به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۵۱۹۵۰
آيا براي احياي زاينده‌رود، كارون بايد خشك شود؟

ناراحتي چهارمحالي‌هاوخوزستانی‌ها از90

گروه جامعه: نود، برنامه‌اي تخصصي در زمينه فوتبال است كه اخيرا و به دلايل نا معلومي وارد حوزه هاي غيرمرتبط با فوتبال شده است، امري كه شك و ترديدها نسبت به لابي‌گري برخي مسئولان غيرفوتبالي اما متنفذ كشور براي طرح مسائل اجتماعي- اقتصادي و حتي سياسي در اين برنامه به دليل تاثيرگذاري اين برنامه پربيننده، در تصميم گيري‌هاي كلان كشور را افزايش داده است.
آيا تتمه و باقيمانده آب كارون كه به اين حال و روز افتاده را براي احياي زاينده رود بايد منتقل كرد و خوزستان را به خاك سياه نشاند؟
آيا تتمه و باقيمانده آب كارون كه به اين حال و روز افتاده را براي احياي زاينده رود بايد منتقل كرد و خوزستان را به خاك سياه نشاند؟
مردم استان‌هاي چهارمحال بختياري و خوزستان به عملکرد اخير و غير ورزشي برنامه نود معترض شده و از هم اكنون در شبكه هاي اجتماعي اعلام كرده اند كه قصد دارند در برنامه هفته آینده برای حمایت از وضعیت رود کارون، جمله "زنده باد کارون" را به شماره پیامکی برنامه نود ارسال کنند تا به این شکل به نوعی هم توجه مسئولین را جلب کنند و هم به برنامه نود اعتراض کرده باشند.

در برنامه اخير 90، گزارشگران اين برنامه با رفتن به ميان مردم اصفهان و برخي از بازيكنان اين استان، درباره خشك شدن زاينده رود گزارشي تهيه و پخش كردند كه در آن از وضعيت كنوني اين رودخانه خشك شده ابراز ناراحتي مي نمودند. با توجه به برخي طرح ها، مبني بر انتقال آب از سرشاخه هاي كارون براي احياي زاينده رود كه توسط دولت يازدهم ملغي شده، اخيرا نمايندگان اين استان به شدت در حال احياي اين طرح كه در صورت اجراي آن، موجوديت زيست محيطي و انساني را به شكل وخيمي در خواهد آورد، شده و به نظر مي رسد گزارش برنامه 90 نيز در همين راستا بوده باشد. اين در حاليست دولت، انتقال آب از سرشاخه هاي كارون، را صرفا براي مصارف آشاميدني و آن هم از طريق لوله كشي به تصويب رسانده است.

مردم استان هاي چهار محال و بختياري و خوزستان معتقدند
احياي زاينده رود آرزوي همه مردم ايران و از جمله چهارمحالي ها و خوزستاني ها است و مسئولان بايد براي نجات اين رودخانه و احياي مجدد آن تمام تدابير علمي و عملي را بكار گرفته و اصفهان را دوباره سرزنده كنند اما...
اگر به هر دليلي (مشكل طبيعي يا سو مديريت آب) آب زاينده رود خشك شده آيا قرار است آب يك رودخانه ديگر (كارون) را براي احياي زاينده رود، منتقل كنند و آنگاه مطقه مستعد چهارمحال بختياري و همچنين سرزمين داغ و تفتيده خوزستان را با صدها هزار كيلومتر اراضي كشاورزي به طور كامل بخشكانيد؟ آيا اينكه يك رود را با انحراف مسير طبيعي آن (زدن تونل براي انتقال سرشاخه هاي آن به سمت اصفهان) فداي يك رودي ديگر كرد؟ آن هم با آن همه تبعات ويرانگر طبيعي، انساني و ...؟ كارون، حتي در شرايط كنوني نيز به وضع بحراني رسيده چه برسد به انتقال حجم اصلي آب از سرشاخه هاي آن.

سئوال كليدي مردم خوزستان اين است: ما كه در بدترين شرايط آب و هوايي زندگي مي‌كنيم، و 90 در صد بودجه و درآمد ايران هم از چاه هاي نفت و گاز خوزستان تامين مي‌شود، بايد حتي از يك كارون نيم جان كه به گفته كارشناسان، آبش به يك پنجم تقليل يافته و به تعبيري در شرايط كاملا بحراني به سر مي برد؛ هم محروم شويم؟

از آن مهم‌تر كشاورزي خوزستان كه قطب اول كشاورزي ايران محسوب مي‌شود و در توليد گندم (حياتي ترين) ماده غذايي، رده اول را در اختيار دارد بايد كاملا از بين برود تا يك رودخانه ديگر، احيا شود؟ با كدام منطق و استدلال؟ چرا بايد چوب خشكسالي و سو‌مديريت‌هاي توزيع صحيح آب در اصفهان را مردم چهارمحال و خوزستان به شكل مضاعف بخورند؟ احياي زاينده رود آرزوي همه مردم ايران و از جمله چهارمحالي ها و خوزستاني ها است و مسئولان بايد براي نجات اين رودخانه و احياي مجدد آن تمام تدابير علمي و عملي را بكار گرفته و اصفهان را دوباره سرزنده كنند اما نه با نابودي دو استان ديگر كشور كه همه حيات و زندگي‌اشا (كشاورزي، اقتصاد روستايي و ...) كارون است.

نور اله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۲۷
برنامه نود آنقدر رها شده که به هر کس وهر چیز که میخواهد گیر میدهد وکسی هم جلودارش نیست ومشخص است که با دست های نامرئی حمایت میشود چون بعنوان یک سوپاپ اطمینان عمل میکند . (246464)
کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۰:۰۰
اقایان با همراهی برنامه نود انتقام خود را از چهارمحالیها و خوزستانیها بابت تعلیلی سریال سرزمین کهن گرفتند و با جانبداری از زاینده رود به مردم خوزستان و چهارمحال دهن کجی اشکاری کردند!ولی با این قبیل اقدامات کارون روز به روز بیشتر و بیشتر در قلب و روح ما اسطوره میشود. (247253)
فردوسیپول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۵۰
کم کم مردم فردوسی پور رو هم میشناسن که فردوسی پول است و نه عادل همیشه عادل. اما مردم دیر به این قضیه پی خواهند برد. (246494)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۱:۴۱
هنوز هم به نظرم عادل فردوسی پور انسان پاکی است ؛هرچند از ایشان به عنوان یک خبرنگار باهوش انتظار میرود که اسیر چنین بازیهایی نشود و اجازه ندهد که تریبون برنامه نود به ابزاری برای مقاصد نامیمون عده ای خاص تبدیل شود. (247000)
محمد-م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۵۳
بنده یک پیشنهاد دارم/ اصفهانیا اگر انقد دوس دارن زاینده رودشون پر آب شه بیان از محلی که اروند رود به خلیج فارس میریزه لوله بکشن و در ضمن لوله کشی آب و ساخت تصفیه خانه آب برای آبادان و خرمشهر هم بر عهده خودشون باشه/اونوقت برادریشونو ثابت میکنن (246498)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۴:۱۸
اتفاقا ما اصفهانی ها حاضریم هزینه این کار را پرداخت کنیم ولی مشروط به اینکه تضمین بگیریم که در بین راه لوله را سوراخ نکنن و آب ها را ببرند, چون 50 سال پیش مالکین وزمینهای کشاورزی اصفهان و کشاورزان هزینه احداث تونل کوهرنگ را پرداخت کردند و لی امروز آبی به زمینهای آنها نمیرسه!!!! (247109)
خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۷:۵۵
زنده باد کارون (246501)
مصطفی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۲۱
سوال من اینه استانی که اب نداره مثل اصفهان برنج کاری برا چی شونه!! استانی که اب نداره این همه صنعت برا چی شون!!!یک زمان اصفهانیا از همه توانشون استفاده کردند و تمام امکانات بردند اصفهان حال توش موندند.این نتیجه توسعه نامتقارن...حال باید این دو استان مظلوم تاوانشو بدند (246533)
نیما
Austria
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۳:۵۵
آقای محترم
اصفهان همین الانش هم آب داره منتها آب اصفهان رو کانل کشی کردند به یزد!
تمام صحبت اصفهانیها هم همینه که چرا وقتی خودمون آب برای کشاورزی نداریم آب رو از اصفهان میفرستید برای استان یزد؟! (247091)
خوزستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۱:۱۶
الانش هم بدلیل کمبود آب کاشت برنج دربرخی از مناطق استان خوزستان ممنوعه و منابع آب اجازه برداشت از رودخانه ها رونمیده.حالا باید استانی که صنعتی ست برنج بکاره اما خوزستان که اکثریت مردمش کشاورز هستند امکان کاشت برنج رو نداشته باشند؟ ؟ (247355)
عمورجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۲۴
عموجون چه اشکالی داره برای درست کردن ابرو چشم راکور کنیم؟اینا همش فرا فکنی برای فراموش کردن فتنه است.آقا هیرمند.هامون.زاینده رود.کارون.دریاچه ارومیه خشک شدندهمش زیرسرفتنه است.تافتنه نابودنشودمملکت درست نشود .تازه خشک شدن اینا مهم نیست فتنه مهمه.من نمیدانم برنامه نودچرا واردبحث فتنه نمی شود. (246535)
زاینده رود پر آب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۲۵
آقایان کج فهم . چرا تاوان آب استانهای یزد . قم و کرمان را باید مردم اصفهان بدهند . در زایندرود آب هست ولی به سایر استانها میدهند . خوب است مردم اصفهان هم آب سایر استانها را قطع کنند و بگویند به ماچه ؟ حداقل 500 هزار نفر از مردم استانهای چهارمحال و خوزستان در اصفهان زندگی میکنند خوب است مردم آنها را بیرون کنند و بگویند به ما چه > (246536)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۲:۳۲
به نظر شما اینکه اب کارون رو به زاینده رود بدهند تا کارون هم شبیه زاینده رود خشک بشه کار درستیه؟ (246793)
بابک مختاری دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۳:۰۹
آقای فردوسی پور مردم را جیگر فرض نکن
شما به عنوان مهندس صنایع بایدبدانی که در هیچ جای دنیا صنایعی که آب­ بری زیادی دارند را در منطقه ­ای که کمبود آب دارد؛ تاسیس نمی­کنند. در زمینه اشک تمساحی که برای زاینده رود ریخته­اید و احتمالا هدف­تان باز کردن پرونده انتقال آب به استانت کرمان بوده است؛ (246822)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۳:۱۲
تو خوبی؟ (246823)
سمیه
United States
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۳:۵۶
خوزستانی ها و چهارمحالی ها نمی گویند به ما چه؟ بلکه می گویند یک کاری که اشتباه است و به ضرر این دو استان تمام می شود چرا باید انجام شود در ضمن اصفهان و تمام ایران بابت نفت خوزستان به اندازه ی کافی مدیون هستند و دیگر نباید انتظار داشته باشند مردم خوزستان بابت انتقال آب کارون که به ضررشان تمام می شود سکوت کنند (246860)
بامنطق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۳:۲۳
اگه در بحث کم میاری لازم نیست خودتو عصبانی کنی (247310)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۸:۴۷
دوباره شانتاژ این سایت به اصطلاح اصلاح طلب شروع شد. انگار نمیخواهید بپذیرید که زاینده رود به اندازه خودش آب داشت,زمانی خشک شد که رئیس جمهور قبلی در سفر به همین استان چهارمحال دستور برداشت غیر قانونی و غیر شرعی آب را صادر نمود و از آن هنگام زاینده رود خشک شد و چند سال به مردم به دروغ گفته شد که خشکسالی شد,در صورتیکه در منطقه چهارمحال آب به فراوانی در رودخانه هست ولی در پایین دست قطره ای آب نیست. (246567)
