به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۵۹۹۱۲
نبايد در دستيابي به توافق هسته‌اي تاخير بيفتد

منافع ملی کشور با عدم توافق هسته‌اي به خطر مي‌افتد

گروه سياسي: يك کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل با بیان اینکه کار دولت اوباما با پیروزی جمهوری خواهان در مجلس سنای آمریکا دشوار خواهد شد، گفت: اوباما باید از فرصت باقی مانده برای رسیدن به توافق با ایران استفاده کند.
منافع ملی کشور با عدم توافق هسته‌اي به خطر مي‌افتد
علی خرم در پاسخ به سوالی درباره انتخابات میان دوره ای مجلس سنای آمریکا و پیامدهای آن اظهار داشت: خواه ناخواه با اکثریت یافتن جمهوریخواهان در سنا، جان کری و سایر اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا به راحتی گذشته نمی توانند با تیم ایران روبرو شوند چرا که باید پاسخگوی اکثریت نمایندگان تندروی این کشور نیز باشند. وی احتمال داد که موضع آمریکا در مذاکرات تغییر می کند و شاید فرصت آنچه را که نرمش می خواندند را از این پس نداشته باشند.

خرم با بیان اینکه در پرونده هسته ای و توافق در این زمینه نباید تاخیر شود، افزود: تفاهم بین ایران و 1+5 باید به نتیجه برسد،در این راه آنها که از روی نادانی ساز مخالف می زنند ،باید بیدار شوند که منافع ملی کشور می تواند با عدم توافق به خطر بیفتد. وی همچنین اضافه کرد: از سوی دیگر مسوولین هم نباید فرصت مطرح شدن گلایه ها و نگاه های غیرکارشناسی را در فضای سیاسی کشور بدهند. دیپلمات سابق وزارت امورخارجه تاکید کرد: جمهوری خواهان اسرائیل را متحد درجه یک خود می دانند. از این منظر وقتی جمهوری خواهان پیروزی بدست آورند، نقش رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی آمریکا پررنگ تر می‌شود. ما نباید اجازه دهیم که جمهوری خواهان و اسراییل یک تن واحد شوند و ما شاهد تنش های دوره جورج بوش و احمدی نژاد باشیم که مطلوب منافع ایران و حتی منطقه نیست.

خرم ادامه داد: از سوی دیگر ایران باید مسایل منطقه ای را نیز تا دوسال پایانی ریاست جمهوری اوباما سامان دهد ،تا اگر رییس جمهور بعدی ایالات متحده از جمهوری خواهان باشد،این دیدگاه امکان تاثیر بر تحولات منطقه را نداشته باشد. وی تصریح کرد: نمایندگان جمهوریخواه نامزد در این انتخابات، از مدت ها پیش اعلام کرده بودند که در صورت انتخاب شدن،سیاست هایی که در سال های گذشته می خواستند درباره ایران اجرایی کنند و دموکرات ها مانع آن شده بودند را پیاده خواهند کرد.

وی با اشاره به طرح جمهوریخواهان با عنوان «تحریم های مهلک» علیه ایران افزود: آنها دو سال پیش این طرح را به مجلس برده بودند و تلاش کردند تا تصویب کنند ،اما دموکرات ها در پرتو توافق ژنو آن را متوقف کردند. این کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: بدون تردید کار برای حزب دموکرات و شخص اوباما سخت‌تر خواهد شد. این استاد دانشگاه پیش بینی کرد که با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات مجلس سنای آمریکا، فضای سیاست خارجی این کشور به سمت تندروی برود و دولت دموکرات نتواند مانند گذشته عمل کند.

