به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۱ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۵۲۰۶۵

ناچاریم صنایع دستی را چمدانی صادر کنیم

گروه فرهنگ و هنر: معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در شرایط تحریم ناچاریم به‌صورت «چمدانی» و با قیمت ارزان، به‌شکل محصول ناتمام یا با نام کشورهای دیگر، صنایع دستی ایران را صادر کنیم.
ناچاریم صنایع دستی را چمدانی صادر کنیم
بهمن نامورمطلق درباره‌ی وضعیت بازرگانی و جایگاه صنایع دستی کشور در بازارهای جهانی، اظهار کرد: در بازرگانی، وضعیت خوبی وجود ندارد، چون در هشت سال گذشته، تمام پل‌های ارتباط بازرگانی نابود و این این امر باعث شد که بازرگانی صنایع دستی، فرش و در واقع، تمام صنایع از بین برود و ویران شود و باید از نو، عمارت بازرگانی داخلی و خارجی صنایع دستی و فرش را ساخت. او ادامه داد: بازرگانی خارجی و صادرات تا حد زیادی به روابط خارجی کشور وابسته است، در شرایط تحریم نمی‌توان صادرات انجام داد. اگر در این شرایط، صادرات انجام شود، با ضرر و زیان مواجه خواهیم شد. به همین دلیل، ناچاریم به‌صورت «چمدانی» صنایع دستی کشور را صادر کنیم.

نامورمطلق بیان کرد: در شرایط تحریم، ناچاریم صنایع دستی را با نام کشورهای ترکیه، کویت، امارات و پاکستان صادر کنیم که تمام این موارد به‌ضرر کشور خواهد بود. برای برون‌رفت از وضعیت کنونی می‌توان روی بازارهای نسبتا ثابت و قابل اطمینان صنایع دستی مانند بازار کشورهای آسیای شرقی سرمایه‌گذاری کرد.

معاون صنایع دستی به روابط خارجی کشور اشاره و اظهار کرد: در صورتی که کشور بتواند با کشورهای صنعتی رابطه‌ی مناسبی برقرار کند و در عین حال، منافع کشور نیز مورد احترام قرار گیرد، بسیار امیدواریم که در صادرات، جهش و خیزش خوبی را شاهد باشیم. وی با بیان این‌که سال نخست دولت جدید در حوزه‌ی صنایع دستی، به نام «سال تثبیت» نامگذاری شد، گفت: تلاش شد از وضعیتی که در آن، صنایع دستی به‌شدت در حال فروپاشی بود و کارگاه‌ها در حال تعطیل شدن بودند، جلوگیری شود. بر این اساس، از فروپاشی اقتصاد صنایع دستی تا حدی جلوگیری شد.

معاون پژوهشی خانه‌ی هنرمندان ایران ادامه داد: سال دوم فعالیت به‌عنوان «توسعه و ترویج صنایع دستی» نامگذاری شده و قرار است، بیشتر در حوزه‌ی بازرگانی فعال باشیم و سرمایه‌گذاری روی آن انجام شود.

او به حمایت‌ها و اقداماتی که برای هنرمندان صنایع دستی انجام شده یا انجام خواهد شد، اشاره و اظهار کرد: سال گذشته، پس از 10 سال، 30 میلیارد ریال اعتبارات تهیه شد و این مقدار اعتبار در اختیار بانک عامل قرار گرفت و تسهیلات در اختیار بخش صنایع دستی قرار می‌گیرد. همچنین برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی، تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم و در حال تغییر قانون‌هایی هستیم که به‌ضرر صنایع دستی هستند. نامورمطلق اضافه کرد: با این اقدامات قصد داریم، از وضعیت تثبیت به وضعیت توسعه منتقل شویم.
مرجع : ایسنا