت اسرائیل این گردان را به عنوان واحدی برای خدمت افراد معتقد این گروه‌ها در ارتش ایجاد کرد و به آنها اجازه داد تا اعمال مذهبی خود مانند نماز و روزه را به جا بیاورند. این گردان «تنها واحد تک‌جنسیتی در ارتش اسرائیل» است و در آن نه تنها زنان حضور ندارند، بلکه تعامل این نیروها با زنان سرباز دیگر نیز محدود شده است.
تشکیل این گردان در ابتدا به دلیل کمبود سرباز در ارتش اسرائیل انجام شد اما رفته رفته با عضویت جوانان افراطی به صورت دغدغه‌ای برای مقامات اسرائیلی درآمد. گروهی در حاکمیت این کشور معتقدند این واحد به محلی برای جذب و آموزش نیروهای افراطی تبدیل شده است، در حالی که در مقابل حامیان «نتزاه یهودا» استدلال می‌کنند این گردان به جوانان ملی‌گرا فرصتی برای خدمت به کشور و بیان ارزش‌های خود می‌دهد.
سربازان گردان «نتزاه یهودا» به دست داشتن در مرگ عمر اسد، یک فلسطینی-آمریکایی ۷۸ ساله که در سال ۲۰۲۲ پس از بازداشت در اثر حمله قلبی درگذشت و جنازه‌اش در محل یک ساختمان رها شد، متهم شده‌اند. کالبد شکافی سازمان‌ پزشکی قانونی فلسطینی نشان داد که وی بر اثر حمله قلبی ناشی از استرس جان سپرده است.
این پرونده به دلیل تابعیت دوگانه عمر اسد، سن او و همینطور درخواست وزارت خارجه ایالات متحده برای تحقیق در مورد این مرگ توجه‌ها را به خود جلب کرد. ارتش اسرائیل در آن مقطع زمانی گفت که سربازان به دلیل امتناع  اسد از همکاری، موقتاً دهانش را با یک نوار پارچه‌ای و دستانش را با بست‌ کمربندی بسته بوده‌اند.
فرمانده گردان «نتزا یهودا» به دلیل این واقعه توبیخ شد و دو افسر از کار برکنار شدند، اما دادستان‌های نظامی اسرائیل تصمیم به عدم پیگیری اتهامات جنایی گرفتند و استدلال کردند که هیچ ارتباطی بین اشتباهات سربازان و مرگ عمر اسد وجود ندارد.دادستان کل نظامی اسرائیل گفت یک مقام پزشکی نظامی نمی‌تواند تشخیص دهد مرگ عمر اسد به طور خاص به دلیل رفتار سربازان بوده است و سربازان در آن زمان نمی‌توانستند از وضعیت پزشکی این فرد مطلع بوده باشند.
علاوه بر پرونده مرگ عمر اسد، چندین رویداد دیگر نیز که نام گردان «نتزا یهودا» را به میان آورده در سال‌های اخیر رخ داده است. در برخی از آنها، که برایشان مدارک ویدئویی نیز موجود است، سربازان «نتزاه یهودا» به سوء‌استفاده از زندانیان فلسطینی متهم شده‌اند.
این گردان عمدتاً در کرانه باختری رود اردن فعالیت می‌کرد، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از انتقاد ایالات متحده از این منطقه خارج شد و اکنون در غزه مشغول به فعالیت است.
گروهی از رسانه‌های اسرائیلی با انجام تحقیقاتی تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که این گردان «به نوعی واحد شبه‌نظامی مستقل تبدیل شده است که از قوانین ارتش تبعیت نمی‌کند». 
مقامات اسرائیلی پیشتر در پاسخ به اینکه چرا ارتش اسرائیل این واحد را منحل نکرده است و آن را در بقیه واحدها پخش نمی‌کند، گفته بودند که بخش‌های دیگر ارتش تمایلی به پذیرش سربازان این واحد ندارند.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت درباره اتهاماتی مبنی بر نقض قوانین حقوق بشری ایالات متحده توسط اسرائیل «تصمیماتی» را اتخاذ کرده و احتمالا «خیلی زود» اعلامیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد شد.
این قوانین که به نام «لیهی» شناخته می‌شوند و توسط سناتور پاتریک لیهی در اواخر دهه ۹۰ میلادی تدوین شده‌اند، ارائه کمک نظامی به افراد یا واحدهای نیروی امنیتی را که مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند، ممنوع می‌کند.
اگر این تحریم‌ها وضع شوند، اعضای این گردان اجازه دریافت کمک‌های آموزشی و تجهیزات آمریکایی را نخواهند داشت.
رهبران اسرائیل با خشم به گزارش‌ها درباره وضع تحریم علیه گردان «نتزاه یهودا» واکنش نشان داده‌اند.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه احتمال تحریم این یگان را «اوج پوچی و بی‌اخلاقی» در زمانی که نیروهای اسرائیلی در حال جنگ در غزه علیه حماس هستند خواند و گفت دولتش در برابر اقداماتی از این دست «به هر طریق» عمل خواهد کرد.بنی گانتس، عضو کابینه جنگ این کشور، نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن از او خواست «در تصمیم پیش‌رو تجدید نظر کند.» وی همچنین در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گردان «نتزاه یهودا» را «عنصر جدایی‌ناپذیر نیروهای دفاعی اسرائیل» خوانده است.
ارتش اسرائیل می‌گوید گردان «نتزاه یهودا» یک واحد رزمی فعال است که بر اساس «اصول حقوق بین‌الملل» عمل می‌کند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها