به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۱۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۱۵۸۵۳
پرسش‌هایی از حامیان اصولگراي خانم راستگو!

عمل حزبی قبیله‌گرایی‌‌‌ست؛ البته براي اصلاح‌طلبان!

گروه سياسي: صورت مسئله اين است: يكي از کسانی که با لیست اصلاح‌طلبان به چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر تهران راه پیدا کرد در جریان رأی‌گیری برای انتخاب شهردار تهران، بر خلاف اجماع اصلاح‌طلبان و شورای مرکزی حزب اسلامی کار، به محمدباقر قالیباف رأی داد. عملکرد غیرحزبی او، باعث شد تا عده‌ای رفتارش را غیرمسئولانه و خودمحور ارزیابی کنند و برخی نیز، به بهانه دفاع از وی، مطالبات حزبی را قبیله‌گرایی بدانند. اما آیا مطالبات اصلاح‌طلبان قبیله‌گرایی است يا عين كار تشكيلاتي سياسي رايج و مقبول؟
عمل حزبی قبیله‌گرایی‌‌‌ست؛ البته براي اصلاح‌طلبان!
نیما زاهدی‌نامقی

در اين ميان، البته بسيار عبرت‌آموز اينكه سايت‌هاي اصولگرا حسابي دلشان براي كانديداي به‌اصطلاح اصلاح‌طلب سوخته! به گونه‌اي كه سايت‌هاي خبري فارس، باشگاه خبرنگاران، تسنيم و ... (كه ضديت و عنادشان با اصلاح‌طلبان بر همه آشكارست) به ميدان آمده و مدام با خانم الهه راستگو مصاحبه و از كارش در شوراي شهر دفاع جانانه مي‌كنند. در همين راستا، سایت الف، (متعلق به احمد توكلي) مطلبی با عنوان «قبیله‌گراها آمدند!» منتشر کرد و در دفاع از عملکرد الهه راستگو نوشت: «خرج کردن منافع مردم پای تعلقات حزبی، خیانت به اعتماد مردم است که به سادگی قابل بازگشت نیست.»

مشخص نیست به چه علت، نویسنده، عمل حزبی را با قربانی‌ساختن منافع ملت یکی دانسته و نهایتاً رفتار منسجم و منطبق با الزامات یک حزب را، برابر با خیانت به اعتماد مردم قرار داده است! البته همه آگاهان در حوزه‌های علوم سیاسی و جامعه‌شناسی می‌دانند که یکی از معضلات اصلی ما در نقدهای اجتماعی و سیاسی، بهره‌نبردن از تعاریف دقیق و جامع است؛ چنان‌چه گاه رفتار حزبی را با قبیله‌گرایی یکی می‌کنیم، بعضی اوقات نقد را با سیاه‌نمایی و تخریب شخصیت اشتباه می‌گیریم و «رقابت‌های حزبی» با «بندبازی‌های سیاسی» مترادف دانسته مي‌شود.

قطعاً نداشتن درک و دریافت صحیح از بایستگی‌های عمل سیاسی (مانند مذاکره، اتحاد و ائتلاف) منجر به تضییع حقوق ملت می‌شود نه عمل یکپارچه و منسجم حزبی. اتفاقاً، وجود احزاب، همیشه تمرینی برای ترجیح منافع گروهی بر منفعت شخصی بوده‌اند تا در ابعاد کلان‌تر، اولویت‌بخشیدن به منافع ملّی متحقق و اجرایی گردد.

حزب، در تمام تعاریف جدید، جمعیتی سازمان‌یافته در درون یک نظام سیاسی است که بر اساس عقیده و مرام‌نامه‌ای مشترک، به صورتی قانونی و مشروع، برای اجرای دیدگاه‌ها و اهداف خود، تلاش و مبارزه سیاسی می‌کند. آن‌چه باعث می‌شود یک حزب، به مردم کشور خود خیانت بورزد، ماهیت حزبی آن نیست، بلکه نمایندگی نکردندیدگاه‌ها و اهداف مشروع مردم کشورش است.

