به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۳:۰۷
 
۳۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۴ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : ۹۴۰۲۰

يك ظريف كافي نيست

گروه سياسي- رسانه‌ها: روزنامه بهار در ستون «نظر» امروز خود در نقدي از فرهاد ترابي نوشت: اگر بگوییم روحانی مظلوم است، شاید خیلی ها با توجه به پرستیژ و سابقه سیاسی و اجتماعی ایشان و حتی طرز حرف زدن و نگاه کردنش ، بگویند صفت مقتدر بیشتر به نام روحانی می آید، تا مظلوم اما واقعیت سیاسی امروز ایران، نشان از تنهایی و مظلومیت عجیب روحانی می دهد.حتی رئیس دولت اصلاحات که در دوره اش هر نه روز یک بحران ایجاد می شد هم، به تنهایی روحانی نیست؛ چرا که بدنه دولتش واستانداران و فرمانداران و بخشداران هم با سیاست های کلی دولت همراه بودند و معمولا مواضع رادیکال را ایشان می گرفتند و رئیس جمهور در پی تعدیل آن بر می آمد.

حال آنکه از اولین روزهای روی کار آمدن دولت یازدهم، این روحانی است که مواضع جدی در مقابل مخالفان دولت می گیرد و بدنه دولت این همراهی و همسویی را ندارد.به نظر می رسد بعضی از دولتیان امیدی به آینده ندارند و ریاست روحانی را دولت مستعجلی می دانند؛ که قرار نیست دوباره تکرار شود.اگر بخواهیم این امر را با دولت ائتلافی و واژه اعتدال توجیه کنیم هم به بیراهه رفته ایم؛ چرا که با نظام حزبی نیم بند ما و احزاب موسمی نمی توان صحبت از دولت ائتلافی کرد.

چندی پیش چهار وزیر کابینه، نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و بعد جناب ترکان حرفهایی را زد و واکنش هایی را برانگیخت که واقعا جای سؤال داشت.نفس این حرکت که باید در راستای تقویت سیاستهای دولت می بود، به ضد خود بدل شد و به قول مولانا «از قضا سرکنگبین صفرا فزود».بدیهی است وقتی حرفی رسانه ای می شود ، چه تکذیب شود و چه تأیید؛ تأثیرش را می گذارد. آیا واقعا هماهنگ کردن هیأت دولت اینقدر سخت است که در شرایط پسابرجام و سنگ اندازی دلواپسان و بحر طویل های رئیس کمیسیون منحله برجام در تلویزیون پایداری ها و قرمزی کماکان بورس، باید حرفهای چهار وزیر مهم کابینه با نرخ خوراک پتروشیمی ها و وضعیت سهامدارانشان، تاخت زده شود و گره کور دیگری به گره های اقتصادی جامعه افزوده شود؟

اگر روزگاری احمدی نژاد در قالب یک شومن طناز در مقابل مجری مبهوت و حیران سیما، درچشم میلیون ها بیننده زل می زد و با حالتی طلبکارانه می گفت پراید بیست میلیون! آخه کیلویی چند؟ هیچ کس تعجب نمی کرد و نمی گفت در دوره خودت سه برابر شد؛ چرا که همه چیز دولتش به هم می آمد و وزیر امورخارجه اش هم در سفر رسمی سنگال برکنار می شد و قطعنامه ها کاغذ پاره بود و قطعنامه دان ها هم به تبع آن پاره. دیدیم که در آغوش گرفتن ننه چاوز هم به اندازه دست دادن ظریف و اوباما، واکنشی در پی نداشت.

دولتی که با نفت بالای صد دلار، این همه بدهی به جای گذاشته، یعنی به خیل عظیمی از مدیرانش حسابی رسیده است و اینها با نفت چهل دلاری ، قطعا مدام فیلشان یاد محمود جان می کند و بدشان نمی آید دوباره روزگار ویژه خواری ها تکرار شود و از بگیر و ببندهای انضباط مالی اسحاق جهانگیری هم خبری نباشد.مدیران میانی و استانداران غیر همسو می توانند دولت را با چالشی اساسی رو به رو سازند.دکتر روحانی رئیس جمهوری است که با شعار تدبیر و امید آمده است و مردم انتظار دارند تدبیر را در همه امور از جمله در هماهنگی خود هیأت دولت ببینند.

همان طور که علی مطهری گفته، بعد از اصلاح سیاست خارجی اکنون نوبت پرداختن به سیاست داخلی است. اگر واقعا وزرا و مشاورانی هستند که در ادامه راه، نفس بریده اند، باید خیلی راحت از کابینه حذف شوند. وقتی در خبرها می خوانیم که نیروهای احمدی نژاد در روابط عمومی های دولت جا خوش کرده اند، باید به فکرچاره ای اساسی بود. جناب صادق مشاور رسانه ای رئیس جمهور انسان بسیار شریفی است؛ اما آیا در این برهه حساس توانسته در مقابل هجمه های مطبوعاتی شب و روز گروه پایداری حرکتی انجام دهد! کمتر انسان آگاهی بود که نداند وارث هشت سال محمودیسم در ایران، چه شرایط سختی در پیش دارد.

احمدی نژاد از همه بهتر می دانست که چه تحویل گرفته و چه تحویل می دهد. حال که روحانی در این دوسال توانسته نمد هسته ای را از آب در آورد و قطار کشور را بر ریل عقلانیت اندازد، نباید با ناهماهنگی ها و شلختگی های خود اعضای کابینه و تصمیم گیری های گاه متناقض، خواب آشفته پایداری ها را برای رسیدن به قدرت، تعبیر نماید. با یک دکتر ظریف نمی شود همه کاستی های کابینه را جبران کرد. دولت روحانی باید به سمت تکثیر ظریف ها برود، چیزی که مردم از او انتظار دارند و به خاطرش به او رأی داده اند...

