به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۳۰ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۶۱۲۰۳
ترک‌ها سنگ‌ ایرانی را به نام خود صادر می‌کنند؛

سنگ‌های ایرانی بازار سودجویی ترک‌ها و چینی‌ها

گروه اقتصادی: علی‌رغم اینکه بیش از چهار میلیارد تن ذخیره سنگ‌های ساختمانی (نما) در ایران است و سالانه بیش از 13.5 میلیون تن سنگ نما در کشور تولید می‌شود اما به دلیل نبود سیاست‌گذاری مناسب، کشور‌های چین و ترکیه توانسته‌اند فرصت‌های خوبی برای خود ایجاد کنند.
چین بر خلاف اینکه فقط 18 درصد در ذخایر ماده معدنی دنیا سهم دارد توانسته با دستیابی به فرآوری بخش عظیمی از مواد معدنی ایران، به ویژه سنگ‌های ساختمانی سود کلانی را از آن خود کند. به گفته بهروز برنا، معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور چینی‌ها توانسته‌اند با بگارگیری از سیستم فرآوری سنگ ساختمان بدون خارج کردن محصول از از مرز ایران، در داخل کشتی سنگ نمای ایرانی را برش دهند و با قیمت دو برابر به ایرانی‌ها بفروشند.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه ایران جزو سه تولیدکننده برتر در تولید سنگ نما است به دلیل غنی نبودن در حوزه فرآوری، بازار را از دست داده است و بسیاری از کشور‌ها همچون کشور‌های اروپایی، ژاپن و چین توانسته‌اند از طریق دست یافتن به تکنولوژی، مواد معدنی ایران را فرآوری و کالاهای صنعتی را به نام خود تولید کنند.

ترک‌ها سنگ‌ ایرانی را به نام خود صادر می‌کنند
همچنین در ترکیه جعبه‌های سنگ‌های فرآروی ایران به مارک‌ها و نشان این کشور تغییر می‌کند و به سایر نقاط جهان صادر می‌شود که این مساله باعث شده سود عظیمی از طریق ایران به جیب ترکیه برود. به گفته حسین امیر یوسفی، رییس کانون سنگ ایران دستگاه‌های سنگبری فعلی کارخانجات عمری بیش از 15 سال دارند اما استاندارد مفید آن فقط 10 سال است در حالی که چنین ابزاری نمی‌تواند در بازار جهانی سنگ تزیینی محصولی رقابتی تولید کند. با توجه به قابلیت ایران در تولید سنگ ساختمان اتتظار حمایت بیشتری از سوی دولت برای ارتقا این صنعت وجود دارد؛ به طوری که حداقل سود بیشتری از این صنعت عائد کشور شود.
مرجع : ایسنا