از طرف دیگر، افرادی که این روزها، عمل حزبی را با اصطلاح «قبیله‌گرایی» معرفی می‌نمایند، باید توجه داشته باشند که مهم‌ترین نظریه‌پرداز این اصطلاح دکتر محمود سریع‌القلم است؛ اما آن‌چه سریع‌القلم از چنین نظریه‌ای مراد می‌کند کجا و آن‌چه مدافعان خانم راستگو در سر دارند کجا! اجازه دهید به خاطر اهمیت موضوع، نظریه «خصلت‌های عشیره‌ای» دکتر سریع‌القلم را مرور مختصری کنیم.

• قبیله‌گرایی واقعی چیست؟

به اعتقاد دکتر سریع‌القلم، فرهنگ سیاسی عشیره‌ای، از چند ویژگی اصلی تشکیل شده است. مبانی این فرهنگ عشیره‌ای یا قبیله‌ای، چنین برشمرده می‌شود:
1. تلقی از سیاست: زور، توان نظامی، غارت، تجاوز، سرکوب، بی‌اعتمادی و اتکا به خویشاوندان؛
2. روش حل اختلاف با دیگران: سرکوب، توان نظامی و غارت؛
3. هویت سیاسی و اجتماعی: فامیلی، ایلی و خویشاوندی؛
4. مبنای اعتماد: فامیلی، ایلی و خویشاوندی؛
5. روش برتری بر دیگران: غارت، زور، سرکوب و تجاوز.
بر مبنای این نظریه، هنوز ویژگی‌های رفتار عشیره‌ای در ایران وجود دارد که منجر به معضلات عدیده‌ای چون بی‌اعتمادی، مشکل اجماع نظر، عدم وجود استدلال و عقلانیت شده است. از همین روی، ویژگی‌های مثبت سیاسی همانند جمع‌نگری، منافع جمعی، رفتار نهادی و برتری استدلال را کمتر می‌توان در میان ما ایرانیان سراغ گرفت. در این بین،تحزب، یکی از عوامل موجده فرهنگ عقلانیِ سیاسی‌مدنی است و قادر است بسیاری از خصائل مذموم یادشده را از بین ببرد.

• پرسش‌هایی از حامیان الهه راستگو

به نظر می‌رسدآن‌هایی که بی‌محابا از رفتار غیرحزبیخانم الهه راستگو در جریان رأی‌گیری در شورای شهر حمایت می‌کنند، شناخت صحیحی از کارکردهای احزاب مدرن ندارند. باید از این دسته پرسید آیا الگویی بهتر از تقویت رفتارهای حزبی می‌شناسند تا خویشاوندسالاری، فردگرایی، رابطه‌ورزی، تک‌روی، خودمداری، ضعف روحیه کار جمعیو ضعف روحیه اعتمادورزی و مسئولیت‌پذیری، جایشان را به فعالیت‌های گروهی و احترام‌گذاشتن نسبت به تصمیمات جمعی دهند؟

آیا کنش افراد، پایه اجماع گروهی، عقلانی‌تر است یا بر اساس حدس و گمان‌های شخصی؟ آیا یکی از راه‌های بازتاب خرد جمعی، وجود احزاب و رفتارهای منطق با خرد جمعی نیست؟ آیا رفتار سیاسی الهه راستگو، این باور قدیمی را یادآوری نمی‌کند که «ایرانی‌ها کار جمعی بلند نیستند»؟

باوجود تجربه تلخ رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و عواقب آن در عرصه سیاست، آیا عملکرد افرادی چون الهه راستگو، گامی به سمت تقبیح چنین رفتارهایی است یا تقویت آن‌ها؟ آیا می‌توان رأی الهه راستگو را الگویی برای تقویت فعالیت گروهی دانست؟ اگر بنا باشد هر کسی ساز خود را بنوازد و آهنگی متفاوت کوک کند، آن‌وقت حزب و گروه سیاسی و امثالهم که هیچ، آیا اصلاً در جامعه بشری، سنگ روی سنگ بند می‌ماند؟

آیا انواع هویت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با میزان پایبندی‌های مسئولانه تعیین نمی‌شود؟ آیا اصلاح‌طلبان، بخشی از مردم جامعه را نمایندگی نمی‌کنند و نماینده‌ای که با اعتماد آن بخش از مردم مسئولیتی را پذیرفته، نباید در جهت خواسته‌آن‌ها عمل نماید؟ و در نهایت آیا مطالبات حزبی، تنها برای اصلاح‌طلبان قبیله‌گرایی است و برای اصول‌گرایان در حکم حقوق شرعی و قانونی؟