شرینی فروش تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۴ ۲۲:۲۷
انهایکه درک سیاسی دارند میدانند که روحانی ازدست این تندرو ه چه میکشد اما واقعا الان روحانی تنهاست الان زمان کمک کردن به دولت روحانی است نه خوش خدمتی به جریان تندرو که فقط خودشان رامیبینندوخودشانرا قیم ملت میدانند (326402)
ابوالعجایب آرادانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۱:۱۴
واقعا باید خون گریست بر مصیبتی که در 8 سال حکومت بلا منازع و بلا رقیب آقایان اصولگرا بر مملکت گذشت. دوران طلایی درآمدهای نفتی که میبایستی کشور را با خیز و جهش بزرگ اقتصادی روبرو میکرد ولی برعکس کشور را با خزانه خالیٰ انبارها و سیلوهای خالیٰ تورم سرسام آورٰ کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و صدها مصیبت و مشکل اقتصادیٰ سیاسی و... تحویل روحانی دادند و باز هم مواضع طلبکارانه میگیرند تا کسی این مصائب و غارت های بی سابقه بیت المال را در دوره درخشان آقایان یادآوری نکند!!!!! (326434)
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۴:۲۹
فرماندارانٰ بخشداران و مدیران کل به جا مانده از دوران احمدی نژاد در استانها پاشنه آشیل دولت روحانی هستند. آقای روحانی خیلی زود دیر میشود. اقدام بایسته و عاجل میباید بعمل آورد. (326443)
ابوالقاسم
Germany
۱۳۹۴/۰۸/۱۴ ۲۲:۳۴
سلام ،
اینکه نویسنده مقاله میگوید،به واقع حداقل ترین و کف خواسته های طرفداران آقای روحانی است ! ما مردم،فعلآ از شما بیشتر از این درخواست نمی کنیم و به همین اندک هم که در حداقل اختیارات شماست قانعیم ! و اجرای اختیارات میانی و سطح بالا که از یک رئیس جمهور انتظار میرود،از شما مطالبه نمیکنیم ! قبوله !؟ (326403)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۴ ۲۲:۵۱
"ننه چاوز"و خوب اومدی! (326406)
رضا
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۰۰:۱۸
آقای روحانی کم کم وقتشه محافظه کاری در مقابل افراطیون کنار گذاشته بشه... (326414)
Hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۰۲:۰۰
شما از دست باند خودتون که همه به فکر سهم گرفتن از مجلس و دولت بعدی هستند گلایه دارید و فقط با بدگویی از احمدی نژاد نمک مقالتون رو بالا میبرید!!!!


واقعیت همینه!
دولت روحانی در این دو سال فقط یک هدف داشت و اون هم توافق هسته ای بود!
از الان به بعد هم هیچ برنامه ای نداره همون طور که تا الانشم نداشته!

ترکان به فکر سهم خودشه شما فحششو به احمدی نژاد میدین؟!

کجاست اون اقتصادی که میگین به مسیر عقلانیت برگشته؟! (326420)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۴:۲۴
جناب واقعیتٰ لطفا سرتان را از زیر برف بیرون بیارید. فکر میکنم انصاف و وجدان دو عنصر ارزشمندی است که شما سینه چاکان اوس محمود درسته غورتش دادین. فجایعی که بخاطر سوء مدیریت و... در دوره اوس محمود بر این مملکت گذشت در تاریخ بی سابقه بوده و براستی در دوره 8 ساله شما ها فرمایش گوهر بار حضرت امام خمینی((ره)) مبنی بر اینکه اینها توان اداره یک نانوایی را هم ندارند به تحقق رسید. (326442)
قلیدون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۰۸:۵۷
ما از اول هم گفتیم : یا دو تا ظریف باید باشد یا یه دونه زمخت تا کارها خوب پیش برود. (326427)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۰۹:۳۹
دلیل سکوت وزرای روحانی ترس از استیضاح است. انتظار میره بعد از نتخابات مجلس به حرف بیان. (326428)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۳:۳۳
وزیری که از ترس استیضاح حرف نمیزنه به درد
لای جرزم نمیخوره،در مواقع سختی و همسفر بودن
میتوان یار خود شناخت اینا الان که زیر این همه فشارن
حرف نمیزنن در روزهای ارام که هرگز حرف نخواهند زد.
سیاست داخلی و تغییر ان به مراتب سخت تر از خارجی هست
در داخل باندهای قدرت و بویژه رادیکالها با هر گونه تغییر به
نشانه میخی بر تابوت خود خواهند نگریست.سپاس (326440)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۳:۳۵
در ضمن در سیاست به ادمهای شریف نیازی نیس
بلکه به سیاستمداران کاردان و جسور نیاز هست.سپاس (326441)
مازیار
United States
۱۳۹۴/۰۸/۱۵ ۱۴:۴۵
مقاله ای خلاصه و خوب بود . واقعا این موضوع که باقی خواسته های مردم چه میشود خیلی مهمه . اولین قدم باید کنار گذاشتن احمدی نژادی ها باشد و دوم نیز برخورد قاطع با افراطیون پایداری و سایتهای زنجیره ایشان که روزی چند دورغ در مورد کابینه و دکتر ظریف و وزرا و ... می گویند (326445)