به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۴ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۵۳۶۱۹

جنتي: به آرامگاه خوشنویسان توجه شود

گروه فرهنگ و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آرامگاه بسیاری از خوشنویسان متروک و مهجور مانده و انتظار می‌رود که با همکاری شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی نسبت به شناسایی، احیا و مرمت مقبره خوشنویسان بنام اقدام شود.
جنتي: به آرامگاه خوشنویسان توجه شود
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین دوسالانه خوشنویسی ایران اظهار کرد: قزوین دارای زنجیره‌ای از عارفان، ادیبان و فیلسوفان است که ستارگان درخشان آسمان علم و ادب و هنر هستند. وی با اشاره به جمله آرتور پوپ در خصوص خط نستعلیق خاطرنشان کرد: نستعلیق شاعرانه‌ترین خط اسلامی و نشانه ذوق و ظرافت ایرانیان است و لطافت و استحکام را باهم در خود جای داده و عروس خطوط اسلامی محسوب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاریخچه خوشنویسی به بیان جایگاه و جلوه و تعدد هنرمندان خوشنویسی پرداخت و تصریح کرد: خوشنویسی هنری است که بیشتر از مهارت به معرفت نیازمند است و هنری است که آفرینش آن علاوه بر مهارت به شخصیت و منش هنرمند خوشنویس نیز بستگی دارد. جنتی با اشاره به دلایل مانایی هنر گفت: هر هنری بدون پشتوانه معرفتی زودگذر است و بی‌اینکه ماندگار شود فراموش خواهد شد، اما هنری که از معرفت سرچشمه بگیرد روح الهی و زیبایی را منتقل کرده و با گذر زمان هیچ غباری از کهنگی روی آن نخواهد نشست.

وی افزود: عرصه خوشنویسی در طول سالیان متمادی جولانگاه بسیاری از هنرمندان کتابت قرآن کریم بوده و آثار ماندگاری از آن‌ها برجای مانده است، بنابراین انجمن خوشنویسان باید نقشی نظام‌مند در این زمینه داشته و علاوه بر آموزش دارای نقش هدایتگری نیز باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ترکیب خوشنویسی با سایر هنرها خاطرنشان کرد: خوشنویسی بارزترین نماد هنر ایران در دنیا به شمار می‌رود به ویژه اینکه با هنرهای مدرن دیگری مانند گرافیک، تایپوگرافی و نقاشی درهم آمیخته و عرصه‌ای جدید برای هنرمندان خلاق این مرز و بوم گشوده است.

وی ادامه داد: هرچند چنین توفیقاتی مایه مسرت است اما آسیب‌هایی دارد و بیم آن می‌رود که تجاری شدن این هنر به فراموشی ذات و معرفت نهفته در آن منجر شود و کالبدی سوری و زیبا بیشتر از آن نماند. جنتی به مهجوریت آرامگاه خوشنویسان بنام اشاره کرد و افزود: آرامگاه بسیاری از خوشنویسان متروک و مهجور مانده در حالی که آرامگاه شاعران بیشتر مورد توجه است و روا نیست مدفن هنرمندانی که قلمشان برای کتابت قرآن کار کرده است و زیبایی آفرینی‌شان زبانزد خاص و عام بوده این چنین مهجور بماند.

وی یادآور شد: بر این اساس انتظار می‌رود که با همکاری انجمن خوشنویسان، شهرداری‌ها، سازمان میراث فرهنگی و مشارکت های مردمی نسبت به شناسایی، احیا و مرمت مقبره خوشنویسان بنام اقدام شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود از هنرمندان و دست اندرکاران برگزاری سومین دوسالانه خوشنویسی ایران تشکر و قدردانی کرد.
مرجع : ایسنا