به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۴۶۶۲۹۵

وعده ناتو به اوکراین درباره سامانه‌های ضدهوایی

وعده ناتو به اوکراین درباره سامانه‌های ضدهوایی
گروه بین الملل: کشورهای عضو پیمان ناتو وعده ارسال سامانه‌های ضد هوایی مورد نیاز اوکراین را به این کشور داده‌اند. در عین حال اعلام نشده است که چه کشورهایی چه نوع تجهیزات نظامی در اختیار کی‌یف قرار خواهند داد.
به گفته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، وزیران دفاع پیمان آتلانتیک شمالی تصمیم گرفته‌اند اوکراین را در دفاع این کشور در مقابل جنگ تجاوزکارانه روسیه مورد حمایت نظامی بیشتری توسط سامانه‌های ضد هوایی قرار دهند.او همچنین گفت که طی چند روز آینده اعلام خواهد شد که چه کشورهایی چه سلاح‌هایی را به اوکراین ارسال خواهند کرد.
استولتنبرگ اما در عین حال از آلمان به خاطر در اختیار گذاشتن سیستم دفاعی "پاتریوت" از مجموعه فعلی سامانه‌های نظامی این کشور برای کی‌یف، صریحا تشکر کرد.
دبیرکل ناتو در این زمینه اشاره کرد:‌«ما می‌دانیم چه سلاح‌‌هایی در انبارهای نظامی کشورهای عضو ناتو ذخیره شده‌اند و چه تجهیزاتی را می‌توان بر اساس این اطلاعات، ارسال کرد. اما اطلاعات مربوط به جزئیات آن، محرمانه است.»بر اساس اطلاعات منتشر شده، همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سیستم دفاعی "پاتریوت" برخوردار نیستند. به عنوان مثال فرانسه و ایتالیا از سیستم "SAMP/T" استفاده می‌کنند که مجهز به موشک‌های توانمند "آستر" است.
به گفته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه سامانه "SAMP/T" با موشک‌های اوکراینی هماهنگی ندارد و علاوه بر آن، پاریس برای محافظت از سلاح‌های هسته‌ای خود به آن نیاز دارند.
گفته شده است هلند قرار است اوکراین را با چهار میلیارد یورو مورد کمک مالی قرار دهد. نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا نیز روز شنبه ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) در مورد آزاد کردن بودجه ۶۰ میلیارد دلاری مسدود شده برای پشتیبانی از اوکراین، تصمیم خواهند گرفت.
 
جنگ در اوکراین احتمالا سال‌ها ادامه خواهد داشت
طبق اظهارات اولاف شولتس، صدراعظم آلمان جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین احتمالا در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت. او در عین حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را همچنان یک"شریک گفت‌و‌گو" خواند.در حالی که ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان ناتو اخیرا به اراده کشورهای عضو این پیمان برای تقویت دفاع هوایی اوکراین اشاره کرده است، اولاف شولتس، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان نیز در حال حاضر احتمالی برای پایان سریع این جنگ نمی‌بیند.
به گفته شولتس، جنگ در اوکراین احتمالا چندین سال دیگر نیز ادامه داشت. او با اشاره به ادامه حمایت نظامی کشورش از اوکراین گفت: «هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آیا این جنگ پنج سال دیگر طول خواهد کشید یا نه.»صدراعظم آلمان افزود: «ولادیمیر پوتین از آغاز جنگ تاکنون هیچ انعطافی در موضع خود نشان نداده است. صلح دیکته شده را نمی‌توان پذیرفت. پوتین نباید در این مورد به هدفش برسد.»اولاف شولتس اما در عین حال تاکید کرد که در این زمینه "حفظ روابط دیپلماسی مهم است."
صدراعظم آلمان همچنین تاکید کرد که آماده است پس از گذشت یک سال مجددا با پوتین درباره جنگ اوکراین گفت‌و‌گوی تلفنی داشته باشد.در همین حال، او بار دیگر پوتین را متهم کرد که "اهداف امپریالیستی" دنبال می‌کند و وجود اوکراین را به عنوان یک کشور همچنان زیر سئوال برده است.
رئیس دولت فدرال آلمان که به تازگی با رئیس جمهور و نخست‌وزیر چین در پکن گفت‌و‌گو کرده است، خاطرنشان کرد: «عملا هیچ رئیس دولتی در جهان وجود ندارد که معتقد باشد که این جنگ روسیه از دیدگاه مسکو معنایی دارد. این دیدگاه همچنین در مورد کشورهایی که روابط خیلی نزدیکی با روسیه دارند نیز صدق می‌کند.»
موضع اخیر چین پیرامون برقراری یک فرآیند دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ، مورد استقبال شولتس قرار گرفته است.
او همچنین برگزاری احتمالی کنفرانس صلح در سوئیس را "مثبت" ارزیابی کرد و اشاره کرد: ‌«این یک دستاوردی است که نمی‌توان آن را دست کم گرفت. ما نمی‌توانستیم سه یا شش ماه پیش انتظار برگزاری این کنفرانس را داشته باشیم.»سوئیس در حال حاضر به دنبال برنامه‌ریزی یک نشست صلح با حضور نمایندگان نزدیک به ۱۰۰ کشور جهان است. این کنفرانس قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی (۲۶ و ۲۷ خرداد) برگزار شود.
گفته شده است روسیه به این نشست دعوت نخواهد شد، اما کشورهای دوست روسیه مانند چین، برزیل و آفریقای جنوبی قرار است در فهرست شرکت‌کنندگان باشند.


