به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۲:۵۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۶۱۸۳۴
اعتماد در یک نگاه

روحانی افکار عمومی را خوب می‌فهمد

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد عنوان های کرسی خالی ساختمان فاطمی و علیزاده، سهم هیچ کس نیست را برای صفحه نخست شماره روز یکشنبه برگزید.
روحانی افکار عمومی را خوب می‌فهمد
این روزنامه تیتر یک را به موضوع کرسی خالی ساختمان فاطمی، اختصاص داد و نوشت: یک صندلی هشت ماه است که در یک وزارتخانه خالی است. در اقتصاد می‌گویند که رکود اقتصادی زمانی به وجود می‌آید که در بازار مشتری نباشد و کالا باشد. در سیاست داخلی این روزها اما مشتریان زیادند ولی متولی اصلی توجهی به مشتریان ندارد. دستاورد این روزهای ساختمان آجری میدان فاطمی شده است رکود سیاسی. اگر شوک‌های وارد شده به رکودهای اقتصادی و سیاست خارجی آنها را کمی از رکود درآورد اما فضای سیاست کشور هر روز رکودزده‌تر می‌شود. خبرهایش آنقدر کم است که شاید اگر سخنرانی‌های هرچند وقت یک بار وزیر متولی این ساختمان نباشد وجودش به صورت کامل فراموش شود. حالا مهم ترین وزارتخانه دولت یازدهم به نوعی در زمره ساکت ترین وزارتخانه‌هاست؛ سکوتی که به نظر می رسد به نوعی یک نوع سیاست پایدار در دولت جدید باشد. صحبت از وزارت کشور است؛ وزارتخانه‌ای که ترجیحش سکوت است و حرکت چراغ خاموش. حرکتی که شاید به نوعی برگرفته از همان جمله معروف وزیر کشور در نشست چندی پیش اش باشد که اعلام کرد به هیچ عنوان قصد ورود به بخش سیاسی را ندارد.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن خبر علیزاده، سهم هیچ کس نیست، آورد: حسین علیزاده دیروز طی نامه‌ای به روشنی موضع خود را نسبت به اهدای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه مطرح کرد و از دریافت این نشان انصراف داد. او در نامه سرگشاده خود به دوران کودکی‌اش اشاره کرد. دورانی که از کوچه پس کوچه‌های خیابان خیام آغاز شده و به هنرستان موسیقی و سپس دانشگاه تهران رسیده است. مسیر هنری بس دشوار که در طول سالیان جوانی او و حتی سال‌های پس از آن تاریخ موسیقی ایران را به سمتی پیش برد که امروز از او نامی شناخته شده و البته تاثیرگذار ساخته است. نامی که امروز حسین علیزاده به آن بسنده می‌کند و دیگر لزومی به افزودن عناوین مختلف، پیش و پس از آن، نمی‌بیند.

وزارت علوم در قبضه هیچ باند و گروهی نیست، تیتر دیگر این روزنامه است. اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه هیچ باند و گروهی امور وزارت علوم را قبضه نکرده، با اشاره به معرفی پنج وزیر و 2 سرپرست در طول یک و نیم سال از عمر دولت یازدهم اظهار کرد: این معرفی‌های پی درپی نشان می‌دهد که دستگاه آموزش عالی جایگاه مهمی در کشور دارد و در دیدگاه رییس جمهور و دولت نیز دارای جایگاه با اهمیتی است. وی اضافه کرد: دولت در عین احترامی که به دغدغه سیاسی منتقدان و مخالفان خود می‌گذارد به صراحت گفته و به وضوح نیز نشان داده است که تفاهم و تعامل با دانشگاهیان به عنوان نخبگان کشور را مبنای سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار داده است.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن عنوان بازار نفت لرزید، نوشت: نخستین پس لرزه‌های تصمیم اعضای اوپک در بازار جهانی نفت ثبت شد. به این ترتیب نفت با کاهش مجدد قیمت در روز گذشته در سکوی ٦٦ دلاری ثابت ماند. این در حالی بود که قیمت نفت در پایان معاملات هفته گذشته به 70 دلار و 15 سنت رسید که این رقم از زمان تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سقف تولید خود 9 دلار کاهش داشت. در حالی که تصمیم اوپک مبنی بر عدم کاهش تولید، تاثیر کاهشی قابل توجهی بر بازار نفت گذاشته است، قیمت نفت خام امریکا دیروز ١٠ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش یک روزه در بیش از پنج سال اخیر بود. قیمت نفت برنت نیز به زیر ٧٠ دلار رسید. بر اساس گزارش رویترز، قیمت هر بشکه نفت سبک وست تگزاس اینترمدییت امریکا در پایان معاملات دیروز با ٧ دلار و ٥٤ سنت کاهش به ٦٦ دلار و ١٥ سنت رسید. بازار آخرین بار در مارس ٢٠٠٩، کاهش ١٠درصدی قیمت در طول یک روز را تجربه کرده بود.

این روزنامه با انعکاس خبر روحانی افکار عمومی را خوب می‌فهمد، نوشت: عمادالدین باقی روزنامه نگار و تاریخ پژوه در پاسخ به این سوال که رییس جمهوری در صحن مجلس و در سخنانی پیرامون عدم رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی علوم، گفتند که این مساله را به افکارعمومی واگذار می‌کنند. منظور دکتر روحانی از قضاوت افکار عمومی به طور مشخص چه بود و ایشان چه انتظاری از افکارعمومی دارند؟ گفت: من نمی‌توانم بگویم دقیقا در ذهن ایشان چه می‌گذرد اما استنباطم این است که ایشان اولا افکار عمومی را به خوبی می‌فهمد و بهترین دلیل برای آن هم انتخابات ٩٢ است. چندماه قبل از انتخابات هیچ کس احتمال پیروز شدن ایشان را نمی‌داد و جالب است بدانید من هم از چهره‌های شاخص اصلاحات و هم جریان اصولگرایی شنیده بودم که بین نامزدها دکتر روحانی تنها کسی است که به دلیل روحانی بودن رای نمی‌آورد و تقریبا تصور غالب این بود که ایشان هیچ شانسی ندارد. اما ایشان چون مساله افکارعمومی را به خوبی می‌شناخت، در مناظره‌ها توانست روی نقاطی دست بگذارد که مورد توجه افکارعمومی بود. از این جهت معتقدم وقتی در مجلس بیان می‌کند که داوری را به افکارعمومی می‌سپارد در واقع از همان فنی استفاده می‌کند که در بحبوحه انتخابات استفاده کرد.