اهواز آبادم آرزوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۴:۵۵
اولا درست صحبت کنید ثانیا تاوان آب استان های یزد ، قم و کرمان رو زاینده رود نمیده بلکه علت اغظم آن مدیریت نادرست منابع آبیست که جهت برنج کاری و کشاورزی استفاده شده . (246957)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۱:۳۸
و البته از توسعه صنایع اب بر فولاد و پتروشیمی در اصفهان هم غافل نباشید که از دلایل مهم خشکی زاینده رود است. (247277)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۱:۱۹
دوست عزيز ازآن زمان تا كنون حتي يك ليتر آب هم براي كشاورزي چهارمحالو بختياري برداشت نشد تازه چهارمحال بختياري 7 درصد از آب زاينده رود را برداشت نمي كند اگر فكر مي كني با اين 7 درصد زاينده رود احيا مي شود آنها اين مقدار را به شما مي دهند ولي مطمئنا شما آن را صرف برنج كاري و فضاي سبز خواهيد كرد (246996)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۳:۴۰
تشریف برید در سامان و موتورهای بزرگی که آب را به بالای تپه ها و کوهها پمپاژ میکنند اببینید,اگه این پمپها خاموش بشن دوباره آب در سطح زاینده رود جاری میشه. (247080)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۱۹:۱۶
سلام من یک بختیاری ساکن تهران هستم. قلب سد جایی که قرار است قوس سد بر دیواره های ستبر آن تکیه کند دره روستای بهشت آباد است در نزدیکی شهر اردل که اصالت بنده متعلق به آنجاست. زمین های پدری بنده هم در آن منطقه به زیر آب میرود و مطابق شنیده ها پول خوبی از بابت تصاحب زمین های مذکور توسط دولت عاید ما خواهد شد. اما بنده به عنوان یک بختیاری به شدت مخالف این طرح هستیم به دلایلی که همه می دانند نه تنها بنده بلکه تمامی بختیاری هایی که عاشق خاک و آب خود هستند نیز. تیتر خود را اصلاح کنید (246609)
نجات کارون1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۰:۳۵
واقعا متاسفم برای رسانه ای(تلویزیون ضرغامی) که با نادیده گرفتن شرایط حساس منطقه خاورمیانه و حضور نیروهای خبیث داعش پشت مرزهای ایران با پخش تصاویری هدفمند و همسو با نیات مافیای انتقال اب از سرشاخه های کارون مظلوم موجبات رنجش خاطر شدید مردم خوزستان و چهارمحال را فراهم اورده و ارامش روانی مردم رابرهم زده است؛هر چند در این بین به نظر میرسد که برنامه نود و شخص عادل فردوسی پور بازیچه امیال بعضی اقایان قرار گرفته اند و به قول معروف بدجوری بازی خورده اند... (246682)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۰:۴۲
بهار جان
نمیدانم نادانسته یا از عمد این تنش را زیاد میکنی. مگر خوزستان یا چهارمحال کمبود آب دارند. این دو استان بدلیل عدم تصویه آب و لوله کشی در محرومیت هستند نه کمبود. اصفهان . فارس و یزد استانهای کویریند که نیازمند آب هستند. اصفهان به قم و یزد آب داد حال بخش کوچکی از آب این دو استان که مخصوصا در خوزستان بیشتر هرز شده و به خلیج میریزد چذا باید سیاسی شده و مصالح ملی فدا شود؟ (246688)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۸:۵۱
عزیز دل برادر بیا و جیره بندی آب در بسیاری از شهرهای خوزستان را ببین و سپس ادعای اشتباه کن.
در ضمن یکی از دلایل عدم تصفیه مناسب آب کاهش میزان آب و افزایش میزان رسوبات به میزان آب است که نتیجه همین انتقالات اشتباه است. (246978)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۰:۴۳
اگرچه متاسفانه این قبیل بحثها باید کارشناسی شده باشد ولی به نظر میرسد این استدلال صحیح نیست. به فرض اینکه در اثر کاهش ورودی آب کارون آب خلیج پیشروی و شوری آب بالا برود، آیا خطه به این وسعت با این همه چشمه و امکانات نباید یک طرح تفصیلی برای آب شرب داشته باشد؟ نباید نیاز آینده خود را از دولت بخواهید؟ بیایید از دولت بخواهید یک تصفیه خانه در سرچشمه ها ایجاد کند و آب را انتقال دهد. در شهرهای حاشیه خلیج فارس باید به فکر آن بود که سیستم تصفیه اصلاح شود. مدیریت منابع آب یک بحث است آب تصفیه یک بحث دیگر (247268)
زنده باد کارون...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۳:۳۹
عزیزم،مسایل هر حوضه ابریز میبایست در خود همان حوضه حل و فصل شود؛مشکلات زاینده رود هم باید در خود حوضه ابریز زاینده رود مرتفع شود و نه با انتقال اب از سرشاخه های کارون به زاینده رود. (247317)
همولایتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۱:۴۱
کلان شهر معظم اصفهان و تعداد زیادی از دیگر شهرهای این استان پر شده از انبوه مهاجرین شهرهای مختلف استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری که بیش از دو میلیون می شوند . این مهاجرین لااقل آب آشامیدن خودشان را نمی خواهند با خود بیاورند ؟ در خیابان ها و پارک های اصفهان که می روی احساس می کنی در اهواز و آبادان قدم می زنی ! بختیاری ها هم اکثرا مقیم اصفهان هستند و این روال مهاجرت با شتاب در جریان است پس آب هم با خود بیاورند . زاینده رود یک رودخانه طبیعی هزاران ساله است با طبیعت نباید ستیز نمود . (246734)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۸:۵۶
و در خوزستان هیچ بنی بشر اصفهانی زندگی نمی کند؟!!!!!
یعنی ارتش سپاه نیروی انتظامی شرکت نفت شرکت گاز پتروشیمی پالایشگاه صنایع فولاد مراکز تولید نیرو از جمله نیروگاه رامین بازار و این همه در خوزستان خالی از اصفهان و اصفهانیهاست؟!!!!!
پس نقش شما در سازندگی کشور کجاست؟ (246979)
عادل گوشاتو وا کن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۵:۱۱
عادل فردوسی پور اینبار با امیر قلعه نویی یا مایلی کهن طرف نیستی،اینبار با مردمی دلخون و عصبانی از ظلمهایی که بهشون رفته طرفی که به این آسونی دست از سرت برنمیدارن (247134)
پژمان قیصری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۲:۵۳
استفاده از تریبون پرطرفدار برنامه نود برای مسائل غیرورزشی صحیح نیست ، کارون تنها دلخوشی مردم خوزستان است ، هیچ ایرانی ای از خشک شدن زاینده رود شادنیست ، اما آیا این درست است که آبی که منبع درآمدبسیاری ازمردم خوزستان وچهارمحال است رابرای تفریح مردم شهردیگری به سویی وسق داد که باعث نابودی کشاورزی در این استانها شود؟! (246811)
اصفهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۹:۱۵
تفریح کدومه ؟ مردم در اصفهان آب شرب ندارن .دولت اصفهان را در وضعیت قرمز اعلام کرده !زمینهای کشاورزی چند هزار ساله اصفهان نابود شده! اونایی که این نظر هارو میدن بد نیست یه سری به اصفهان بزنن بعد خودشون قضاوت کنن (246980)
پژمان قیصری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۲۹ ۲۲:۵۶
با این آب مردم استان خوزستان قریب به 70% محصولات کشاورزی کشور را تامین میکنند ، یکی هست بگوید از آب زاینده رود بجز تفریح چه استفاده دیگری میشد؟!
جناب آقای فردوسی پور اشتباه بزرگی انجام دادند از ایشان بعید بود (246814)
مهدی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۰:۵۶
بنده نیز مخالف انتقال آب کارون به زاینده رود هستم ولی این موضوع را همه مردم ایران باید بدانند که حدود 60% جمعیت اصفهان از کشاورزی معیشت می کنند و عدم انتقال آب زاینده رود به باتلاق گاوخونی (مقصد نهایی زاینده رود) باعث کاهش شدید و حتی خشک شدن تعداد زیادی از چاههای آب این استان شده و چاههایی هم که هنوز خشک نشده اند آب آنها شور و اسیدی و این امر باعث خشک شدن تدریجی درختان شده است . اثر این باتلاق بر چاههای آب را شیخ بهایی عنوان نموده و هم اکنون هم قابل روئت است (246991)
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۰۸
مردم خوزستان باید از استانهای یزد قم و کرمان ناراحت باشن نه برنامه 90 (246867)
اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۱۸
جان ما را بگیرید کارون را نه
نفس را بگیرید کارون را نه (246876)
صالحى
Romania
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۲۰
با سلام- اقاى فردوسى با مظلوم نمايي زاينده رود و حق به جانب نگرى داغ دل کارونيها را دو چندان کرد اين سرزمىن کارون است که مظلوم است و در حال خشک شدن است (246878)
کارون دوست داشتنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۴۱
عکس خبر گویای همه چی هست


اصلا ابی مونده انتقال پیدا کنه؟؟؟


بهار چندتا عکس از ریختن نخاله

اهک

سنگ

اشغال فاضلاب و بازمونده های ساختمونی در کارون رو بذار.....

اقا جان اب رو میبرن...لایروبی هم نمیکنن (246903)
فدایی کارون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۵:۱۴
واقعآ:
کارون؛هر روز لاغرتر از دیروز!
متاسفانه این روزها کارون بزرگ بدل به کمر باریک من شده!
اقایان؛دست از سرکارون بردارید،اخه نمیشه که یه رودخونه اب همه ایران رو تامین کنه! (247138)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۰:۴۱
خوزستان 2 ملیون مهاجر به اصفهان فرستاده است که موجب کمبود آب شده اند لطفا کاری کنید که این میهمانان به خانه خود برگردند تا کمبود آب هم برطرف شود. (246905)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۳:۲۴
دوست عزيز نبايد هموطن خود را مهاجر بخواني. مهاجر كسي است كه از كشور ديگري مي آيد.
اولا اين افراد اكثرا كاركنان رده بالاي نفت هستند كه در زمان جنگ بر اثر نابودي خرمشهر و ويراني آبادان به شاهين شهر جنب پالايشگاه نفت اصفهان منتقل و در انجا ساكنند. ضمنا جمعيت خوزستانيها در ان شهر به 50 هزار نفر هم نمي رسد. ليكن در استان خوزستان اكثر مشاغل و مديريت هاي دانشگاهها و حتي بازار در دست اصفهانيهاي عزيز است. ما فقط خدا را شكر مي كنيم كه چاههاي نفت و گاز در اصفهان نيست وگرنه با اين منطق دوست عزيزمان همه مردم ... (247069)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۴:۱۳
لطفا اصفهان هم پولی که از بابت فروش نفت خوزستان در این سال ها گرفته پس بدهد به خوزستان . (247107)
دختر کارونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۶:۲۰
یعنی فقط خوزستانی ها اومدن اصفهان ؟؟؟؟
فارس و تهرانی و خراسانی و اذری و اینا اصلا تو اصفهان نیست...
