به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۲:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : ۳۷۶۶۴۵
نظرات و دیدگاه‌ها

تغییر نکنیم تغییرمان خواهند داد!

تغییر نکنیم تغییرمان خواهند داد!
سیدهاشم فیروزی
اقدام امیر قطر در برگزاری جام جهانی باب جدیدی از رقابت برای توسعه را در منطقه خاورمیانه و بویژه در بین اعراب پرپول باز نمود. رقابتی که دو سر برد است. در توسعه خاورمیانه هم اعراب برنده می‌شوند و هم غرب بعنوان پیشران توسعه و ساخت و ساز آنها! همه آنهایی که تشخیص داده‌اند اعراب دیگر تنها گاو شیرده آمریکا نیستند، تشخیصشان کاملا درست است. کشورهای حوزه خلیج فارس چند سالیست با عبور از فاز تلاش برای بقا رسما بدنبال ارتقا و توسعه همه جانبه خویش در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند. موانع توسعه جهانی در پیش پای آنها یک به یک در حال فروریختن است.
به عنوان مثال در ام‌القرای معنوی این روزهای جهان عرب یعنی سعودی سیطره نگاه ایدئولوژیک و تکفیری یکی از مهمترین گزاره‌ها بجهت عدم توسعه جهانی بود که با سیاست‌های جدید این کشور از اساس دگرگون شد. در یک برهه زمانی در منطقه تحت سیطره ایران توانمند در بعد نظامی و دارای بازوهای منطقه‌ای، اعراب از دل تعامل با غرب بویژه آمریکا اولویت اولشان تنها حفظ بقای خویش بود. بالتبع رویکرد حاکم بر غرب نیز استفاده ابزاری از ایران بجهت ارعاب اعراب و کسب منافع بیشتر ناظر به گستراندن چتر تجهیزات نظامی و دفاعی خود بود.
 اما اکنون نه ایران آن ایران سرشار از دلارهای نفتی است و نه بازوهای او دیگر آن بازوهای سابق هستند. عراق طعم شیرین فروش ماهیانه 10 الی 12 میلیارد دلار نفت را چشیده. فروشی که برای ایران پهناور رویایی دور و دارز است در این روزها! عراق مگر دیوانه است این بازی را بهم بزند! اساسا مگر ملت عراق این اجازه را بدانها خواهند داد!
لبنان هم آن لبنان قبل نیست. لبنان غرق در مشکلات مالی است و برخوردار از ملتی چندپاره!از یکسو مهد همجنسگراهاست.از یکسو ضاحیه و جنوب لبنان و شیعینانش، از یکسو 14 مارسی‌ها و از دگرسو مسیحیان. بنظر بزرگترین راهبرد اصلی اسرائیل و بصورت کلی غرب جواب داده است. ملتها خسته از نزاعهای ایدئولوژیک حال بدنبال ثبات و توسعه می باشند.
حتی یمن هم آرام گرفته و دیر یا زود آنها نیز در پی مسیر دیگر کشورها خواهند رفت. اسرائیل بسمت صلح کامل با اعراب رفته و دستاوردهای بسیار بزرگی نیز بدست آورده است. اعراب دارند تخم مرغ هایشان را در سبد چین می گذارند تا هم توازن خارجی را برقرار کنند و هم برروی آمریکا فشار بیاورند تا شاید اقدامات موثرتری نسبت به دشمن اصلی آنها یعنی ایران انجام دهد. بالاخره نمی شود برای توسعه، برج‌ها و آسمان خراش‌های عظیم برپا کرد و همزمان دشمنی ایدئولوژیک در کنار خویش با موشکها و پهپادهای فراوان نیز داشت! این از الفبای توسعه و درایت بدور است. باید این مانع را از پیش رو برداشت.
 آری این همان دلیل اصلی منطقه برای ضرورت ایجاد تغییر در ایران است. تغییری از جنس رویکرد ماهوی و نه الزاما فروپاشی و تجزیه! غرب نیز یقینا گوی و میدان را در منطقه پرپول خاورمیانه به این راحتی به چین نخواهد داد. یقینا غرب کنشگری فعالتری نسبت به ایران بنفع اعراب خواهد داشت زین پس. مسئله اینجاست که حالا دیگر فقط غرب داعیه امنیت و دغدغه اعراب را ندارد بلکه اسرائیل نیز وارد بازی مشترک باآنها شده است. اعراب می دانند عدم حل و فصل دشمنی کهنه ایران و اسرائیل برای آنها یک خطر بالقوه بزرگ است. چرا که دامان آنها را نیز در روز نبرد خواهد گرفت.فلذا این مسئله نیز باید حل شود.
 آری مجددا این همان دلیل اصلی منطقه برای ضرورت تغییر در ایران است.تغییری از جنس رویکرد ماهوی و نه الزاما فروپاشی و تجزیه! داستان اعتراضات و پهپادهای تحویل شده به روسیه عامل فشار مستقیم حقوق بشری برروی ایران است. غرب بواسطه شهروندان و رسانه‌های خویش و همچنین حجم کثیر ایرانیان مقیم خارج برروی دوش خود دارد احساس فشار سنگینی را تجربه می کند.
 نقطه عطف فشارها بیرونی بجهت تغییر ایران ماجرای اتمی کشور است. توسعه هسته ای و یا دستیابی ایران به بمب اتم تمام معادلات منطقه خاورمیانه را برهم خواهد زد و یقینا هزینه بسیار سنگینی متحمل غرب خواهد نمود و البته غرب این را تحمل نخواهد کرد. همه فشارهای بیرونی را اگر ندید بگیریم اوضاع در داخل به اندازه کافی در حیطه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی بغرنج و بحرانی هست که ضرورت تغییر پارادایم در قالب اصلاحات و رفرم را بما گوشزد کند! باشد که متذکر شویم پیش از آن که خیلی دیر شود.
برچسب ها: تغییر

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۱۳:۳۶
طعقیر از نوع حق ستانی منزورت باشه خوبه. !؟حقوق باید گرفت والا. عزوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام از ما بهترون. (410956)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها