به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۲۸
 
۶۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۴۷۴۴۹
آن‌چه در این11ماه بر وزرات‌علوم و وزيرش گذشت!

آغاز کنارگذاشتن تعارف بین دولت و مجلس؟

گروه دانشگاه: نارضایتی و مخالفت افراطيون مجلس با انتصابات وزیر علوم، امری است که از نخستین روزهای وزرات دکتر فرجی‌دانا کلید خورد تا وزير علوم دولت روحاني در این 11 ماهه حتي يك روز آرام و بي دغدغه را سپري نكند!
آغاز کنارگذاشتن تعارف بین دولت و مجلس؟
پگاه نعمان‌فر: مجلسیان در روزهای‌ گذشته بار دیگر بحث استیضاح یکی از وزرای دولت روحانی را پیش کشیده‌اند. در طول مدت زمان کم‌تر از یک سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، این نخستین بار نیست که به دلایلی بهانه‌جویانه و نه چندان محکمه‌پسند، تیغ تهدید به پرسش و استیضاح به سمت یکی از وزرای دولت اعتدال نشانه می‌رود. در کنار این امر، از این حقیقت هم نمی‌توان گذشت که وزارت علوم با توجه به اهمیت و جایگاهی که دارد، ازجمله وزات‌خانه‌هایی است که در این مدت کم، با حواشی ریز و درشتی دست به‌گریبان بوده‌است.

نخستین بار، پس از معرفی زودهنگام وزرای پیشنهادی کابینه توسط رییس جمهور، روحانی بود که وزارت علوم به سنگ‌اندازی‌ها سلام کرد. معرفی  جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحرکاتی را در میان عده‌ای آغاز کرده و سبب شد از همان ابتدا عدم کسب رای اعتماد توسط میلی‌منفرد بر فضای تابستانی دانشگاه‌ها حاکم شود. در مدت زمانی اندک، نامه‌ای با امضای حدود 2400 نفر از اساتید دانشگاه‌های کشور در حمایت از وی منتشر گردید. در این میان، دلیل اصلی عدم رای اعتماد در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، سابقه‌ مدیریتی التهاب‌آفرین وی اعلام شد. همان‌موقع هم میلی‌منفرد در صحبت‌های خود، نسبت به سهم‌خواهی عده‌ای از دانشگاه هشدار داد:"دانشگاه محلی برای اعمال مقاصد حزبی نیست".

باری، پس از رای عدم اعتماد به میلی‌منفرد، رییس جمهور  جعفر توفیقی را به سرپرستی وزات‌خانه منصوب کرد. دکتر توفیقی فارغ از این‌که اقدامات دوران سرپرستی‌اش چه تاثیری در رای اعتماد قریب‌الوقوع مجلس خواهدگذاشت، با توجه به عقاید و نظرات خود و نیز درخواست‌های مکرر و روزافزون دانشجویان، با عزل و نصب عده‌ای از روسای دانشگاه‌ها، اصلاحاتی را در دانشگاه‌ها کلید زد که برای وی گران تمام شد. از جمله‌ این اقدامات، عزل روسای دانشگاه‌های علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان وچند دانشگاه دیگر بود که به نظر می رسید دانشجو و دانشگاه دل چندان خوشی از آنان نداشت. این بار، اما پیش از آن‌که مجلس، مطابق با گمانه‌زنی‌ها بنا به دلایلی شبیه به ادلات  میلی‌منفرد، به توفیقی نیز رای اعتماد ندهد، دکتر رضا فرجی‌دانا به جای وی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی شد، که با کسب رای اعتماد ازاهالی بهارستان همراه بود.

