به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۸ - ۱۴:۳۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۷۰۷۰۱

کری، ایران را متهم به سرنگونی هادي کرد

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا گفت که پشتیبانی ایران از شورشیان حوثی‌ یمن (شیعیان) در تسلط آنان بر کشور و سقوط منصور هادي و دولت یمن قطعی بوده است.
کری، ایران را متهم به سرنگونی هادي کرد
جان کری که در برابر اعضای کنگرۀ آمریکا سخن می‌گفت، حمایت ایران از شیعیان یمن را تعیین کننده بر شمرد، اما با این حال اظهار داشت که گویا رویدادهای یمن رهبران ایران را "غافلگیر" کرده و آنها مایل هستند که نوعی گفتگوی ملی میان نیروهای یمنی برقرار شود. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: حمایت ایران از شیعیان شورشی یمن به سرنگونی دولت و سقوط پایتخت این کشور کمک کرده است. کری در پاسخ به این سئوال که آیا حمایت ایران از شیعیان شورشی حوثی به سقوط دولت یمن انجامید گفت، معتقد است که حمایت ایران به سقوط دولت "کمک کرده است."

کری در کمیته سنا و در آغاز جلسات فشرده دوروزه استماع برای تصویب بودجه گفت: «اما من می‌دانم که ایرانی‌ها از وقایع یمن شگفت‌زده شده‌اند و امیدوارند که شاهد گفت‌وگوهای ملی باشند.»
آمریکا و بعضی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن متهم می‌کنند اما ایران همواره دخالت در امور داخلی یمن را رد کرده است. جان کری در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۲ و ۲۳ فوریه، ۳ و ۴ اسفند) با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ژنو دیدار داشت و در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت‌وگو کرد. وی به نمایندگان کنگره گفت که علاوه بر این، "گفت‌وگوهای کوتاهی" نیز در باره سایر مسائل صورت گرفته است.

همسایه‌های عرب یمن در خلیج فارس سقوط دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن را "کودتا" تلقی نمی‌کنند. اما شورای امنیت سازمان ملل متحد از شبه‌نظامیان حوثی خواسته تا نیروهای خود را از مراکز و تأسیسات دولتی خارج کنند. کری همچنین گفت، قصد دارد بحران یمن را در دیدار با رهبران شورای همکاری خلیج فارس در لندن مطرح سازد. حوثی‌ها می‌گویند، قصد دارند کشور را از فساد پاک کرده و اقتصاد را رونق ببخشند.

آن‌ها که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ بر بخش‌های بزرگی از صنعا، پایتخت یمن تسلط یافته بودند، در فوریه ۲۰۱۵ رسما اعلام کردند که قدرت را در این شهر به دست گرفته‌اند. شیعیان سپس به پیشروی خود به سمت جنوب و غرب عمدتا سنی‌نشین یمن ادامه دادند اما با مقاومت نیروهای قبیله‌ای و شاخه پرقدرت القاعده در این کشور روبرو شده‌اند.