سالم
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۲۸
اصلاح طلبان در شورای شهر تهران درست از ناحیه ای ضربه خوردند که فکر نمی کردند واینکه یک خانم اینقدر هنرپیشه باشد که ضربه بزند بعد هم دست بردار نباشد و با هدفمندی و همفکری جناح مقابل بافرافکنی تخریب بیشتر را در دستور کار خود قرار دهند . (125667)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۳۸
1- پس این اصولگراها که به وزرای اصلاح طلب رای دادن چی ؟ همشون خائنن
2-دوما اگر قرار بود همه اصلاحطلبها به هاشمی رای بدن اصولگرا به قالیباف پس اصلا چرا رای گیری کردند خوب تعدادشون رو میشمردن 3-به قول شما ولایتی تو انتخابات حرف حق رو زد به دور از جبهه گرایی و یه سری تندروی اصولگرا به ایشون خرده گرفتند حالا شما هم دارید همین کار رو میکنید یا به قولی اصلا بر حرفتون که میگید زنده باد مخالف من اعتقادی ندارید من یه زمانی طرفدار اصلاحات بودم ولی اصلاح طلبان و اصلاحات تنها دروغگو هستند ولی خوب دروغ میگویند و بلدند دروغ بگویند و واقعا خیانت کار به کشور بودن همیشه ، باور ندارید برید ببینید چند نفر خودفروخته اصلاح طلب داریم :)))) (125677)
امیر
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۶:۴۷
اولا اصولگرایان سه تا وزیر متخصص و مجرب رو صرفا بدلیل اصلاح طلب بودن و صرفا از روی قبیله گرایی انداختن. این 1.

ثانیا رای اعتماد به ورزا، رای گیری بین یک اصلاح طلب و یک اصولگرا نیست، که اگر چنین بود هیچ وزیر اصلاح طلبی از مجلس رای نمیگرفت، این 2.

ثالثا تصمیم حزبی اصولگرایان و یا تصمیم تشکیلاتی فراکسیونهای اصولگرای مجلس این نبود که وزرا رو بندازن. اما در اینجا یک تصمیم حزبی و تشکیلاتی در رای به یکی از دو گزینه موجود اتخاذ شده بود، این 3.

رابعا مشکل خانم راستگو اینه که خلف وعده کرده. ایشون قرار بود به کاندیدای مورد حمایت فراکسیون اصلاح طلبان رای بده اما در بر خلاف این وعده عمل کرد. در صورتی که دنیامالی از قبل اعلام کرده بود که شاید به قالیباف رای بده و گفته بود الزاما تابع تصمیم فراکسیون نیست. به همین دلیل حداقل خلف وعده نکرده و ایرادی از این جهت به ایشون وارد نیست. هرچند مردمی که به لیست اصلاح طلبان رای دادن از ایشون هم دلخورن.

خامسا ولایتی علیه نماینده جبهه پایداری حرف زد. همه از شکاف عمیق بین پایداری و طیفهای سنتی اصولگرا باخبریم. رقابتی که اینا با هم دارن از رقابتشون با اصلاح طلبان هم بیشتره. ضمن این که اون یک اظهار نظر بود. نه خلف وعده بود، نه رای غیرتشکیلاتی. پس سفسطه نفرمایید.

