به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۶:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۵۱۱۷۰

انتظار، مدال و رکورد!

گروه ورزشی: سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری می‌گوید که انتظارت و توقعات از وزنه‌برداری باید به گونه‌ای باشد که فشار مضاعف بر روی آنها ایجاد کنند.
انتظار، مدال و رکورد!
ملی‌پوشان وزنه‌برداری پس از شش ماه پشت سر گذاشتن اردوهای استقامتی و قدرتی اکنون وارد مرحله ای از اردوی آماده سازی تیم ملی شده‌اند که باید تمرینات پر فشار رکوردی را تحمل کنند. در این میان شاهد حضور آنها بر روی تخته مسابقات لیگ برتر بودیم که کادر فنی تیم ملی در این موضوع این هدف را دنبال می‌کرد که ملی‌پوشان پس از یکی، دو سال دوری از رقابت‌ها در شرایط مسابقه‌ای قرار بگیرند.

بهمن زارع از تدبیر کادر فنی برای حضور ملی‌پوشان در لیگ برتر گفت و این که چرا تا به حال اجازه نداده رکوردهایی که بعضی وزنه‌برداران به آن رسیده‌اند، رسانه‌ای شود. زارع همچنین تاکید زیادی بر این داشت که توقع زیادی که از وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی وجود دارد، فشار مضاعفی را از لحاظ روحی بر روی پولاد مردان ایجاد نکند و توقعات به گونه‌ای باشد که ایجاد انگیزه کند.

مشرح گفت و گوی در ادامه می‌ خوانید:

* رکوردهایی که ملی‌پوشان ثبت می‌کنند در حد انتظار بود؟
- پس از تمرینات استقامتی و قدرتی که داشتیم تمرینات پرفشار رکوردی را آغاز ‌کرده‌ایم و بنابراین این موضوع طبیعی است و ملی‌پوشان باید از این مرحله گذر کنند و تا به مرز آمادگی 100 درصد برسند.

* در وزنه‌هایی که ملی‌پوشان در لیگ برتر می‌زنند، کادر فنی تیم ملی چقدر دخیل است؟
- ملی‌پوشان در مسابقات در اختیار مربیان باشگاهی خود هستند و نسبت به کیلوهایی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود ما هیچ دخالتی انجام نمی‌دهیم چون با تیم‌ها قرارداد دارند. ما تنها بر عملکرد آنها نظارت داریم، بعضی از ملی‌پوشان یک سال و خرده‌ای بر روی تخته مسابقات نرفته بودند. بنابراین نیاز بود که شرایط مسابقه‌ای را تجربه کنند. اکثر تمرینات وزنه‌برداران در سالن تمرین بود، بنابراین برای این که آنها فضای مسابقه را نیز تجربه کنند نیاز به حضور در لیگ برتر داشتند. جدا از تمریناتی که برای افزایش رکورد داریم به تبع آن باید شرایط روحی و روانی و تجربه کردن مسابقه را نیز هم گام با تمرینات رکوردی جلو ببریم. در واقع نمی‌توان وزنه‌برداری که دو سال روی تخته نرفته را بلافاصله به یک مسابقه مهم برد. همچنین عوامل محیطی نیز می‌تواند روی عملکرد ملی‌پوشان تاثیرگذار باشد از این رو تصمیم گرفتیم در جریان مسابقات لیگ آنها را از نظر روانی و قوای جسمانی ارزیابی کنیم.

* با وجود این که بعضی از ملی‌پوشان در تمرینات به رکوردهای خوبی رسیده بودند، چرا اجازه رسانه‌ای کردن آن را نداشتند؟
- زیرا در شرایط تمرینات استقامتی و قدرتی ورزشکار به آن کیلوهای ثبات دار نرسیده تنها یک بار تکرار کردن یک کیلوی خاص به معنی ثبت رکورد در شرایط تمرینی نیست. در شرایطی تمرینی باید به گونه‌ای طراحی تمرین داشت که وزنه‌بردار تکرار ، ثبات و ارتقای کیلو را داشته باشد. بنابراین از آنها خواستم ابتدا به یک تکرار و ثبات رکوردی برسند. از طرفی مهم این است که ما در روز مسابقه عملکرد بهینه داشته باشیم. در شرایط تمرینی عوامل محیطی وجود ندارد که تاثیرگذار باشد. اما در مسابقه حریفان، استرس حاکم بر رقابت‌ها عوامل بازدارنده هستند. بنابراین سعی کرده‌ایم با حضور ملی‌پوشان در مسابقات لیگ یا رکوردگیری‌های رسمی نقطه قوت و رکوردهای آنها را ارتقا دهیم.

