به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۶:۲۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۶۵۹۲۲
اگر از شغل خود راضی نباشيد پیشرفت نمی​کنيد؛

رضایتمندی از شغل، چگونه به دست می​آید؟

گروه جامعه: یکی از جامعه شناسان با تاکید بر اهمیت رضایت شغلی بر میزان موفقیت انسان در زندگی به برخی از شاخصه های مهم در رضایتمندی از شغل اشاره کرد.
رضایتمندی از شغل، چگونه به دست می​آید؟
مهدی زارعی در ابتدا در مورد انتخاب شغل در زندگی گفت: شغل راهی برای کسب معیشت و درآمد است و در آموزه‌های دینی ما بر گزینش شغل و کسب و کار حلال تاکید شده است. وی افزود: طبق دستورات دینی و ارزشی، انسان نمی تواند هر شغلی را برای گذراندن زندگی انتخاب کند بلکه در مرحله اول شغلی که بر می گزینیم باید مطابق با چارچوبهای دینی، قانونی، عرفی و اخلاقی باشد از این رو شغل مناسب عاملی مهم در رضایتمندی شغلی است.

وی در خصوص اهمیت رضایتمندی شغلی در موفقیت انسان در زندگی عنوان کرد: پس از انتخاب شغل باید میزان رضایتمندی از آن را ارتقا داد تا بتوان به موفقیت‌های اجتماعی بیشتری در شغل دست یابیم چرا که عدم رضایت از شغل به جز فرسودگی روحی و رسیدن به یک زندگی یکنواخت نتیجه‌ای در بر ندارد. زارعی سازگاری شغل با روحیات و خلقیات را یکی از شاخصه‌های مهم در رضایتمندی برشمرد و تصریح کرد: شغل باید با روحیات و خلقیات ما سازگاری داشته باشد چنان چه نتوان به لحاظ روحی و روانی با شغل ارتباط برقرار کرد رضایت خود را از دست خواهیم داد و موفقیتی در شغل حاصل نمی شود.

وی اظهار داشت: میزان رضایت مندی از شغل ارتباط زیادی با شغل های دارای موقعیت های اجتماعی بالا ندارد برای مثال ممکن است میزان رضایتمندی یک کارگر از شغل 90 درصد باشد اما یک جراح حتی 10 درصد از شغل و کار خود رضایتی نداشته باشد. این جامعه شناس در این باره خاطرنشان کرد: رضایتمندی از شغل در واقع سطح علاقه به شغل را نشان می دهد به گونه ای که افراد از شغل و کسب و کار خود لذت می برند و برای پیشرفت در آن از انگیزه لازم برخوردار می باشند و با شغل خود به آرامش روحی و فکری می رسند.

وی نارضایتی شغلی را یکی از آفات مهم در مسیر پیشرفت دانست و گفت: اگر انسان به هر دلیلی از شغل و کار خود نارضایتی داشته باشد به رشد و پیشرفت مورد نظر نخواهد رسید بر همین اساس باید علت نارضایتی را شناسایی و در جهت رفع موانع موجود تلاش کرد. زارعی کسب مهارت را یکی از شاخصه‌های مهم در رضایت شغلی عنوان کرد و افزود: افرادی که از مهارت‌های لازم در شغل برخوردار هستند به مراتب با موفقیت‌های بیشتری مواجه اند. وی در پایان گفت: رضایتمندی در شغل زمانی افزایش می‌یابد که افراد به این باور دست یابند که در مسیر حرکت شغلی خود به جامعه انسانی و اطرافیان خود خدمت می کنند.
مرجع : ایسنا