سادسا خیانتکار به کشور، دوستان شما در این 8 سال بودند. تاریخ قضاوت خواهد کرد. هرچند همین امروز هم اظهر من الشمس است! (125912)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۷:۱۸
آدم بی منطق!
مگه نماینده های مجلس به سه نفر از وزرا رای ندادن کسی چیزی گفت؟
اینجا بحث خیانت در امانته اگر به دین محمد(ص)ایمان آوردی (125941)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۷:۳۱
ضمن عرض تشکر از سایت بهار به خاطر اینکه همه ی نظرات اعم از مخالف و موافق را نمایش میدهد
خب در باسخ شما دوست عزیز بگم که اصلا ما که کامنت شما رو خوندیم نفهمیدیم که شما یک اصول گرا از نوع تندش هستید که به راحتی به طیف بزرگی از جامعه تهمت دروغ میزنید بلکه به قول خودتان یه زمانی اصلاح طلب بوده اید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!شما با این تفکرات هیج وقت جایی در اصلاحات نداشته اید
1-اینکه نماینده های اصولگرا به وزرای اصلاح طلب رای دادن خیلی فرق میکنه جون به نظرم در مجلس هم اگر نماینده ای برای انتخاب رییس به نامزد فراکسیونش رای نداد خیانت کرده/به نظر من این کار این خانم در دنیا کم سابقه است
وقتی کسی به یک فرد صرفا به خاطر حضور در یک ائتلاف رای میدهد به این خاطر که مطمئنه ان نامزد دنباله رو افکار حزب مورد نظر میباشد به همین دلیل اگر کسی با اعتبار حزبی رای اورد مجبور به دفاع از ارمان ها و نامزدهای حزبش میباشد به همین دلیل افراد میتوانند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند و رای بیارن و از نظرات خود دفاع کنند و وامدار هیج حزب و گروهی نباشن
2-به خاطر اینکه ما_اصلاح طلبان_به دموکراسی اعتقاد داریم بس انتخابات باید انجام بشه برا احتمال رخ دادن یه همجین اتفاقات نادری.
3-بله/عملکرد گذشته ی ما بیانگر این شعار هست و دیگه لازم نیست شعار سر بدیم و افرادی که در این موضوع به این شعار اصلاح طلبان رجوع میکنند خیلی ببخشید نشانه ی بیسوادی انها میباشد جون اینجا بای مخالف میان نیست فردی با اعتبار موافق وارد شورا شده و از اول مثل یک مخالف عمل کرده مثلا ما با اقای جمران هیج مشکلی نداریم و برای ایشان و امثاله احترام قائلیم
4-والله ما که تا حرف دروغ میشه یاد دولت مردان اصولگرا میفتیم که 8 سال تا میتونستن امار و گزارشات دروغ منتشر میکردن
بس خواهشا دوستان در دادن نظرات اعتدال را رعایت کرده (125961)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۷:۵۴
احسنت (125981)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۴۹
بعد نقش قرارداد اخوی های خانم راستگو در شهرداری چی بود این وسط ؟ (125686)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۵۱
آقای زاهدی من از مقاله زیبای شما و مطالب اساسی که در آن بود بسیار سپاسگزارم.
اضافه اینکه خیلی ها نونشون توی مشروعیت دادن به رفتارهای غیرحرفه ای و غیر حزبیه. (125688)
مهران
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۲:۵۴
در قضیه خانم راستگو اصلح طلبان نشان دادن که واقعا قبیله ای عمل میکنن مانند بعضی از این کشورهای عربی که هرچه رئیس طایفه کفت درست یا غلط بقیه باید از آن اطاعت کنند . (125693)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۰۴
کاش اعلام ميکرديد نويسنده مطلب سايت الف که بوده است، شايد بفرمائيد اگر به سايت مزبور مراجعه کنيد، اسمش را خواهيد يافت، اما مسئله اينست که اصلا" به سايت مزبور و سايت هاي مشابه؛ مراجعه نميکنيم و نخواهيم کرد، بر اين اساس بنظر ميرسد ذکر نام آن فرد، لازم بود، عليهذا سئوالي دارم خصوصا"از نويسنده سايت الف و عموما" از سايت هاي مهاجم فوق الذکر و همه حاميان الهه خانم راستگو : اگر چمران به هاشمي رأي ميداد، شماها چه احساسي داشتيد!؟
بالاغيرتا" و بدور از نفسانيات جواب دهيد، نه به ما، که جواب اظهر من الشمس است، بلکه به خودتان. اينجوري شايد حداقل به خودتان راست بگوييد! (125704)
مبهوت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۲۲
صرف نظر از این خیانت بزرگ، انتخاب مجدد قالیباف به عنوان شهردار تهران چندان بد هم نیست! او این بار مجبور است با شورای شهری کار کند که از او برنامه و کارهایی را میخواهد که اولویت های شهر تهران است نه برنامه تبلیغاتی 4 ساله ریاست جمهوری بعدی!
قالیباف باید بماند و چهار سال سختی را بگذراند که بودجه و اعتبارات آن را ÷یش خور کرده است! هر شهرداری که می آمد باید با کسری بودجه از آبرو هزینه می کرد! (125722)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۲۶
احسنت (125726)
امیر محسن
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۳:۳۱
این خانم با کاری که کرد،به حیات سیاسی خویش پایان داد.
غیر اقدام خلاف اخلاق قبلی،گفته من مدیدن و وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم وامدار مردم هستم.اگر بنا بود مقید به قیدهای حزبی نباشد،چرا عضوحزب کار شده است.مردم ،به لیست اعتماد کرده و به ایشان رای دادند.رهبر نظام هم روز رای گیری گفتند من به ان لیست اعتماد کرده و به افراد آن رای دادم.راه اثبات وامدار بودن مردم هم جز لیست چیز دیگری نیست.
ما چگونه بفهمیم ایشان وامدار ما هستند؟این همان روش در رفتن از زیربار مسئولیت استت که اصولگرایان مدام آن را تکرار کرده اندالبته به جز موتلفه.هرکس می خواهد وامدار ما باشد باید به قواعد بازی جمعی جناح خود پایبند باشد.چون در این صورت ما در 4سال دیگر می دانیم تکلیفمان ببا جناح ها چیست؟اما اگر هم ایشان فکر می کنند اصلاح طلبان خلاف مشی اصلاح طلبی عمل می کنند این ادعا را با مردم در میان گذاشته و از آن اعلام برایت کنندو از گروه اصلاح طلب خارج شوند.اما این که در برابر چه گوسغند سلیم در قفا همچو گرگ آدمخوار.
نه تنها قابل قبول نیست که نفرت انگیز است.
اصولگرایان چه رفتاری با عسکر اولادی داشتند.تازه عسکر اولادی فقط یک نظری داده بود البته نه چندان روشن.
اگر خانم آباد در شورای شهر همانند راستگو عمل می کرد،اصول گرایان با وی چه رفتاری می کردند؟
تازه این حضراتی از اصولگرایان که در شورا هستند همه موافق قایباف نیستند.آنها برای نبودن هاشمی به قالی باف رای دادند.
هرکس که ادعای اصلاح طلبی دارد برای قضاوت در باره شهردارشدن قالیباف کافی است به میزان هزینه تبلیغاتی ایام انتخابات ریاست جمهور ایشان نگاه کند.
خانم راستگو شما چه اصلاح طلبی هستید که در خلاف اصلاح این روند حیف و میل آنهم در شرایطی که مردم زیربار فشار اقتصادی از نفس افتاده اند،باز به قالیباف روی آورده اید؟ (125732)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۰۲
جناب اقای توکلی و دوستانشان با سرو صدای طبلهای تو خالیشان سعی میکنند صورت مسئله را پاک یا مخدوش کنند . اقایان محترم موضوع این است که این خانم در جلسات مشورتی میتوانستند با صداقت اعلام کنند که من نظرم به این دلیل به اقای قالیباف است و لا غیر . نه اینکه در جلسه مشورتی اصلاح طلبان حرفی را بزنند و در مقام عمل چیز دیگر اعلام کنند . خدا را در نظر بگیرید این عمل جز نفاق و فریب میتواند باشد ! انصاف این است که حداقل مثل نمایندگان سرزمین بقول اصولگرایان کفر پشت و رویتان یکی باشد ! از اول اگر با موضوعی هم نظر حزبشان نیستند تا اخر هم همان رفتار را عمل میکنند !!! (125766)
مازیار
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۰۹
فعلا که رییس شورای شهر اصلاحطلبه و بعد از 10 سال چمران رفت.به قول آقای لیلاز این مهمتره و خدا رو شکر که اگر چه قالیباف اصولگراست ولی مدیر توانمندیه.همین که با وجود رد صلاحیت های گسترده شورای شهر اصلاحطلب شدن 1 دنیا ارزش داره.پس زنده باد اصلاحات. (125770)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۳۸
متاسفانه اصلاح طلبان اصلا سیاست ندارن و براحتی آتو میدن دست رقیب و خودشون رو بده میکنن. اصولگرایان بی اخلاق و بی انصاف هم براحتی با تحریف واقعیت و مغلطه و سفسطه به تخریبشون میپردازن.

اصل موضوع اینه که خانوم راستگو خلف وعده کرده و یه جورایی سر فراکسیون اصلاح طلبان شورا کلاه گذاشته. اصلاح طلبان اگر سیاست داشتند این اختلاف درون حزبی رو باید با درایت بیشتر در درون خودشون حل و فصل میکردند و برخورد با راستگو رو به صحن علنی شورا و رسانه ها نمیکشوندند تا اصولگرایان اینگونه سواستفاده کنن. متاسفانه صداقت بیش از حد اصلاح طلبان و سیاس نبودنشون همواره کار دستشون داده. مثلا در ماجرای تحصن مجلس ششم کاملا برحق بودن چون بی دلیل رد صلاحیت شده بودن؛ اما شیوه دفاعشون از این حق جوری بود که تبدیل به خودکشی سیاسی شد. اصولگرایان تو بوق و کرنا کردند که اینا دنبال التهاب آفرینی و ایستادن جلوی نظامند. درنهایت هم تایید صلاحیت نشدند و هم مردم توسط اصولگرایان دلسرد شدند و مشارکت تو شهرهای بزرگ پایین اومد تا اصولگرایان پیروز بشند. از اون زمان تا الانم یه سره رد صلاحیت میشن و اصولگرایان در میدان هایی بی رقیب پیروز میشن. یا همین ماجرای 88 که یه نمونه دیگش بود.