با این حال گویی پرنده‌ حاشیه سازی، خیال بال زدن از بام وزات علوم را نداشت. فرجی دانا اندکی پس از معرفی توفیقی و میلی‌منفرد به ترتیب به عنوان مشاور و معاون خود، مجلسیان این عمل را نوعی دهن‌کجی به خواسته‌های نمایندگان تلقی کردند و طی نامه‌ای با امضای 82 تن از نمایندگان به فرجی‌دانا بابت این انتصابات تذکری کتبی دادند. چند روز بعد، 150 نفر از نمایندگان مجلس، طی نامه‌ای از رییس جمهور درخواست کردند، در برخی انتصابات وزارت علوم دخالت کند. این درحالی است که به عقیده‌ عده‌ای، دخالت در انتخاب معاونان وزرا حق نمایندگان نیست.

حدود دو ماه بعد، نمایندگان دکتر فرجی‌دانا را برای طرح سوال در این خصوص به مجلس فراخواندند و پس از آن‌که از توضیحات وی قانع نشدند، به عنوان دومین وزیر دولت یازدهم به وی کارت زرد دادند.
با ادامه‌ی این روند، در روزهای اخیر، باز هم دعوای مجلس و دولت بالا گرفته‌است. این‌بار، بهانه یکی‌دو انتصاب جدید در دو دانشگاه مهم کشور است. یکی دانشگاه تهران و دیگری دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ در این میان، به نظر می‌آید انتصاب محمود نیلی به سرپرستی دانشگاه تهران و معرفی وی به عنوان رییس آینده‌ دانشگاه تهران، نمایندگان را بیش‌تر ناراحت کرده‌است.

جلسه تودیع و معارفه دکتر معتمدی به عنوان رئیس آینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم با آشوب عده ای مخالف همراه شد تا بعد از سخنان رهبری و اطلاعیه وزارت علوم عده ای از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری با تکیه بر همان عهد پیشین در کیش دلواپسی، نامه استیضاح را برای اعلام وصول به مجلس تقدیم کنند. هرچند که  تعداد زیادی از اساتید دانشگاه تهران با انتشار نامه‌ای از این انتصاب فرجی‌دانا حمایت کرده‌اند اما باید دید داستان دنباله‌دار مجلس و این وزارت‌خانه‌ مهم در روزهای آینده به کجا خواهد کشید. شاید برای نخستین بار در این قضیه تعارف میان دولت یازدهم و مجلس کنار گذاشته‌ شود.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۲۹
افراطیون میخواهند انتقام شکست خودرا در انتخابات 24خرداد از وزرای کلیدی و فعالی مثل دکتر فرجی دانا رابگیرند (239673)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۳۲
اگر هم وزیر استیضاح شودو رای اعتماد نیارند، مطمئنا" رییس جمهور محترم زیر بار تحمیل و تحمل فشار از طرف عده ای خودبین و کاسب به نام نماینده نخواهد رفت و با معرفی سرپرستی هم راستا با وزیر شجاع برنامه هایش را پیش خواهد برد! (239675)
دانشجوی سابق پلی تکنیک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۳۴
دانشگاه جایی برای عرض اندام نمایندگان دلواپس قدرت نیست
دانشگاه را باید دانشگاهیان اداره کنند تا وکیل الدوله های احمدی نژادی
درود بر توفیقی و فرجی دانا (239676)
فســـــــــــاد رانـــــــــــت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۳۶
لعنت و نفرین بر رانت و رانتخوری

به امید ایـران بدون فساد رانت (239677)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۳۶
بنده در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان هستم و 7 سال است که در این دانشگاه هستم. رییس قبلی دانشگاه بدترین رییسی بود که دانشگاه به خود دیده بود و از دکتر توفیقی واقعا متشکرم که این فرد تندرو را عوض کرد و به داد دانشجویان و اساتید دانشگاه رسید..... رییس فعلی بسیار معتدل و با شخصیت هستند و امیدواریم که استیضاح دکتر فرجی دانا انجام نشود. (239678)
mostafa
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۵۷
اینکه فکر کنیم ما یک روز پیشرفت میکنیم یک خیال باطل.مسولان به جای اینکه به فکر حل مشکلات کشور باشن به فکر منافع خودشون هستن و طرز فکرشون خیلی سطحیه و بیشتر به داعش شبیه.درسته مسایل فرهنگی خیلی مهم ولی نه جوراب که یک وزیر بخاطرش استیضاح بشه.ببینید چه مشکلاتی داریم: اب،محیط زیست،اقتصاد،اشتغال،مواد مخدر،ناهنجاری های اجتماعی و...چرا نباید به فکر رفتن باشیم؟! (239683)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۳:۵۸
...
خدایا زودتر اسفند رو برسون ازدلواپسان مجلسی راحت بشیم... (239684)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۰۳
ایشالله زمستون امسال، مردم بسیاری از این آقایون نماینده نما رو از بیخ استیضاح می کنند و مجلس رو نجات می دن! (239685)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۱۵
وزير علوم،نگران سرنوشت كشور ومردم،خصوصا جوانان نخبه است. افراطيون فكر جيب وفرصت،كشور هم يه طوري ميشه. (239688)
اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۲۹
متاسفانه از سوی مجلس بحث دسته بندی و جناح بندی تا جائی پیش رفته که منافع و امنیت ملی نادیده گرفته میشود و آنها که به هر بهانه ای اصلاح طلبان را به شلاق میگیرند در اینگونه امور ساکت مانده و به نوعی به جناح پایداری چراغ سبز میدهند تا هرکاری دلشان میخواهد انجام دهند هرچند که موجب هرج ومرج و از بین رفتن ثبات در همه زمینه ها گردد . (239690)
مهرانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۳۱
می گن 900 تا استاد دانشگاه در حمایت از انتصابهای وزیر علوم نامه نوشتن. اونوقت یعنی اون 900 تا استاد دانشگاه کشکن و این اقایون می فهمن چی واسه دانشگاه خوبه؟!!!!!!
جهان سوم اونجاییه که بیسوادها برای باسواد ها تصمیم می گیرن! (239691)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۴۵
اگه نمایندگان واقعی مردم در مجلس در مقابل افراطیون ساکت بنشینند به کشور و مردم خیانت کرده اند. (239695)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۴۵
از نماينگانی كه در دوره هشت ساله زمامداري شان كشور را به نابودي كشاندند انتظاري نمی رود . . .. (239696)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۴۷
اینا می خواستن دانشگاه را دبیرستان کنند.در حالی که شهید بهشتی این افراد رو نفرین کردن.همونایی که اوایل انقلاب با افکار مارکسیستی دیوار بین دختر و پسر قشیدنکه با مخالفت امام مواجه شدن (239697)
امير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۴:۵۲
من هيچ نمي فهمم دانش سياسي ندارم ولي اگه اتخابات سالم برگزار بشه هيچکدام نمايندگان تندرو که الان در مجلس هستند بيش از 100 راي نمي اورند (239698)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۳۹
مهم رضايت دانشجويان واساتيد است كه آنها از وزير رضايت دارند ، حال اين نماينده هاي تندرو چون مى دانند سال آخر نمايندگيشان است به دنبال ضربه زدن به دولت هستند ، حال با اين رفتارشان ادعاي دلسوزي و دلواپسي دارند ، (239704)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۴۲
شما به چه حقی به نمایندگان محترم مجلس لغب افراطی میدهید (239705)
شهروند دهلرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۴۶
