به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۴۶۸۹۴

داغ تازه بر پیکره بی جان بلوط لرستان

گروه جامعه: شکوه بلوط زاگرس و بلوط لرستان این روزها در حال تبدیل شدن به خاطره است؛ چرا که نفس بلوط لرستان به شماره افتاده و داغش برسینه طبیعت لرستان هر روز تازه تر می شود.
داغ تازه بر پیکره بی جان بلوط لرستان
بلوط هایی که دیگر نفس نمی کشند و قامت سبزشان آرام آرام به تیرگی زوال و نابودی می گراید. جنگل های بلوط ، نماد شکوه ، عظمت و سرافرازی لرستان این روزها حال خوشی ندارند و وسعت داغشان هر روز تازه تر می شود. این روزها داغی به وسعت 561 هزار هکتار در سینه جنگل های بلوط لرستان حک شده، و جنگل های بلوط ، بی صدا و ایستاده در حال مرگ هستند. بلوط لرستان در حالی دچار بیماری زوال و خشکیدگی شده که درسال های گذشته درد مضاعفی بنام زغال بلوط ،بلای جانش شده چراکه برخی سودجویان با قطع این درختان و تهیه زغال مرغوب، مرگ از نوع دیگری را برای بلوط رقم می زنند. امروز عوامل انسانی و طبیعی سایه شومی بر سر بلوط لرستان افکنده و این در حالی است که جنگل های بلوط لرستان همچنان سخاوتمندانه سایه گستری می کنند.

اما به تازگی چشممان به درد تازه ای برای بلوط لرستان روشن شده که قلبمان را فشرد ، دردی به نام گورستان بلوط! برخی سودجوبان در اقدامی تازه، نسبت به خریداری جنگل های بلوط و قطع درختان آن به منظور احداث قبرستان اقدام کرده اند و این در حالی است که حال و روز کنونی جنگل های بلوط لرستان بی شباهت به قبرستان نیست. این روزها قرار است جنگل های بلوط بیمار لرستان، علاوه بر درد خود داغ دیگری را تحمل کنند و نظاره گر مویه ها و ناله های آدمیان در رسای رفتگانشان باشند.

مسوول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خرم آباد گفت: با وجود تذکرات، هشدار لازم و اخطار قانونی توسط این اداره، در منطقه رباط نمکی خرم آباد، مساحت زیادی ازجنگل های خشکیده بلوط ،توسط افراد سودجو، به قبرستان تبدیل شده است. ˈعلی پیرداده بیرانوندˈ افزود: اراضی ملی که جز انفال هستند، بدون اذن شرعی و قانونی تصرف عدوانی شده، و خساراتی به این گونه های دیر زیست بلوط وارد شده است. وی بدون اشاره به وسعت جنگل های تخریب شده اظهارکرد: با اجازه دادستانی و برای ممانعت از اقدامات سود جویانه افراد محل ، کانالی به طول یک کیلومتر، در اطراف قرستان رباط نمکی حفر شده، تا بیش از این شاهد تصرف غیر قانونی وتخریب گونه های جنگلی بلوط نباشیم. وی از همه کسانی که به قصد دفن اموات، اقدام به خرید از این اراضی کرده، هشدار داد که با حکم قضایی ، از هر اقدامی جلوگیری خواهد شد.

سودجویان در حالی به تخریب جنگل های بلوط لرستان دامن زده و روند آن را سرعت می بخشند که طبق آخرین آمار ، سطح خشکیدگی و زوال جنگل های بلوط لرستان به بیش از 561 هزار هکتار افزایش یافته است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه در آخرین آمار، سطح خشکیدگی جنگل های بلوط لرستان 300 هزار هکتار برآورد شده بود افزود: میزان تخریب و زوال درختان بلوط این استان در مناطق مختلف از 10 تا 100 درصد است. مهرداد بهاروندی اظهارکرد:با وجود تلاش انجام شده، تاکنون درمان قطعی برای بیماری جنگل های بلوط لرستان یافت نشده و درمان موقتی که به تایید کارشناسان فائو رسیده، برای جلوگیری از گسترش زوال بلوط در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: در بیماری فعلی درختان بلوط، نوعی سوسک با لانه گزینی در درخت بلوط موجب زوال وخشکیدگی آن می شود که تاکنون دلیل هجوم این سوسک ها به جنگل های بلوط شناسایی نشده است. وی با بیان اینکه 70درصد دلیل بیماری خشکسالی تشخیص داده شده افزود:به همین منظور70 میلیارد ریال اعتبار ملی برای مبارزه با موضوع خشک شدن درختان و جنگل های بلوط در این استان اختصاص یافته که به صورت مرحله ای و برای اجرای طرح های پیشگیری از خشکیدگی درختان بلوط منطقه زاگرس از جمله جنگل های لرستان هزینه خواهد شد. بهاروندی گفت: انتظار می رود مسوولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال بلوط ارزشمند لرستان، نسبت به تخصیص اعتبارات مصوب شده اقدام ، تا داغ بلوط لرستان بیش از این بر قلب جنگل های لرستان و دل دوستداران طبیعت ننشیند.
مرجع : ايرنا