به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۷:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۶۷۶۳۲
پاسخ صریح دولت به دلواپسان پیاده روی

شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛‌7 بهمن

گروه سیاسی: روزنامه اعتماد در شماره روز سه شنبه با عناوین پاسخ صریح دولت به دلواپسان پیاده روی، بودجه پر از اشکال است و وزیر ارشاد: برابر فشارها عقب نشینی نکردیم منتشر شد.
شماره امروز اعتماد دریک نگاه؛‌7 بهمن
تیتر یک این روزنامه به عنوان پاسخ صریح دولت به دلواپسان پیاده روی مربوط است و سخنان مجید انصاری معاون پارلمانی روحانی را انعکاس داده است، طاقت دولت طاق شده است، این را می شود از اظهارات دیشب مجید انصاری فهمید؛ اظهاراتی که شاید یکی از کم نظیرترین واکنش های دولت در برابر حمله به وزیر خارجه و مذاکرات هسته ای باشد. تا قبل از این فقط رییس جمهوری بود که اینگونه بی پروا با منتقدان سیاست خارجی اش سخن گفته بود. حالا اما معاون پارلمانی دولت خیلی صریح می گوید: در تخریب تیم مذاکره کننده هسته ای تسویه حساب سیاسی دخیل است. حرفی که تا حالا فقط توسط تحلیلگران و ناظران سیاسی مطرح می شد. مخالفان مذاکرات هسته ای از هفته پیش قدم زدن ظریف و کری و سفر وزیر خارجه به فرانسه را بهانه ای جدید کرده اند برای حمله به دولت و مذاکرات.

گفت وگوی اعتماد با فرشاد مومنی با عنوان بودجه پر از اشکال است، تیتر دیگری که در این روزنامه بازتاب داشته است، لایحه بودجه ٩٤ در حالی از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده که فشارهای داخلی و خارجی گریبان دولت یازدهم را گرفته است. قیمت نفت در اوپک با کاهش روز افزون خود، موجب شده تا بسیاری از تبصره ها و بندهای بودجه سال آینده تحت تاثیر قرار گیرند به همین دلیل گروهی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بستن این لایحه به صورت انقباضی حاکی از آن است که دولت با طرح هایی نظیر افزایش یک واحد درصدی مالیات و معاف کردن مشمولان سربازی با ١٠ سال غیبت به وسیله پرداخت جریمه می خواهد کاهش درآمدهای نفتی خود را جبران کند. و برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند که ارایه این بودجه نشان دهنده این است که دولت به یک انضباط مالی رسیده و به دلیل چالش نفت، بودجه را به صورت انقباضی طراحی کرده است. تمام این موارد در حالی صورت گرفته که دولت همچنان با تحریم های شورای امنیت و چاه اعطای یارانه نقدی که دولت نهم و دهم برایش کنده، در حال دست و پنجه نرم کردن است به گونه ای که دولت امسال نیز همانند سال گذشته ٤٢هزار میلیارد تومان از درآمدهایش را به دادن یارانه نقدی به مردم اختصاص داده است.

وزیر ارشاد: برابر فشارها عقب نشینی نکردیم عنوان بخشی از سخنان وزیر ارشاد در جریان بازدید از دبیرخانه سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر است. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با اعضای دبیرخانه دیدار و با آنها گفت وگو کرد. علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر توضیحاتی درباره آثار راه یافته به این رویداد و نحوه برگزاری جشنواره، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کرد. وی پس از بازدید از دبیرخانه جشنواره افزود: آمدم که با فعالیت انجام شده در جشنواره سی و سوم آشنایی بیشتری پیدا و از دوستان برگزار کننده این جشنواره تقدیر کنم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد وزارت ارشاد در مقابل فشارها کوتاه نیامده است.

مقام معظم رهبری: مساله فلسطین در راس مسایل دنیای اسلام است، عنوان دیگر این روزنامه است، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای احمد جبرییل دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (فرماندهی کل) مساله فلسطین را در رأس مسائل دنیای اسلام دانستند و تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران تا روزی که آرمان فلسطین به ثمر برسد، مصمم خواهد ایستاد و آن روز را جوانان قطعا خواهند دید.

کوبانی آزاد شد عنوان دیگر خبر روزنامه اعتماد از آزاد سازی تپه های کوبانی در شمال عراق است. کردها در ادبیات حماسی خود بعد از این جایگاه ویژه ای برای مبارزان زن و مرد کرد در کوبانی بازخواهند کرد. اگر می شد تصویری از خواب و رویای دیشب زنان و کودک پناهجوی کرد در اردوگاه های سرد و یخ زده در مرزهای برفی ترکیه کشید، شاید بسیاری از آنها بازگشت به خانه و کاشانه را تجسم می کردند. خانه هایی که هر چند محقر باشند اما مال خودشان خواهد بود که سرپناه شان می شود از برف و باران های آینده. این خبر حتما به آنها رسیده است که پس از حدود چهار ماه درگیری خونین داعش از تپه های کوبانی به عقب گریخته است. واحدهای حمایت مردمی کردستان سوریه به همراه نیروهای پیشمرگ کردستان عراق از عقب راندن کامل داعش از شهر کوبانی (عین العرب) سوریه و کنترل کامل خودشان بر منطقه خبر می دهند. کردهای کوبانی اعلام کرده اند که توانسته اند این شهر را به طور کامل تحت کنترل خود درآورند و نیروهای داعش را به نوار شرقی خارج از محدوده شهری کوبانی به عقب برانند.