با آنکس که شمشیر از رو بسته و به قصد ریشه زنی می آید باید با صلابت برخورد کرد، انتظار از دکتر روحانی اینست که با اندک توجهی به سبد آرای خود و خواسته های به حق مردم ، از هوچی گریهای عده ای منفعت طلب انحصار گر نترسد و حقایق را با مردم در میان بگذارد. آنگاه ما (مردم) میدانیم و این جماعت تمامیت خواه (239706)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۵۰
دکتر فرجی دانا نشان داد که مغلوب غوغا سالاران وهوچی گرها نمی شود وآنچه صحیح است را انجام میدهد.
دانشگاه ودانشجو جولانگاه شکست خوردگان از مردم نیست.!!!!!!!!!!! (239707)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۵۳
. . . عرصه ی علم و فرهنگ را ملعبه ی سیاسی بازی و رانت خواری کرده اید تا با تاسف شاهد استمرار فرار نخبگان از کشور و صدور دکتراهای پیشکشی و تقلبی باشیم. کاش کمی هم به جای پایداری در منافع شخصی پایداری در انسانیت و اخلاق داشتید!!!! اما نگران نباشید مردم خیلی خوب نانمایندگان را شناسایی می کنند!! (239709)
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۵۸
... شما که توان تلفظ اسامی تخصصی را ندارید چه کاری با دانشگاه دارید؟! البته معلومه چیکار دارید: آقازاده های خارج از کشورتون که با جیب بیت المال و با نام بورسیه دارن در کشورهای امپریالیستیِ غرب زده خوش می گذرونند یه کمی دلشوره گرفتند!!!! (239713)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۶:۰۳
آخی بدجوری آب پاکی را ریخته روی دستتان!!! حتما که پرونده 3000 آقازاده ی بورسیه اونم در دورانی که دولت توان پرداخت حقوق کارمندانش را نداشت و بویژه در دوران خودکفایی در بومی سازی علوم یه کم زیادی بو می ده جان پایداری!!! اینطوری البته شک نکنید که با استیضاح وزیر بوی این پرونده بیشتر بلند می شه و اونوقت براتون خیلی خیلی بدتره ها! از ما گفتن بود (239715)
حامد
France
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۶:۲۷
خيلى دوست دارم بدونم زمانى كه همه اتوبوسى عزل و نصب ميشدن و ٨ سال خونِ مردم رو تو شيشه كرده بودن، اين دلواپسان كجا بودن؟! (239718)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۸:۳۰
به فرضی وزیر محترم توسط نمایندگان مجلس استیضاح شود تا 2 ماه سر پرستی انتخاب شود که عقایدش نزدیک به دکتر فرجی دانا باشد بعد با لطایف الحیل مجلسیان بعد از چند نوبت رای گیری افکار عمومی با فعال شدن خبرگزاری ها مردمی به نیات این نمایندگان که خود ویا وابستگانشان از منابع مالی ملت بصورت رایگان استفاده نمیکنند پی خواهند برد مجلس بعدی با اصرار رئیس جمهور افراد معتدل و اصلاح طلب کاندید شوند که رای میاورند و مردم آگاهند به آنها رای نخواهند داد (239758)
mash mamad
United States
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۸:۵۷
جبهه پایداری جنبه شکست را ندارد جرم وزیر علوم فاش کردن بورسیه های غیر قانونیسیت.دروازرت علوم دولت سابق یک وزیر بی خاصیت می خواستند که روح پرسشگری وآزاد اندیشی وپرسشگری در دانشجویان مرده باشد وامروز باروی کار آمدن دولت اعتدال افراطیون برنمی تابند. (239766)
فامیل دور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۹:۱۱
در بستنی را باید بست راه رفتنی را باید رفت (239771)
avenger
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۱۹:۵۹
دلواپسان مشغول و فعال هر چند اندک
کاش در زمینه های دیگر هم شاهد درخششان باشیم...!!! (239800)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۲۲:۳۱
مشکل این جاست که وزیر بیشتر متمایل به فتنه گران و ساختارشکنان هست و استیضاح هم به این دلیل انجام میگیرد 22 شهید در سال 88 نظام داد تا فتنه گران نباشند نه اینکه دوباره بیایند (239875)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۵ ۲۲:۴۷
فكر نمي كنيد وقتي كه حق مي گوييد بهتر است از هيچ دلواپس زاده اي هراسي نداشته باشيد؟ (239880)