به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب : ۴۵۹۲۷۷

پیامی از طرف ما که نماینده‌ای در مجلس نداریم!

پیامی از طرف ما که نماینده‌ای در مجلس نداریم!
گروه سیاسی: مهدی تدینی (پژوهشگر) در متنی نوشت: حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر ۷ میلیون و ۷۷۵ هزار واجد شرایط رأی دادن دارد.
طبق اعلام نتایج اولیه انتخابات‌ مجلس در این حوزه انتخابیه، نفر اول ۵۴۵,۸۰۵ و نفر پانزدهم ۲۷۵,۷۶۰ رأی آورده است.
یعنی نفر اول تا پانزدهم بین ۳,۵ تا ۷ درصد رأی واجدان شرایط را به دست آوردند. بنابراین میانگین آرای ۱۵ نفر اول تهران به زور به ۵ درصد می‌رسد (نفرات بعدی که قطعا زیر ۵ درصد است و در نتیجه میانگین کل حدود ۳ تا ۴ درصد خواهد بود). این افراد راه‌یافته به مجلس، از فردا با داشتن رأی کمتر از ۵ درصد از مردم تهران، خود را نماینده "مردم تهران" می‌دانند و با این پشتوانه ناچیز قرار است جای مردم حرف بزنند و تصمیم بگیرند؛ بحث کنند و قانون تصویب کنند؛ برای سیاست داخلی و خارجی تصمیم بگیرند؛ دربارهٔ زندگی، معیشت، اقتصاد، فرهنگ و همه‌چیز نظر دهند.
کار ما از نقد و تحلیل گذشته است. هیچ چیز نیاز به توضیح ندارد. حتی نقد این وضعیت سابیدن بیهوده کلمات است. فقط خواستم به افراد این فهرست برنده یادآوری کنم، در ایاب و ذهاب به مجلس، پشتوانه زیر پنج درصد فراموش نشود!

شروع یک آغاز!
هاشم فیروزی
کمیت مشارکت عموم در کنار کیفیت اقلیت راه یافته همراه با سندیت آرای باطله همه نشان از پایان یافتن امکان اصلاح سیاسی در تارک سپهر ایران است. این‌ها نه تحلیل و مطلوب بنده بلکه نشانگان واضح و متقن است. حجم بالای مشارکت نکردگان در کنار حجم بالای آرای باطله و همچنین میزان اعتماد ۵درصدی به نفرات برتر حکایت از آن دارد جامعه دیگر اعتقادی به تغییر و اصلاح سیاسی از طریق فرآیندهای موجود ندارد. من امکان تغییر را به کل مسدود نمی دانم.لیکن از دل این فرآیندها و سازوکارها و این افراد راه یافته تغییر بیرون نمی آید.نشانگان تغییر در ابتدا بایست در «اندرونی» حاکمیت رویت شود و سپس در «بیرونی» آن!
علی‌حال با این تفاسیر ویل للمنحرفین!
وای بر کسانی که آخرین تلاش های جامعه(قهر مسالمت آمیز) بجهت پدیدآوری اصلاح و تغییر را به اشکال مختلف منحرف کنند!
نشانگان قهر اظهر من الشمس است!
واضحتر از رویت خورشید در ظهر تموز کویر.
نکته قابل توجه این است که از دل این کمیت و کیفیت «امنیت ملی» مقوم نهاد حاکمیت در مواجه با چالش‌های درونی و حوادث پربسامد خارجی بیرون نمی آید!
بنظر پرونده اصلاح‌پذیری سیاسی ایران ناظر به تحولات موجود من جمله کمیت و کیفیت انتخابات برای غرب بسته شده باشد. لیکن سناریو مواجهه با ایران از تخاصم پرهزینه به فرونشست کم‌هزینه بوسیله تحریم‌ها و خرابکاری ها تغییر پیدا کرده است. ایران ناظر به انباشت مسائل و مشکلات روزهای بسیار مهم و حساسی را پشت سر می گذارد. ولو این رود ظاهری آرام داشته باشد اما جریانهای زیرسطحی دچار تلاطم و طغیان بزرگی هستند. ای‌کاش همه معادلات طور دیگری رقم می‌خورد یا لاقل بخورد زین پس...
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها