به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۴۹۲۹

همه نگاه‌ها به ربيعي براي نجات «شستا»

گروه جامعه: بزرگترين شرکت سرمايه گذاري کشور، به دست چه کسي اداره خواهد شد؟ خط مشي آن چه خواهد بود؟ برنامه ي وزير براي سوددهي اين شرکت چيست؟ مدير عامل جديد آن چه کسي خواهد بود؟ آيا اين مدير عامل از مديران صنعت بيمه-ي کشور برگزيده خواهد شد يا از مديران سياسي؟....
همه نگاه‌ها به ربيعي براي نجات «شستا»
سودابه رادفرد

اين سؤالات و ده‌ها سؤال از اين دست، اين روزها، شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) را به يکي از کانون‌هاي خبر در خصوص حوزه ي سرمايه گذاري‌هاي وابسته به دولت تبديل کرده است. شرکت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) به عنوان يک مجموعه تخصصي در امر سرمايه گذاري در تاريخ 6/1/1365 به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخاير سازمان و به صورت يک شرکت سهامي خاص با سرمايه اوليه 20 ميليارد ريال تأسيس گرديد. در سالهاي بعد در طي چند مرحله مبادرت به افزايش سرمايه کرد تا امروز که اين شرکت به بزرگترين شرکت سرمايه گذاري کشور تبديل شده است.

شرکتي که مديريت بر آن براي همه‌ي گروه‌هاي سياسي و اقتصادي جذاب است. اين جذابيت آنقدر بالاست که چند روز قبل از رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به دکتر علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماي دولت يازدهم، خبر پيشنهاد رشوه ي 50 ميليارد توماني به ربيعي براي واگذاري مديريت اين شرکت، در صدر خبرهاي مربوط به کابينه قرار گرفت.

عبدالوحيد فياضي نماينده نور و محمودآباد در مجلس در سؤالي از علي ربيعي، قبل از دادن رأي اعتماد به وي، شستا را حياط خلوت صاحبان قدرت دانست و از وزير خواست تا اين فرصت ملي را براي همه ي ايراني‌ها بداند. ربيعي نيز در پاسخ از سياست زدگي اين سازمان گلايه کرد و با خداي خود عهد بست تا از سياست زدگي دوري کند و افرادي را خارج از جناح‌هاي سياسي به کار گيرد.

در نخستين مصاحبه اي که از وزير کار، در روز شنبه 26 مرداد، اولين روز کاري وي در وزارت خانه ي کارگران کشور منتشر شد، وي اعلام کرد که شخصا در حال تدوين برنامه اي استراتژيک براي بهبود وضعيت شستا مي‌باشد. برنامه اي که بتواند شستا را به شرکتي سودده تبديل کند. چرا که دولت طي 8 سال گذشته با واگذاري صنايع زيان ده به عنوان بدهي دولت به سازمان تأمين اجتماعي، به شستا، اين شرکت را به مشکلات عديده اي دچار کرده است.

ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، در روز 27 مرداد، طي حکمي صمدالله فيروزي را به عنوان سرپرست جديد سازمان تأمين اجتماعي منصوب کرد. فيروزي نيز با بيان اينکه امروز روز مبادايي است که بايد به شستا توجه ويژه اي مبذول شود، نياز سازمان تأمين اجتماعي را به شستا اينگونه بيان کرد: «اتفاقات رخ داده شده شستا را به گونه‌اي در اذهان جلوه داده است که فکر مي‌شود به جاي اينکه اين شرکت امدادگر سازمان باشد، خود نيازمند امدادرساني است». فيروزي نيز يکي از دلايل مشکلات فعلي اين سازمان را رفتارهاي مختلف مديريتي دانست که شستا را از هدف خود دور کرده است.

بايد ديد که در روزهاي آتي، وزير جديد، براي تحقق برنامه‌هاي مفصلي که به منظور افزايش سوددهي شستا، تدوين کرده است، چه کسي را انتخاب خواهد کرد. آيا مديرعامل فعلي مي‌تواند همسو با برنامه‌هاي وزير عمل کند و يا اين کشتي بايد به ناخداي ديگري سپرده شود. ناخدايي كه قاعدتاً بايد از مديران ارشد صنعت بيمه‌ي کشور انتخاب شود. ربيعي وعده داده است تا اين شرکت، ديگر حياط خلوت سياست مداران نباشد و به بنگاهي اقتصادي تبديل شود که فعاليت‌هاي آن، حداقل از سوددهي 35 درصدي برخوردار باشند تا پس اندازي که جامعه ي کارگران کشور در سازمان تأمين اجتماعي سپرده گذاري مي‌کنند، کفاف روزهاي پيري آنان را بدهد.

۱۳۹۲/۰۶/۰۳ ۱۹:۲۳
به نظر شما مرتضوی کجاست آیا ایران یا خارج از کشور؟ (116410)