فشار برای  تصویب لایحه كمك به اوکراین
پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی، مجلس نمایندگان آمریکا قرار است لایحه اعطای کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را به رای بگذارد. جمهوری‌خواهان افراطی تهدید کرده‌اند در صورت تصویب این طرح، مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان را برکنارخواهند کرد.
این طرح از ماه‌ها پیش به دلیل مقاومت برخی جمهوری‌خواهان کنگره به بن‌بست رسیده بود و موضع جدید مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه اکنون او را تحت فشار گسترده‌ای قرار داده است.جانسون پیش از این گفته است که او به هر حال این کار را انجام خواهد داد و اطمینان دارد که این لایحه "امروز اکثریت لازم را کسب خواهد کرد."
رئیس مجلس نمایندگان چند روز پیش در گفتگو با خبرگزاری سی‌ان‌ان‌ گفته بود که مطمئن است که این کار در نهایت انجام خواهد شد.
روز گذشته جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به توافقی نادر به منظور پیشبرد رای به بسته کمکی ۹۵ میلیارد دلاری رای دادند.
از این رو قرار است که در مورد کمک به اوکراین، اسرائیل و منطقه هند-آرام به طور جداگانه رای‌گیری شود. ناظران، این موضوع را به عنوان امتیازی به جمهوری‌خواهان بدبین تلقی می‌کنند. بخشی از بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین قرار است به عنوان وام اعطا شود و همچنین انتظار می‌رود لایحه‌ای با تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برای تامین امنیت مرزهای آمریکا به رای گذاشته شود.مایک جانسون پیش از این با تاکید بر حمایت ایالات متحده آمریکا از متحدان خود گفته بود که آمریکا "برای آزادی" خواهد ایستاد تا تضمین کند تا "پوتین در اروپا رژه نرود". او همچنین افزود که "آمریکای قدرتمند برای کل جهان خوب است."
کارشناسان نسبتا اطمینان دارند که بسته‌های کمکی پیشنهادی، اکثریت را در کنگره به دست خواهند آورد. جمهوری‌خواهانی مانند جرد موسکوویتز، علنا از کمک به اوکراین حمایت کرده‌اند و گفته‌اند که ایالات متحده، از این طریق به متحدان خود در سراسر جهان پیام می‌دهد که "می‌توانند به آمریکا تکیه کند و قدرت بیشتری به روسیه و چین منتقل نخواهد شد." این نماینده جمهوری‌خواه همچنین گفته بود که "اگر این قانون شکست بخورد، روسیه و چین برنده خواهند بود."
به رغم تعدیل مواضع بسیاری از سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه درباره مساله اوکراین، برخی از اعضای تندروی جمهوری‌خواهان همچنان به شدت با حمایت از کی‌یف مخالف هستند و اعلام کرده‌اند که به همین دلیل می‌خواهند مایک جانسون رئیس مجلس را برکنار کنند.کوین مک‌کارتی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش‌تر در شرایطی مشابه برکنار شده بود. یکی از مخالفان تصویب این لایحه، توماس مسی از کنتاکی است که گفته است "نگران است که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، به جای تامین امنیت مرزها، با دموکرات‌ها برای تامین بودجه جنگ‌های خارجی توافق کرده باشد."پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از تلاش‌های مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان در مقابله با مخالفانش در فراکسیون جمهوری‌خواهان، حمایت کرده بود.
کارشناسان می‌گویند حتی در صورت تصویب بسته‌های کمکی امروز، هنوز مراحل دیگری باقی می‌ماند و این لایحه باید توسط سنا و جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا تایید و امضا شود.
دولت اوکراین همواره اعلام کرده که اکنون به شدت به ارائه این کمک‌ها نیاز دارد و از ایالات متحده خواسته است که این طرح را تصویب کند.
جانسون که رهبری اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده را بر عهده دارد، پیش از این به رغم درخواست‌های پیاپی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و هممچنین فشارهای دولت بایدن، مانع از رای‌گیری این لایحه در مجلس نمایندگان شده بود اما به نظر می‌رسد که او طی هفته‌های اخیر نظر خود را عوض کرده است.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها