به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۰/۱۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۹۷۸۹۹
مهلت 72 ساعته برای خروج دیپلمات‌های ایران

بحرین و سودان روابطشان با ایران را قطع کردند

گروه بین‌الملل: پس از دولت‌های عربستان و بحرین، دولت سودان هم ضمن اخراج سفیر ایران از خرطوم، روابط خود را رسما با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.
بحرین و سودان روابطشان با ایران را قطع کردند
سودان هم در حمایت از عربستان سعودی سفیر ایران را اخراج کرد. به گزارش العربیه، عمرالبشیر رئیس جمهور سودان در تماس تلفنی با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی به وی اطلاع داد که سفیر ایران از سودان اخراج کرده است. بر اساس این گزارش ، سودان همچنین سفیر خود را از ایران فرا خوانده است. سودان همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده است. براساس این گزارش خبرگزاری الجزیره این خبر را تایید و عنوان کرد که باید مراکز فرهنگی ایران در این کشور تعطیل شود و به دیپلمات‌های ایرانی ظرف مدت 72 ساعت این کشور را ترک کنند.

قطع روابط بحرین
دولت پادشاهی بحرین در اقدامی هم‌سو با عربستان سعودی در حالی به دیپلمات‌های ایرانی 48 ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند که از مهرماه سال جاری روابط کشور در کمترین سطح ممکن قرار داشته و فقط کارمندان اداری در سفارت مشغول به فعالیت هستند. به دنبال حوادث پس از اعدام شیخ نمر از سوی دولت عربستان و تعرض عده‌ای به سفارت این کشور در تهران، بحرین نیز که به نوعی پادوی عربستان در عرصه سیاست خارجی است، اقدام به قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران کرد.

منامه مرتضی صنوبری که به عنوان کاردار موقت در این کشور فعالیت می کرد و تنها دیپلمات حاضر در این کشور بود را احضار و تصمیم بحرین برای قطع روابط با ایران را به وی اعلام کرد. این در حالی است که در شب گذشته نیز عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان پس از اینکه دیپلمات‌های این کشور از تهران خارج و به امارات رسیده بودند در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که کشورش روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده و با احضار سفیر ایران به هیأت دیپلماتیک تهران در ریاض فرصت 48 ساعته جهت ترک عربستان را داده است.