و شما اصفهانیا : ما خوزستانی ها اصلا به خودمون اجازه نمیدیم بگیم شما از استانمون برین این نشونه ی اینه که شما اصلا مهمان نواز نیستین (247158)
عجیب ولی واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۲:۴۴
متاسفانه ! متاسفانه ! متاسفانه ! ولی واقعیت : همه پول و امکانات ایران متمرکز در تهران ! ایران شده فقط تهران و بقیه شهرهای ایران پهناور شهرستان !! دعوای خوزستانی و اصفهانی و چهار محالی و ... همه کشک !!! (247296)
خوزستانی اصفهانی ایرانی همه ی ایران سرای من است
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۲۲:۵۲
زاینده رود و کارون با هزاران سال تاریخ طبیعی هر دو مال ایران عزیزند و با روش های اصولی و علمی باید کاملا حفظ و صیانت شوند دو استان اصفهان و خوزستان هم از مهم ترین استان های ایران عزیزند و تعاملات و ارتباطات فراوان فامیلی و سکونتی و کاری و دوستی های فراوان و بسیار نزدیک و صمیمانه دارند انشاالله با همکاری های مشترک اصولی و علمی هر دو استان آباد تر خواهند شد مشکل اصلی تمرکز گرایی شدید در تهران و وضعیت اسفناک و مخرب تهران زدگی و تهران سالاری است که هم دیگر استان ها و هم خود تهران را بیچاره کرده ! (247302)
وجدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۸:۲۷
همه نظرات محترم ولی آیا میدانید اگر از هرخانه در شهر اصفهان در هر ثانیه فقط یک قطره آب مصرف شود میزان آب شرب چند متر مکعب بر ساعت می باشد و باتوجه به اینکه 90 درصد سیستم سرمایش منازل اصفهان کولر آبی میباشد مقدار آب مصرفی هر خانه از چند قطره در ثانیه هم می گذرد و اعداد و ارقام خیلی بیشتر می باشد این درصورتی است که: 1- این آب شرب از زاینده رود تامین میشود 2- هیچ سیاستی برای کاهش مصرف آب در شهر اصفهان در نظر گرفته نشده است و روز به روز مصرف آب بیشترشده 3-جمعیت اصفهان در حال افزایش است 4-صنایع بزرگ ... (246972)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۸:۳۷
اگر بخواهیم نسبت خشک شدن زاینده رود به زمان پرآبی آن را در یک کفه ترازو و نسبت کاهش آب کارون به میزان آب این رودخانه بزرگ در 10-15 سال پیش را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم آنچه بر کارون گذشته بسیار فاجعه آمیزتر از آن چیزی است که بر سر زاینده رود آمده است.
منتها مشکل کار اینجاست که دوستان در صدد مقایسه یک جوی کم عمق کم عرض با یک رود هستند.
