به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۷۸۷۶۶
مشکلات دوومیدانی در گفت‌وگو با هادی سپهرزاد

نسل طلایی دوومیدانی ایران رو به افول

گروه ورزشی: مدیر فنی تیم ملی دوومیدانی در ماده های پرتابی و ترکیبی گفت: شکی وجود ندارد که دوومیدانی ایران نسبت به سال های گذشته افت کرده و آن هم به این دلیل است که نسل طلایی دوومیدانی ایران کنار رفته است.
نسل طلایی دوومیدانی ایران رو به افول
هادی سپهرزاد درباره شرایط فعلی دوومیدانی کاران، اظهار کرد: شکی وجود ندارد که دوومیدانی ایران نسبت به چند سال گذشته افت کرده است و این موضوع فقط در یک ماده صدق نمی‌کند، بلکه در تمامی ماده ها وجود دارد. این موضوع به این خاطر است که تعداد زیادی از افراد نسل طلایی دوومیدانی ایران خداحافظی کرده اند. جوانان هم برای نشان دادن توانایی خود احتیاج به زمان دارند تا بتوانند خود را بالا بکشند و مدال بگیرند. سپهرزاد با تاکید بر کار سخت تیم ملی دوومیدانی در مسابقه های قهرمانی آسیا گفت: علاوه بر خداحافظی بسیاری از دوومیدانی کاران مدال آور ایران، حضور دوندگان غیر آسیایی در تیم های آسیایی کار رابرای ورزشکاران ما سخت تر کرده است. کشورهایی مثل قطر ، امارات و بحرین از ورزشکاران نیجریه ای و آمریکایی استفاده می‌کنند. دونده 100 و 200 متر قطری که در همه مسابقه ها قهرمان می‌شود نیجریه الاصل است. رقیبان سنتی ایران به مانند ژاپن و چین هم قطعا مثل همیشه با بهترین نفرات به رقابت ها می‌آیند؛ بنابراین ملی پوشان ما برای کسب مدال در قهرمانی آسیا باید رکوردی بالاتر از ورودی جهان را بزنند.

او درباره امکانات فعلی دوومیدانی ایران و کسب سهمیه المپیک و مسابقه های جهانی تصریح کرد: هیچ چیز دوومیدانی کاران ایران قابل مقایسه با حریفان بین‌المللی آن ها نیست. آن‌ها با تمرین در بهترین کمپ ها و اردوهای تمرینی همراه با بهترین مربیان به مسابقه ها می‌آیند ولی ورزشکار ما به مانند حدادی یک سال بدون مربی است. بنابراین کار برای کسب موفقیت با حضور دوومیدانی کاران آماده در سطح جهان سخت است.

سپهرزاد با تاکید بر این که حضور مربی خارجی به پیشرفت دوومیدانی کمک می‌کند، گفت: من با حضور مربی خارجی در ایران 100 درصد موافقم چرا که ما هرچه در گذشته داشتیم به دلیل حضور مربی خارجی بوده است. دوومیدانی ایران به حضور مربی سطح اول جهان احتیاج دارد. مربیان درجه 2 و 3 جهان به ایران آمده اند اما با رکوردهای فعلی دوومیدانی، از این پس باید از مربیان درجه یک استفاده کنیم. مثلا با شرایطی که احسان حدادی دارد باید بهترین مربی پرتاب دیسک جهان با او کار کند نه یک مربی معمولی. در واقع اصلا با یک مربی عادی نمی‌شود به رکوردهای بین المللی دوومیدانی رسید.

او با بیان این که مربی در رشته دوومیدانی بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: مربی در کسب موفقیت در همه رشته ها به خصوص دوومیدانی بسیار مهم است، با این وجود بسیاری این موضوع را ساده می‌پندارند. بدون مربی، بدون امکانات ، بدون مسابقه و بدون تدارکات مناسب دوومیدانی ایران قادر به رقابت با دیگر کشورها نیست. در واقع استعداد یک ورزشکار تا یک جایی احتیاج است و برای ادامه راه به امکانات نیاز است. در حال حاضر هم که برخی از ورزشکاران ما در سطح اول جهان و آسیا رقابت می‌کنند فقط و فقط به خاطر استعداد خودشان است نه چیز دیگر.

سپهرزاد در ادامه افزود: کمیته ملی المپیک چند سال است قانونی مبنی بر منع استفاده از مربی خارجی را گذاشته است چرا که قادر به پرداخت هزینه های آن نیست و مجلس نیز آن را تایید کرده است، اما باید بدانیم که بدون استفاده از مربی خارجی خوب نمی‌توانیم با دوومیدانی کاری که در آمریکا، اروپا و استرالیا زیر نظر بهترین مربیان تمرین می‌کند رقابت کنیم.

مدیر فنی تیم ملی دوومیدانی درباره کم کاری مسئولان در استعدادیابی، اظهار کرد: با مشکلات بودجه ای که در سال های اخیر وجود داشت فدراسیون مجبور شد به ورزشکاران موجود اکتفا کند و فقط روی آن‌ها سرمایه گذاری کند. به همین دلیل روی رده‌های پایه سرمایه گذاری لازم صورت نگرفت و به همین دلیل در حال حاضر جایگزینی برای نسل طلایی دوومیدانی که باعث ایجاد تحول در این رشته شده بود نداریم. در دوهای استقامت و پرش ها الان دیگر حرف زیادی برای گفتن نداریم.

او در ادامه افزود: برای این که ورزش دوومیدانی به روزهای خوب خودش باز گردد ما باید هم بزرگسالان را حمایت کنیم و هم توجه لازم را به جوانان و نوجوانان داشته باشیم. سرمایه گذاری روی نونهالان نیز قطعا تاثیر زیادی در توسعه دوومیدانی در آینده دارد. اگر تصمیم بگیریم که همه چیز را از صفر شروع کنیم هم کار اشتباهی انجام داده ایم. برای این که در 4 سال آینده بتوانیم در آسیا موفق باشیم باید همه مقاطع دوومیدانی را مورد حمایت ویژه قرار دهیم. سپهرزاد در پایان گفت: تا الان من تغییر خاصی در فدراسیون ندیده‌ام. سرپرست فدراسیون کارها را اداره می‌کند و تغییر و تحول خاصی انجام نشده است.
مرجع : ایسنا