به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۲۳:۲۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۷/۲۴ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۹۲۷۰۶

فراخواندن ۵/ ۸ میلیون خودروی فولکس واگن

گروه اقتصادی: شرکت خودروسازی فولکس واگن ۵/ ۸ میلیون خودروی دیزلی را که نرم‌افزار سنجش میزان آلاینده‌های آنها دستکاری شده فرامی‌خواند. این خودروها در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا پراکنده‌اند.
شرکت فولکس واگن قرار بود که خودروهای دیزلی خود در آلمان را که در سیستم سنجش آلاینده‌های آنها تقلب شده، در نخستین ماه سال آینده میلادی فرا بخواند و عیب آنها را برطرف کند. این شرکت از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی معیوب سخن گفته بود. اداره فدرال رسیدگی به امور خودروهای موتوری آلمان اعلام کرد که دستور فراخواندن فوری خودروهای دستکاری‌شده فولکس واگن را صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، دو میلیون و ۴۰۰ خودرو باید کنترل و در صورت نیاز، دستگاه کنترل سنجش آلاینده‌های آنها تعمیر یا قطعاتی از آنها تعویض شود.

ساعاتی بعد از پخش این خبر شرکت خودروسازی آلمانی اعلام کرد که ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی معیوب خود در سطح اتحادیه اروپا را فرامی‌خواند. این اقدام قرار است از نخستین ماه سال جدید میلادی آغاز شود. به گفته سخنگوی اداره فدرال رسیدگی به امور خودروهای موتوری آلمان، فولکس واگن موظف است هر چه سریع‌تر عیبی را که به‌ عمد در سیستم سنجش میزان آلاینده ‌موتورهای دیزلی ۲/ ۱ لیتری، ۶/ ۱ لیتری و ۲ لیتری ایجاد کرده است برطرف کند.

شرکت خودروسازی آلمانی در روز ۷ اکتبر طرحی برای تغییرات اساسی در سیستم‌های سنجش آلاینده این موتورها معرفی کرده بود، اما اداره رسیدگی به امور خودروهای موتوری با آن موافقت نکرد.
بر اساس این طرح، عیب موتورهای دیزلی ۲ لیتری را می‌توان با آپدیت تازه نرم‌افزار آنها برطرف کرد. اما تقلبی که در موتورهای ۶/ ۱ و ۲/ ۱ لیتری صورت گرفته به این آسانی برطرف نمی‌شود.
به گفته ماتیاس مولر، رئیس جدید فولکس واگن، در برخی از این موتورها باید انژکتور و کاتالیزاتور هم تعویض شود که برای این کار مدت زمان بیشتری نیاز است.

گفته شد که عیب موتورهای ۲ لیتری را می‌توان در ماه ژانویه ۲۰۱۶ برطرف کرد اما برای دیگر موتورها تا سپتامبر آینده وقت لازم است. آلکساندر دوبرینت، وزیر راه و ترابری آلمان بعدازظهر پنجشنبه (۱۵ اکتبر) گفت که فولکس واگن همکاری خوبی با اداره‌های مربوطه دارد و به وعده‌های خود عمل می‌کند. به گفته دوبرینت، شرکت خودروسازی آلمانی باید تا آخر ماه آینده میلادی (نوامبر) جدول زمانی خود برای رفع عیب تمامی خودروها را به اطلاع اداره فدرال رسیدگی به امور خودروهای موتوری که وابسته به وزارت راه و ترابری است، برساند.

تقلب در سیستم‌های سنجش آلاینده موتورهای دیزلی فولکس واگن را نخستین بار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در روز ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) برملا نمود. پس از آنکه شرکت آلمانی اعتراف کرد که در دست‌کم ۱۱ میلیون خودروی دیزلی تقلب صورت گرفته، مقامات قضایی آمریکا در صدد پی‌گرد قضایی فولکس واگن برآمدند. چنین اقدامی می‌تواند فولکس واگن را به پرداخت جریمه‌ای تا سقف ۱۸ میلیارد دلار وادارد. رسوایی غول خودروسازی آلمان باعث کاهش چشمگیر بهای سهام آن در بازار بورس و استعفای مدیرعامل شرکت شد.
مرجع : دویچه وله