* با توجه به این که در بازی‌های آسیایی توقع از وزنه‌برداری بالا است این تیم چقدر توانایی بر آورده کردن انتظارات را دارد؟

- توقع از تیم ملی وزنه‌برداری به جا است، اما انتظارات بیش از حد نباید بر روی عملکرد بچه‌ها اثر گذار باشد. همیشه این تجربه را داشته‌ایم که نزدیک مسابقات بزرگ هجمه‌ای به وجود می‌آید که مثلا از بهداد سلیمی جدا از کسب مدال طلا، شکستن رکورد جهان را نیز توقع دارند. این موضوع فشار مضاعفی از لحاظ روانی بر روی ورزشکار ایجاد می‌کند. البته بعضی مواقع انگیزه هم به وجود می‌آورد، اما در این میان تعادل برقرار کردن اهمیت خاصی دارد که ما و اصحاب رسانه طوری حرکت کنیم که توقعات ایجاد انگیزه کند. وقتی انتظارات از یک حدی بیشتر می‌شود. فضای فکری ورزشکار مشغول خواهد شد. قطعا نتایج تیم ملی وزنه‌برداری در عملکرد نهایی کاروان اثرگذار است، اما به نظرم به موقع حمایت کردن و ایجاد انگیزه می‌تواند در عملکرد وزنه‌برداران موثر باشد.

* مصدومیتی که یعنی از وزنه‌برداران نظیر نواب نصیر شلال، جابر بهروزی و احسان رضائیان با آن درگیر بوده‌اند، چقدر جدی بود و جای نگرانی وجود دارد؟

- بعضی از ملی‌پوشان آسیب دیدگی‌های کهنه‌ای دارند که بعضی از مواقع بروز می‌کند. البته آنها آن قدر با تجربه هستند که بتوانند از این شرایط گذر کنند. در این میان ما هم در مورد آسیب دیدگی‌هایی که زیاد حاد نیست تمرینات خاص و ویژه‌ای را لحاظ می‌کنیم تا ملی‌پوشان به شرایط عادی برگردند. در حال حاضر نواب در شرایط عادی تمرینات خود را انجام می‌دهد. جابر هم که از ناحیه زانو احساس ناراحتی می‌کرد چند جلسه‌ای تمرینات فنی دیگری را انجام داد. الان وضعیتش خوب است. از طرفی ورزشی به این سنگینی تبعات و اثرات دارد، اما خو‌شبختا‌نه آسیب دیدگی‌ حادی نداریم. در مورد مصدومیت‌های جزئی نیز تمریناتی را برایشان در نظر می‌گیریم تا به بدن‌هایشان فرصت داده شود به شرایط عادی باز گردند.

* بعد از بهداد سلیمی، کیانوش رستمی نیز جزو افرادی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود در دومین حضورش در بازی‌های آسیایی مدال طلا کسب کند؟
- کیانوش در حال حاضر خیلی خوب تمرین می‌کند و بسیار با انگیزه است، اما وزنه‌برداران سایر کشورها نیز تمرین کرده‌اند. در بازی‌های آسیایی و المپیک نخبه‌های هر وزن حضور دارند که برای کسب مدال آمده‌اند. بنابراین رقبای سرسختی داریم و این طور نیست که وزنه‌بردار ما به کیلوهایی برسد و ما فکر کنیم از الان طلا در دست‌مان قرار دارد. از طرفی عوامل اثرگذار مسابقه‌ای می‌تواند شرایط رکرودی و جدول مسابقات را تحت تاثیر قرار دهد. در مسابقات باید با کیلوهای خاصی شانه به شانه حریفان حرکت کنیم و نمی‌توان تنها به رکوردهایی که در شرایط تمرینی ثبت می‌شود استناد کرد. با این حال کیانوش رستمی دارد تمرینات خود را به طور جدی پیگیری می‌کند، اما حریفان سرسختی از چین و قزاقستان دارد و رقابت سختی را برای کسب مدال طلا خواهیم داشت. البته او یکی از شانس‌های طلا محسوب می‌شود و در روز مسابقه باید بهترین عملکرد را داشته باشد.

* رسول تقیان چقدر توانسته فاصله خود را با رستمی کم کند؟
- تقیان تغییر وزن داشته و از همان ابتدای اردو به او گفتم با این تغییر باید فرصتی به بدن داده شود و این طور نیست بلافاصله پس از تغییر وزن فکر کنی با افزایش وزن بدن ارتقا کیلوها هم خواهی داشت. مدت زمانی نیاز است که وزنه‌بردار بتواند در وزن جدید به ثبات برسد و بتواند کیلوهای خود را ارتقا دهد. این اتفاق در کوتاه مدت میسر نمی‌شود؛ البته تقیان تمرینات خود را داشته و در این کلاس وزنی دارد حرکت می کند، اما باید به آن فرصت داده شود که در این کلاس وزنی پخته شود.