به گفته این تحلیلگر مسایل سیاسی، به طور کلی جمهوری خواهان مخالف توافق هسته ای با ایران هستند، در حالیکه دموکرات ها به جای درگیری سیاسی و تحریم خواهان همکاری بیشتر با کشورها از جمله ایران هستند. این دیپلمات سابق وزارت امورخارجه گفت: از سوی دیگر پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای مجلس سنا و افزایش تعداد آنها درعرصه سیاسیت آمریکا بر سیاست خارجی آمریکا نه تنها در قبال ایران بلکه در مواجهه با شرایط خاورمیانه، عراق، سوریه و فعالیت تروریست های داعش نیز تاثیر خواهد داشت.
مرجع : ايرنا

هموطن آذری
United States
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۱۸:۳۱
ما که نگران امنیت ملی هستیم البته اگه دلواپسان وکسانی که با رفع تحریمها منافعشان به خطر میافتد اجازه دهند فعلا که در حال حاضر یک گروه اقلیت به جان ملت افتاده اند وبعید است که بگزارند ملت اب خوش از گلویش پایین برود (259975)
صادق حق گو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۵ ۰۵:۳۰
همانگونه كه انتظار ميرفت جمهورى خواهان با كسب ٥٢ كرسي اكثريت سنا را نيز بدست آوردند شايد بيست روزه آتى آخرين فرصت براى توافق باشد . (260059)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۱۸:۴۴
احسنت/ای کاش اون دسته از دلواپسان بفهمند که اقتصاد چیزی نیست که بلافاصله احیا شود و کشورمان همچون چین در خیلی زمینه ها خودکفا شود اون هم تو این شرایط بد اقتصادی که نفت ارزان شده و جیب دولت خالیتر از همیشه/پس تا دیر نشده باید با اوباما کنار بیاییم تا قدرت دست جمهوری خواهان نیفتاده چون دیگه مردم نمیتوانند تاوان بی خردیها و تحریمها را بدهند (259976)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۱۸:۵۷
به نظرم ایران باید از این فرصت باقی مانده استفاده کند در غیر اینصورت جمهوری خواهان دنبال جنگ و دعوا و فروش صلاح به عرب ها از طریق نا امن کردن منطقه و بازی با اعتبار ایران در منطقه هستند. البته تندروهای ایران از جمله پایداری ها هم سودهای کلانی از قبال تحریم ها و تهدید های آمریکا به جیب زده اند و به مذاقشان خیلی خوش آمده است و آنها نیز مانند تندروهای آمریکا دنبال جنگ و تهدید و برهم زدن مذاکرات هستند. (259977)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۵ ۰۷:۲۲
فروش سلاح نه صلاح!!!! (260064)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۱۹:۴۷
واقعا حرفت درسته جناب خرمي،ولي ما تو كشورمان يه جيب واپس ،رانت دوست وتحريم خواه و فتنه فروش داريم تا اينها هستند بايد تاابد خطر جنگ گرسنگي و تجزيه ايران عزيز راتهديد كنه (259981)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۱۹:۴۸
تحریم ها با جهاد از بین میرود 30 هزار داعشی آمریکا رو ترکوندن ما اگه بهمون تاریخ اجازه بده خودمون همه آمریکایی ها رو سر غقل میاریم ....کاش تاریخ اجازه عرض اندام به ما جوانان انقلابی مثل پدرانمان بدهد...کاش (259982)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۲۰:۴۱
اوباما بايد استفاده كند؟!!!! (259991)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۲۱:۰۰
اگراینومیدانستین چرادردوره شش ماهه اول مذاکرات توافق جامع صورت نگرفت پس درصورت به توافق نرسیدن دلواپسان مقصرترند! (259999)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۲۱:۳۹
منافع ملی حلقه مفقوده سیاست خارجی ما است (260023)
توحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۲۲:۰۳
منظور این کارشناس عزیز از این عبارتش چیه؟ « تفاهم بین ایران و 1+5 باید به نتیجه برسد،در این راه آنها که از روی نادانی ساز مخالف می زنند ،باید بیدار شوند که منافع ملی کشور می تواند با عدم توافق به خطر بیفتد.» آیا منطورش تسلیم است ویا توافق همراه با حفظ منافع. اگر اولی است که هیچ ولی اگر دومی است مگر امرور خلاف ان انجام می شود و میسر بر خلاف آن است؟ (260030)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۲۳:۲۸
خدایا ملت ستمدیده ایران را از شر تمام جاهلان وفرصت طلبان و کسانیکه فقط به فکر جیب خود وجناح خودهستندنجات بده.با تحریمهای مهلک چه کنیم بخدا جانمان به لبمان رسیده ! (260044)