به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ ساعت ۰۲:۴۷
کد مطلب : ۷۰۴۸۵
سوریه ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک خود را محکوم کرد

ترکیه: برای ورود به خاک سوریه از هیچ‌کس مجوز نخواستيم

گروه بين‌الملل: صدها نفر از نیروهای نظامی ترکیه با خودروهای زرهی وارد منطقه‌ای در شمال سوریه شدند تا مقبره سلیمان شاه، یکی از آرامگاه‌های تاریخی عثمانی را تخلیه و محافظان آن را از محل خارج کنند.
ترکیه: برای ورود به خاک سوریه از هیچ‌کس مجوز نخواستيم
در حاليكه خبرگزار سوری "سانا"، گزارش داد كه ترکیه وزارت امور خارجه سوریه را از قصد خود برای ورود به خاک این کشور آگاه ساخته، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه با تایید موفقیت‌آمیز بودن این عملیات گفت کشورش برای این کار از هیچ‌کس درخواست مجوز نکرده است. او گفت: دستور این عملیات را دولت ترکیه صادر کرده و بعد از تایید رئیس جمهور (رجب طیب اردوغان) توسط نیروهای مسلح این کشور اجرا شده است.

مقبره سلیمان شاه - پدربزرگ عثمان اول، بنیانگذار امپراتوری عثمانی - در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه در استان حلب سوریه بود. بر اساس پیمانی که در سال ۱۹۲۱ میلادی امضا شد، این آرامگاه تنها قلمرو ترکیه در خارج از این کشور است و در واقع آنکارا آن را بخشی از خاک خود می‌داند. احمد داوود اوغلو تایید کرد که در عملیات نیروهای ترکیه، ۳۸ سرباز ترک مستقر در آرامگاه در امنیت کامل از محل خارج شده‌اند.

به گفته داووداوغلو نیروهای ترکیه بنای آرامگاه را پس از تخلیه نیروهای محافظ آن، تخریب کرده‌اند. به نظر می‌رسد این کار برای جلوگیری از استفاده شبه‌نظامیان دولت اسلامی (داعش) از این بنا صورت گرفته است. وزیر امور خارجه ترکیه هم گفت که مقبره شاه سلیمان به منطقه‌ای نزدیک‌تر به مرز منتقل خواهد شد تا از درگیری‌های سوریه در امان بماند.

در ماه مارس ۲۰۱۴ (کمتر از یک سال پیش) داعش تهدید کرد که اگر محافظان ترک مقبره طی سه روز از محل خارج نشوند، به این آرامگاه حمله خواهد کرد. اما این تهدید هرگز عملی نشد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال ۲۰۱۲ میلادی و هم‌زمان با اوج گرفتن جنگ داخلی سوریه هشدار داد که هر گونه حمله به آرامگاه شاه سلیمان، حمله به خاک ترکیه تلقی خواهد شد.

در همين حال، دولت سوریه ورود نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرد و آن را "پرخاشگری آشکار" نامید. نظامیان ترک برای انتقال سربازان محافظ مقبره سلیمان شاه در منطقه برون‌بومی ترکیه به منطقه‌ای امن به خاک سوریه وارد شدند. وزارت امور خارجه سوریه طی بیانیه‌ای، ورود نظامیان ترکیه به خاک سوریه را "پرخاشگری آشکار" خواند و آن را به شدت محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه سوریه آمده است: «ترکیه تنها به ارائه همه نوع حمایت از گروه داعش، جبهه نصرت و دیگر گروه‌های تروریستی کفایت نمی‌کند.»

از سوی دیگر "ائتلاف ملی سوریه" که از سوی دولت ترکیه حمایت می‌شود گفته است که از برنامه نظامی ترکیه مطلع بوده است. به گفته وزارت امور خارجه سوریه، اینکه ترکیه منتظر پاسخ دولت سوریه در مورد ورود نیروهایش به خاک این کشور نشده، نقض قرارداد سال ۱۹۲۱ در رابطه با مقبره سلیمان شاه است. آرامگاه سلیمان شاه، پدربزرگ عثمان اول، در کنار سد فرات واقع شده است.

پیش از این رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاکید کرده بود در صورتی که حمله‌ای به این مقبره صورت گیرد ترکیه دست به حمله متقابل خواهد زد. رئیس ستاد ارتش ترکیه، ژنرال نجدت اوزل، نیز به سربازان ترک مستقر در سوریه برای حفاظت از این مقبره اطمینان داده بود که ارتش ترکیه در صورت لزوم به کمک آن‌ها خواهد شتافت. با وجود پیشروی نیروهای داعش به سمت منطقه برون‌بومی ترکیه در سوریه، در ۲۵ کیلومتری مرز میان سوریه و ترکیه، دولت ترکیه حاضر به خارج ساختن نیروی نظامی خود از این منطقه نشده بود اما به گزارش رسانه‌ها، ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۴ سربازان واحدهای ویژه خود را جایگزین سربازان وظیفه اعزام شده به این منطقه کرد.
مرجع : دويچه وله