به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۲:۴۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۷۰۴۰۵
ساعاتی پس از خروج از صنعا؛

هادی همه اقدامات حوثی‌ها را باطل دانست

گروه بين‌الملل: عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن ساعاتی پس از خروج از صنعا با صدور بیانیه ای همه اقدامات حوثی‌ها را باطل و نامشروع دانست.
هادی همه اقدامات حوثی‌ها را باطل دانست
به گزارش بي بي سي،‌ روز شنبه هادی و خانواده اش پس از چند هفته حبس خانگی در پایتخت یمن به شهر عدن در جنوب این کشور انتقال یافت. رئیس جمهوری مستعفی یمن خواستار حل بحران سیاسی این کشور از طریق ادامه مذاکرات سیاسی با همه گروه‌های سیاسی در یکی از شهرهای عدن یا تعز شده است که هنوز به تصرف شبه‌نظامیان حوثی در نیامده اند. هادی در ماه ژانویه و در اعتراض به اقدامات حوثی‌ها در صنعا، همراه با دولت خالد بحاح از مقام خود کناره‌گیری کرد و از آن هنگام در حبس خانگی قرار داشت.

هنوز جزییات مربوط به پایان حبس خانگی هادی و انتقال او به عدن مشخص نیست اما یک منبع در کاخ ریاست جمهوری یمن به بی‌بی‌سی عربی گفته است هادی با میانجیگری عمان و ایران، از طریق گفتگوی این دو کشور با حوثی‌ها، و به شرط دخالت نکردن در امور سیاسی آزاد شده است. همچنین افراد نزدیک به هادی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند که او در پی فشار سازمان ملل متحد، آمریکا، روسیه و دیگر احزاب محلی بر حوثی‌ها آزاد شده است. مخالفان حوثی‌ها، اقدامات مسلحانه این گروه برای دستیابی به قدرت را کودتا می‌نامند.

بنا به بیانیه روز شنبه هادی در عدن، او خوستار حمایت جامعه جهانی از روند مذاکرات سیاسی بین گروه‌های یمنی، و مخالفت با آنچه "کودتای" حوثی‌ها می‌نامد شده است. هادی این بیانیه را با عنوان "رئیس جمهوری یمن" امضا کرده و خواستار تشکیل کمیسیونی ملی برای نظارت بر تدوین قانون اساسی تازه شده است. نادیا سقاف وزیر پیشین اطلاع رسانی در کابینه مستعفی خالد بحاح، انتقال هادی به جنوب یمن را "تغییر دهنده موازنه قوا" در این کشور دانسته است.

عدن محل حضور نیروهای هوادار هادی است که تا کنون به قدرت رسیدن حوثی‌ها در صنعا را به رسمیت نشناخته‌اند. شبه‌نظامیان حوثی‌ که خود را انصارالله می‌نامند از ۲۱ سپتامبر و برای آنچه مخالفت با فساد دولتی می‌نامیدند وارد پایتخت یمن شدند. از زمان استعفای رئیس جمهوری و دولت در ماه ژانویه، حوثی‌ها پارلمان یمن را منحل کرده اند و دو هفته قبل با تشکیل شورای ریاست جمهوری امور دولت را در دست گرفتند.

این اقدام حوثی‌ها با واکنش شماری از کشورهای غربی و عرب مواجه شد که سفارتخانه‌های خود را در صنعا تعطیل کردند. هفته قبل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از شورای امنیت خواستند تا براساس فصل هفتم منشور ملل متحد اجازه اقدام نظامی بین المللی علیه حوثی‌ها صادر شود. شورای امنیت پیشتر با صدور قطعنامه ای از حوثی‌ها خواست فورا و بدون قید و شرط از ادارات دولتی در صنعا خارج شوند و به حبس خانگی رئیس جمهوری و اعضای کابینه پایان دهند.