در واقع با یک دو دو تای ساده و با نگاه اجمالی به پیشینه این 2 رود و آنچه بر کارون خروشان گذشته الان باید زاینده رود آسفالت و اتوبان شده بود. (246973)
انصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۳:۱۷
هموطن عزیزی که فکر میکند رودخانه کارون را انتقال آّب به اصفهان خشک کرده بد نیست بدانید اولا کمتر از 3 درصد کل آب کارون به اصفهان و یزد و ...منتقل شده ونه بیشتر ،ثانیا ریشه اصلی کم آبی اروند وکارون را در عراق و سوریه و بخصوص ترکیه باید جستجو کرد نه در اصفهان ثالثا میدانید چندین میلیون متر مکعب آب کارون پشت سدهای عظیمی که این چند سال برای تولید برق و توسعه کشاورزی دشت خوزستان زده شده محبوس است؟ و رابعا مگر آب کارون فقط به اصفهان منتقل شده ؟یزد و قم و ....!!!! (247065)
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۳:۴۴
عزیزم مربوط به این سدهایی هست که زدند,همه آب را پشت سدها بخار میکنن,اگه این سدها نبودن آب به طور منظم در لایه های زمین ذخیره میشد و در پایین دست مثل چشمه ظاهر میشدولی الان دیگه منابع زیرزمینی خالی شده و کارون هم چند سال دیگه کامل خشک میشه. (247083)
ناصر
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۰۸:۳۹
اول اصفهان و تهران بعدش خوزستان وکارون ،حالا چه روزیه میگم به قیمت خشک شدن کامل کارون هم که شده اب را می برن اصفهان میگی نه گوش به زنگ باش (246975)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۰:۳۱
باز یکی از دولت انتقاد کرد شد پولکی واگرتو گزارشش از دولت قبل انتقاد میکرد میگفتید عادل عادل است.................. (246985)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۲:۳۰
اولا این انتقاد از دولت نیست.دوم این وظیفه این برنامه نیست .سوم اگه خیلی دلسوز ه یه طرفه به قاظی نمیرن چهارم تخصص این آقا تو این کار چیه در آخر عادل خان یه خوره به گروهش زحمت می داد از سرچشمه زاینده رود و کوهرنگ تا اصفهان فیلم تهیه می کرد تا معلوم بشه این همه آب در یک منطقه کم آب کجا ها مصرف میشه؟ (247039)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۲:۰۹
باسلام .همانطوریکه اکثرا بیان کردند برنامه 90 یک برنامه ورزشییه چه به این کارها در ثانی اگر عادلی!!!! بیا یه برنامه از آب و هوای آلوده و گرمای بالای 50 درجه این منطقه محرم که تامین کننده بیش از نیمی از بودجه کشوره هم تهیه کن . (247016)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۹:۴۵
بابا دعوانکنید کوآب؟
مادعامی کنیم که همه جاآب باشد نه فقط اصفهان وچهارمحال (247250)
مهندس منابع طبیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۴:۰۳
توجه ! توجه ! توجه ! !!! اصولا" این نوع بحث ها غیرعلمی اساسا" نادرست و باطل است از لحاظ علم جغرافیای طبیعی و مهندسی منابع طبیعی ، طبیعت ایران مانند همه جای دنیا دارای ساختارها و مشخصات یکپارچه و هماهنگ زمین شناختی و زیست شناختی طبیعی خدادادی است رود کارون ، رود زاینده رود ، دریاچه ارومیه و ... ساخته ی هزاران ساله نظم هوشمند طبیعت است و با تدابیر علمی همه اینها باید حفظ شوند . همه باید به ایران واحد به طور علمی منطقی و ملی بیندیشیم ! (247100)
ندا پورصالح
United States
۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ۱۵:۴۲
پرونده ویژه زیست بوم: بررسی تاثیرات احداث تونل گلاب 2 بر رودخانه زاینده رود

http://zistboom.com/fa/news/24635 (247144)
مسرور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۱:۱۹
این اولین باری نیست که می خواهند از سرچشمه های کارون برای اصفهان آب ببرند حداقل دو تونل سالهاست به این انتقال مشغول هستند. بنابر این، آب زایند رود نیست که به یزد، قم و کرمان می رود بلکه همین آب خوزستان است. واقعیت آن است مسئولیت خشک سالی زایند رود، توسعه باغات تفریحی، کشاورزی و از همه مهمتر صنایع (پر مصرف آب فولاد ذوب آهن و فولاد سپاهان و ...) است کشور را مدیران کم سواد و احتمالا ( بورسیه ایی های غیر قانونی) به این روز انداختند.( بسوزد پدر جهل) (247359)
مجید از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۱:۲۹
والا آب قم که شیرین نیست خیلی هم شور و بدمزس (247367)
phln
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ۰۲:۳۶
شما به جای این کارا برید در مورد مجتمع توریستی کوثر یزد گزارش تهیه کنید.
جایی که زاینده رود از اون سر در میاره! (247380)