به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۸ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۸۷۱۹۴

کدام سردردها را جدی بگیریم؟

گروه سلامت: یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: سردرد شایع‌ترین علت غیبت از کار افراد و مراجعه آن‌ها به درمانگاه‌هاست. برخی سردرد‌ها جدی تلقی شده و نیاز به پیگیری دارد.
کدام سردردها را جدی بگیریم؟
دکتر بابک آزادنیا اظهار کرد: به طور کلی سردردها به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. در نوع اولیه ایراد و مشکل در خود سیستم اعصاب مرکزی بوده و در نوع ثانویه علت سردرد خارج از سیستم اعصاب مرکزی است. وی افزود: سردردهای ناشی از سرماخوردگی و استرس از نوع سردردهای ثانویه محسوب می‌شود که به سیستم اعصاب مرکزی مربوط نمی‌شود و نیاز به پیگیری جدی ندارد. آزادنیا در مورد سردردهایی که نیاز به پیگیری دارند، تصریح کرد: سردردی که به تازگی شروع شده و مدت آن کمتر از یک ماه است، به ویژه در افراد بالای 40 سال نیز نیاز به پیگیری دارد. این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: سردرد مزمن که الگوی آن تغییر کرده و به داروهایی که فرد می‌خورد هم پاسخ نمی‌دهد باید جدی تلقی شود. همچنین سردردهایی که موجب اختلال در خواب فرد می‌شود از سر دردهای هشدار دهنده است که نیاز به پیگیری دارد.

وی ابراز کرد: هرگونه سردرد همراه با استفراغ غیرقابل کنترل، سردرد همراه با تاری دید و بی‌حسی دست و پا در یک طرف بدن حتما نیازمند مراجعه به پزشک و پیگیری‌های بیشتر است. سردردهای صبحگاهی نیز علت‌های مختلفی دارد که ممکن است ناشی از میگرن یا افزایش فشار جمجمه باشد، البته برخی داروها نیز ممکن است باعث ایجاد سردردهای صبحگاهی در افراد شود. وی در پایان تاکید کرد: افراد با مشاهده علائم فوق حتما به پزشک مراجعه کنند و علت سردرد خود را پیگیری کنند، علائم یاد شده در برخی موارد نشان از یک بیماری جدی است و در بعضی موارد ممکن است بی‌خطر باشد، اما افراد حتما باید پیگیر علت سردرد خود باشند.
مرجع : ایسنا