به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۴۷۳۰
آسياب‌بادي‌هاي بجامانده در ويرانه تامين اجتماعي؛

مبارزه سخت و دن‌کيشوت‌وار ربيعي استارت خورد!

گروه جامعه: وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي دولت يازدهم راهي بسيار سخت در پيش رو دارد. علي ربيعي در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي دن کيشوتي است که بايد به جنگ آسياب‌بادي‌هاي مرتضوي و تفکر جامانده اصولگرايان در سازمان تامين اجتماعي برود. دن کيشوتي که سوار بر باربري لاغر و استخواني شده است!
مبارزه سخت و دن‌کيشوت‌وار ربيعي استارت خورد!
افشين اورکي*

امروز سازمان تامين اجتماعي با کسري درآمد بسيار بالايي مواجه شده است. چيزي بالغ بر 5 ميليارد تومان و شايد هم اگر سانسور خبري شديد در سازمان تامين اجتماعي از ميان برود ، بتوان آمارهاي بسيار وحشتناک ديگري را از ميان خرابه‌هاي برجاي مانده از اين سازمان استخراج کرد و به اطلاع افکار عمومي رساند. متاسفانه تفکر غالب جناح اصولگرا در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي که تاكنون سعيدمرتضوي نمايندگي آن را بر عهده داشت و ظاهرا هنوز هم به هيچ وجه حاضر به ترک سازمان تامين اجتماعي نيست. منافع و درآمدهاي ميلياردي در تامين اجتماعي آنچنان وسوسه انگيز است که مديران پرحاشيه قبلي به اين سادگي حاضر به چشم پوشي از آن نبوده و نيستند.

اکنون علي ربيعي وزارتخانه اي مخروبه با کسري درآمد ميلياردي بر عهده گرفته است. وزارتخانه اي که تا پيش از اين و طي حکومت هشت ساله اصولگرايان در دولت‌هاي هشتم و نهم به حياط خلوت اين دولت ها تبديل شده بود. ظاهرا مسوولان دولتي در کشور ما نمي خواهند بپذيريند که درآمدها و منابع مالي موجود در سازمان تامين اجتماعي جزء درآمدهاي عمومي دولتمردان نيست تا هرطوريکه خود مي خواهند آن را مصرف کنند!بر اساس اساسنامه و قوانين موجود، سازمان تامين اجتماعي نهادي غير دولتي و عمومي است که بخش عمده اي از منابع و درآمدهايش بر اساس حق بيمه‌هاي دريافتي از بيمه شدگان آن تامين مي شود. بنابراين ريخت و پاش ها و بخشيدن درآمدهاي ميلياردي بيمه شدگان به دولتمردان با هر فکر و نيتي که انجام شده باشد عملي غير قانوني، غير شرعي و حرام است و چگونه است وزرايي که اعتقادات و اصول اسلامي مانند نقل و نبات بر زبانشان جاري و ساري است از درک اين مفهوم ساده غفلت مي ورزند؟!

تساهل و تسامح رئيس دولت‌هاي نهم و دهم در برخورد با تاراج اموال بيمه شدگان و مستمري بگيران در سازمان تامين اجتماعي تا جائي ادامه پيدا کردکه آخرين بازمانده جريان اصولگرايي حاکم در سازمان تامين اجتماعي حدود 14 ميليارد تومان از منابع مالي بيمه شدگان را به حراج گذاشت. براستي اهداء 70 سکه تمام بهار آزادي در جريان تقدير از معاونان، مشاوران و مديران ستادي، مديران تامين اجتماعي اداره‌هاي کل شرق، غرب وشهرستان‌هاي تهران بزرگ، مديران ستادي تامين اجتماعي در بخش درمان و روساي بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي تهران بزرگ که روز شنبه 19 مرداد 1392 برگزار شد بر اساس چه منطق و هدف بيمه اي انجام شد؟!

استخدام شبانه و با سرعت نور حدود 500 نفر از همشهريان و دوستان!! با کدام يک از مقررات، قوانين و دستورالعمل‌هاي سازمان تامين اجتماعي مطابقت و همخواني دارد و بر اساس کدام ضرورت بيمه اي شکل گرفته است؟! آيا در حاليکه پس از گذشت چندين سال بسياري از نيروهاي باسابقه تامين اجتماعي هنوز در وضعيت قراردادي موقت هستند(نيروهاي ماده 20)و در شرايط بسيار نامناسب اقتصادي قرار دارند، استخدام حدود 500 نفر از اقوام آقايان در سازمان تامين اجتماعي به شکل نيروي رسمي، دهن کجي به قوانين و مقررات جاري و ساري در اين کشور تلقي نمي شود؟!

بر همين اساس بايد تاكيد كرد علي ريبعي راهي سخت و دشوار در پيش رو دارد. او در حالي اين مخروبه را تحويل گرفته که در زير مجموعه آن وسوسه انگيزترين سازمان ميلياردي قرار دارد. ربيعي در گام نخست بايد به ايجاد هيات مديره اي تخصصي و بيمه اي در سازمان تامين اجتماعي بپردازد. هيات مديره اي که بيش از آنکه وزني سياسي داشته باشند، از گرايشي تخصصي در حوزه علوم بيمه اي به طور کلان و تامين اجتماعي به طور ويژه بهرمند باشند.

ابطال بخشنامه‌ها، دستورالعمل ها و مجوزهاي صادره از سوي قاضي سعيد مرتضوي بايد در اولويت برنامه‌هاي کاري وزير حسن روحاني در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي قرار بگيرد. به نظر مي رسدحسن روحاني و علي ربيعي براي حل مشکلات اين وزارتخانه پيش و بيش از آنکه به کليد نياز داشته باشند، نيازمند شاه کليد هستند.

اگر مهم ترين اولويت‌هاي دولت حسن روحاني حل مسائل اقتصادي و بهبود مناسبات سياسي و اقتصادي با دولت‌هاي خارجي است که برآيند آن حل مشکلات اقتصادي و بهبود شرايط زندگي و معيشتي مردم ايران محسوب مي شود، بنابراين حسن روحاني در کسوت رئيس دولت يازدهم بايد بپذيرد و قبول کند که اکنون دامنه اين آثار مخرب سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هاي نهم و دهم اينک حدود 40 ميليون بيمه شده اصلي و تبعي را فراگرفته است.

از اين رو، به نظر مي رسد وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي دولت وي بايد خود را براي مبارزه اي سخت با تفکر اصولگراي غالب در زير مجموعه‌هاي وزارتخانه تحت امرش آماده کند. آيا دن کيشوت حسن روحاني در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي از توان لازم براي مبارزه با آسياب بادي‌هاي قاضي مرتضوي در سازمان تامين اجتماعي برخوردار است يا خير؟! اقدام نخستين او كه ديروز رسما در كوتاه كردن دست مرتضوي از اين نهاد بزرگ اجتماعي اجرايي شد، ميليون‌ها بيمه‌شده تامين اجتماعي را اميدوار كرده است، گرچه همه نيك مي‌دانند اين تازه ابتداي اين راه پرسنگلاخ و دشوار است.

گوران
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۹:۲۹
تلاش شبانه روزی برای اصلاح برنامه های تخریبی دولت نهم ودهم کاری بس دشوار است .با تدبیر واقتدار در مدیریت دکتر ربیعی انشاالله حل خواهد شد. (113536)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۶:۰۲
امیدوارم دکتر ربیعی به وضعیت بانک توسعه تعاون هم سریعا رسیدگی نمایند. این روزها مدیران این بانک احکام عجیب و غریبی برای بعضی نورچشمی ها صادر می کنند. (113747)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۱:۱۰
اینجا گودبای پارتیه مموده (114133)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۹:۴۳
خدا وکیلی یه وزارت خونه یایه نهاد سالم برا مملکت نگذاشته این محمود (113539)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۰۹:۵۵
پیروز باشید خدا با شماست (113544)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۰۰
می خواهم بدانم اصلا نویسنده منظورش از دنکیشوت وار چه بوده است؟ با این تیتر به ربیعی توهین کرده اید. (113557)
دپرس
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۱۵
سلام بهار جان
دیشب مخابرات در یک حرکت انتهاری حجم اینترنتم رو صفر کرد گفتن از دیشب دانلود شبانه رایگان رو هم برداشتن در صورتی که من تا ابان حق داشتن دانلود شبانه رایگان داشتم خبر بده به روحانی عزیز الان اعصاب همه خورده داغون شدیم تو رو خدا رسیدگی کن و براش یک خبر جداگونه بزار تا ببینیم سر کجاها این بلا رو اوردن
من که مشهدم
چشم امیدم اول خداست بعدشم روحانی
این نظامیا با روحانی در افتادن اطلاع رسانی کن در حد تیم ملی هیچ کس پاسخ گو نیست اگه پیگیری شما و روحانی نتیجه نداد من میرم اروپا به خاطر اینترنتش شایدم کره یا ژاپن (113561)
ب
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۲۲
سازمان تامین اجتماعی درامدی بالا دارد و لی خدماتی در حد صفر برای اعضا یش ؟
چون ما مردمی ضعیف هستیم که پولمان را در اختیار انها میگذاریم و چیزی از ایشان نمی خواهیم چرا
چون سندیکای کارگران شده بسیج کارگری و وابسته به حکومت
نه مدافع حقوق کارگران بنابراین تا استقلال سندیکای کارگری نباشد تامین اجتماعی که هیچ ، حق و حقوق کارگران پایمال میشود و چاره ای جز سکوت ندارند (113564)
محمدی
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۱:۲۷
تیتر توهین آمیز است. آیا علی ربیعی خودبزرگ بینی بیمارگونه دارد که شما از اصطلاح «دون کیشوت وار» استفاده کرده اید؟ آیا او شروع پر قدرتی نداشته است؟ (113568)
حسین
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۲:۰۸
وضعیت بهزیستی هم مانند تامین اجتماعی بسیار وخیم است ... مواردی است که از سوی آقای ربیعی باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد (113600)
یک بیمه شده سازمان تامین اجتماعی
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۲:۲۳
ربیعی از جنس مردم است و همانطور که مردم در 24 خرداد تغییر و بازگشت عفلانیت را خواستار شد از تتغییر هم حمایت همه جانبه خواهد کرد و ربیعی می تتواند چون مردمی است. (113610)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۲:۲۶
فقط برکناری این شخص که کافی نیست .پیگیری مطالبات مردمی واجرای عدالت خواست عمومی است .به امید آن روز (113611)
شهروند اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۲:۴۱
شرکت های واگذار شده به سازمان تامین اجتماعی همه در این 8 سال به ورشکستگی رسیده اند.
برای شرکت شستا در این هشت سال هیچ فرقی بین مثلا شرکت لوله سازی اهواز(بزرگترین سازنده لوله نفت و گاز خاورمیانه) با کارگاه پفک سازی نبود. چرا که آقایان سرشان به فعل و انفعالات مورد اشاره نویسنده مقاله گرم بود. (113629)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۱
خدا يار و ياورت جناب ربيعي انشاءالله كه دست افعيهاي مار خورده را از اين ارگان هاي پولساز كوتاه كني (113657)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۱۴
مجرمانی که بیت المال را حیف و میل کرده اند باید به دور از سیاسی کاری مجازات شوند
اصلا این کار را قوه ی قضائیه که مستقل از قوای دیگر است انجام دهد (113660)
یه نسل سومی
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۳۶
فقط خدا به داد این دولت برسه (113673)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۳:۳۷
جوری حرف می زنید که انگار دوران حکومت اصلاحات مملکت گل و بلبل بوده ، بابا دیگران را اینقدر جیگر فرض نکنید ما هم دوران اصلاحات را درک کرده ایم شما به مصاحبه حجاریان که جدیدا انجام داده توجه کن خود ایشون وضعیت اقتصادی رو در زمان اصلاحات اسفناک دونسته و گفته اصلاح طلب ها دنبال توسعه سیاسی بودن و نه اقتصادی ، ضمن اینکه دن کیشوت یک شخصیت متوهم بوده که همیشه تفکر خودشکست ناپذیر را داشته ،و هم یک شخصیت بیگانه ، چرا تشبیه به قهرمانان وطنی نمی کنید ؟ (113674)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۷:۱۳
فقط بر اساس حب و بغض نظر نده خدايي هم هست. ببين با اينده ضعيف ترين اقشار كشور چه شده است؟ (113789)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۴۸
اتفاقا بحث ما هم همین است که شما هم بر اساس حب و بغض حرف می زنید و نه بر اساس منطق و انصاف. (114121)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۵:۲۹
کوتاه کردن دست غارتگران ازپولهای میلیاردی در صندوق تامین اجتماعی و حتی افشای نام آنها کافی نیست و مراجع قضایی باید تک تک چپاولگران را به سزای اعمال نگین خود برساند (113721)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۸:۴۱
اینجوری که باید خیلی از همفکران شما گوشه زندون باشن ! (113860)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۳:۰۴
۸سال قوای ۳گانه مملکت دراختیار همفکران شما بوده و بطور قطع و یقین بدنبال کوچکترین بهانه همفکران ما در این زمینه بوده اند و خوشبختانه پاکدستی همه آنها برای همگان به اثبات رسیده است پس نگران همفکران ما نباشید (114068)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۰۰:۵۰
پس شهرام خان و کرباسچی و کرسنت و دیگر قراردادهای خائنانه نفت و ...چی ؟ (114122)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۶:۴۰
ریاست جمهوری محمود از بمب باران اتمی هیروشیما بیشتر خرابی برجا گذاشت. (113776)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۲۰:۰۴
ان شاا... 4 سال دیگه دستپخت خاندان آل کلید را هم خواهیم دید .... در ضمن انسان خوبه که انصاف داشته باشه (113915)
احسان
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۷:۳۲
آخه چرا به علی ربیعی می گین دون کیشوت. شما می دونین دون کیشوت کی بوده؟ (113803)
۱۳۹۲/۰۵/۲۸ ۱۸:۴۵
علیرغم محتوای خوب و قابل اعتنای مطلب فوق، تعابیر و عناوین جالب، رسا و مناسب نیست.
دن کیشوت فرد متوهمی بوده که به جنگی بیهوده با دشمنانی فرضی و خیالی رفته! لطفا دقت فرمائید! (113866)