* در فوق سنگین رقابت جذابی میان بهداد سلیمی و بهادر مولایی وجود دارد و هر دو برای کسب مدال طلا می‌جنگند؟

- بله! بهادر مولایی نیز بسیار پر انرژی تمرین می‌کند. البته تمام وزنه‌برداران پر انرژی و پر انگیزه هستند و نقطه قوت کار گروهی ما همین موضوع است. مدال‌هایی که در سال‌های گذشته کسب کرده‌اند. انگیزه‌شان را دو برابر کرده و مصمم هستند دوباره برای ایران افتخار آفرینی کنند. در کل از روند ملی‌پوشان راضی هستم، اما در همان ابتدای کار من و پانزوان دغدغه‌ این را داشتیم. بعضی از وزنه‌بردارانی که نزدیک دو سال بر روی تخته نرفتند یا از مسابقات جهانی لهستان به بعد در رقابتی شرکت نکردند، شرایطی را برایشان به وجود آوریم که آنها شرایط مسابقه را تجربه کنند . در جریان لیگ این فرصت فراهم شد و این رقابت‌ها برایشان حکم مسابقه تدارکاتی را دارد تا در رقابت اصلی عملکرد خوبی داشته باشند.

* این تصور می‌رفت که چون بهداد سلیمی دیر روی تخته حاضر می‌شود، باید با کاروان دوم به اینچئون اعزام می‌شد، اما حالا به دلیل پرچمداری با کاروان اول اعزام می‌شود.
بالاخره افتخار بزرگی برای هر ورزشکاری محسوب می‌شود که بتواند پرچمدار کاروان ایران باشد. دوباره این فرصت به فدراسیون وزنه‌برداری داده شد و من هم خوشحال شدم. مسئولیت سنگینی به دوش بهداد سلیمی بوده، امیدوارم در کنار این که پرچمدار کاروان ایران است، با کسب مدال طلا دینا خودش را ادا کند.

* چقدر احتمال دارد در بازی‌های آسیایی شاهد رکوردشکنی وزنه‌برداران ایران باشیم؟
- در بازی‌های آسیایی اولویت اول کسب مدال است. ان‌شاءالله طوری پیش می‌رویم که ابتدا وزنه‌برداران به مدال برسند بعدا اگر شرایط خوب پیش رفت و مدال قطعی شد قطعا ملی‌پوشانی که این توانمندی را دارند، به رکوردها حمله می‌کنند، همه چیز به شرایط مسابقه بستگی دارد.

* برای مسابقات جهانی قرار است چند وزنه‌بردار دیگر به تیم ملی اضافه شوند؟
- در هر مرحله از اردو نسبت به فرصتی که برایمان ایجاد شد و فضایی که داشتیم از پشتوانه‌ها دعوت می‌کردیم به طور مقطعی بیایند و 10 روز یا یک هفته‌ کنار تیم باشند. در واقع در کنار انجام کار اصلی خود به دنبال شناسایی پشتوانه‌ها هستیم و یکی یکی سایر وزنه‌برداران را تست می‌کنیم بعد از بازی‌های آسیایی اسامی جدید را اعلام می‌کنیم تا به اردوی مسابقات جهانی اضافه شوند.

* با توجه به ترافیک بالا در وزن 105 کیلوگرم ، سعید محمدپور چقدر در وزن جدید شانس دارد؟
- او چند وقتی از شرایط تمرینی به دور بود و به تبع آن وزن بدنش بالا رفته بود در آن مدتی که با ما تمرین می‌کرد حدود 101 یا 102 کیلوگرم وزن داشت. این خیلی سخت است که بخواهد دوباره به 94 کیلوگرم بر گردد ضمن این که آسیب دیدگی‌های کهنه هم دارد. به نظرم تیمم خوبی برای تغییر وزن گرفت، چون وزن بدنش زیاد بود و در کنار آن رفتن به یک کلاس وزنی بالاتر آسیب دیدگی‌ کهنه‌اش به حداقل برسد و بتواند از آن شرایط تمرینی گذرد کند در نهایت نیز ارتقا کیلو داشته باشد. اما مهم این است به این توجه کند اکنون که یک وزن بالاتر آمده برای کسب مدال جهانی به چه رکوردهایی نیاز دارد.
مرجع : ایسنا