به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۶۶۶۵۵

زمین، گرم تر از تحمل خودش

گروه فناوري: اداره ملی اقیانوس و جو و سازمان هوا فضای آمریکا، گزارشات سازمان هواشناسی ژاپن و گروه مستقل دانشگاه برکلی کالیفرنیا را تایید کردند: سال 2014 گرمترین سال زمین در 135 سال گذشته بوده است.
زمین، گرم تر از تحمل خودش
در حالی که با گرم شدن زمین در سال های اخیر، نگرانی هایی در اروپا برای زیر آب رفتن نیمی از انگلستان، شهر آمستردام در هلند و برلین در آلمان وجود دارد و از طرفی شهرهای نیویورک، هوستون و واشنگتن و بخش های زیادی از سواحل شرقی آمریکا در معرض خطر مشابهی هستند، یافته های منتشر شده توسط سازمان های هواشناسی این نگرانی ها را تشدید می کنند. بنا به محاسبات جداگانه ای که توسط ناسا، سازمان هواشناسی ژاپن، اداره ملی اقیانوس و جو آمریکا و دانشگاه برکلی آمریکا منتشر کرده اند، متوسط دمای ثبت شده در سال 2014 برابر با 14.5 درجه سانتی گراد بوده است که این مقدار 1.24 درجه سانتی گراد گرمتر از متوسط دمای کره زمین در قرن گذشته بوده است. از ابتدای قرن بیست و یکم، این سومین سال گرمی بوده است که در جهان ثبت شده. پیش از این سال های 2005 و 2010 به عنوان سال های گرم معرفی شده بودند اما حالا یافته ها حاکی از این است که سال 2014 از نظر گرما از سال های پیش از خود سبقت گرفته است.

گزارش این اداره ملی آمریکا حاکی از آن است که آخرین رکورد سرمای کره زمین مربوط به سال 1911 بوده است. سردترین ماه دسامبر در سال 1916 به ثبت رسیده و در مقابل آن دسامبر 2014 گرم ترین ماه دسامبر ثبت شده در تاریخ است. جنیفر فرانسیس دانشمند اقلیم شناس دانشگاه روتگرز آمریکا در این خصوص گفته است: «کره زمین اکنون گرمتر از 100 سال گذشته و به احتمال زیاد گرمتر از 5000 سال گذشته است. درباره ی تاثیر منفی فعالیت های انسان بر روند گرمایش کره ی زمین دیگر کوچکترین شکی وجود ندارد.» همچنین اندرو دسلر از دانشگاه تگزاس می گوید: «آمارهای تازه، ادعاهای غيرعلمی مبنی بر این که روند گرم شدن کره زمين متوقف شده را کاملا رد می‌کند. گرمای ناشی از گرم شدن بی سابقه دمای آب اقيانوس‌ها نه تنها رکورد‌های پيشين را تغيير داده، که در هم شکسته است.»

این در حالی است که پیش از این، مرکز هواشناسی روسیه اعلام کرده بود با بررسی نوسانات امواج خورشیدی، دوران سرما و عصر یخبندان کوتاه بعدی در بین سال های 2030 تا 2040 شروع خواهد شد و این اتفاقات کاملا بی ارتباط به آنچه به عنوان گرمایش جهانی و فعالیت های انسانی می شناسیم، رخ خواهد داد.
مرجع : ايسکانيوز