اصلاح طلبان هنوز درک نکردند که در برابر رقیبی بی اخلاق، بی انصاف و تمامیت خواه قرار دارند که به هیچ شیوه اخلاقی در رقابتهای سیاسی پایبند نیستند و از هر ابزاری برای سر بریدن رقیب استفاده میکنن و از اون بدتر این که خودشون رو همواره پشت دین و مقدسات و امام و ... پنهان میکنند. با چنین رقیبی فقط و فقط باید با روش هاشمی روبرو شد. نه با روش خاتمی و موسوی و سایر اصلاح طلبان ساده دل. (125800)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۴۴
كساني كه در سياست ما هستند حتي الفباي سياست رو هم بلد نيستند، ديگه چي ميشه گفت. (125805)
دهقان
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۱:۱۹
البته نه همه. برخي از سياسيون تمام قد پاي آرمانشون هستن و پاش ايستادن. بعضي هاشون واقعا قابل احترامن (126113)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۴:۵۹
حالا خوبه که همین آقایون "اصولگرا" به عباس جدیدی فحش می دهند (مراجعه شود به همین سایت الف)

تازه من معتقدم که جدیدی رایشو مدیون مدالهای کشتیشه نه لیست آقایون، در صورتیکه رای خانم راستگو صرفا به خاطر حضورشون تو لیست اصلاخ طلبان بوده، حداقل من یکی که به خاطر لیست حزبی به ایشون رای دادم (125820)
ایران
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۵:۰۲
قابل توجه سرکارخانم راست!!!گو:
اگر حسین شریعتمداری و باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری فارس و رجا نیوز و بیست و سی از کسی دفاع و تعریف کنند "تو خود حدیث مفصل بخوان" (125828)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۵:۰۸
خوشم میاد خوب از خودتون به خودتون زدن‌!!!
منتظر این سوختنا باشید عزیزان من !!! (125831)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۵:۲۰
اینا حزب حالیشون نمیشه اینا منفعت طلبن (125840)
hasan
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۵:۵۳
حالا عوضش استاندار تهران اصلاح طلب شد (125865)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۶:۰۵
باتوجه به شکست تلخ انتخابات سال84 که اصلاح طلبان اجماع نکرده بودند و خاطره شیرین انتخابات 92 که با اجماع و وحدت اصلاحات همراه بود، از این به بعد کسانی بخواهند برخلاف اجماع حرکت کنند و ساز مخالف بزنند و تکروی کنند ما آنها را اصلاح طلب نمیدانیم و طردشان می کنیم از جمع اصلاح طلبی (125874)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۶:۲۰
خانم راستگو اگر از همان اول به اصلاح طلبان میگفت میخواهد به اقای قالیباف رای دهند این همه مشکل پیدا نمیشد و اصلاح طلبان باید مراقب باشند وارد این جور بازی ها نشوند (125880)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۰۵
اگر ایشان صداقت داشتند قسم بقرآن خیلی سخته متاسفم براشون (126005)
علیرضا
United States
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۶:۴۵
به نظر من رفتار اخیر اصلاح طلبان مصداق کامل بی تدبیری وبی سیاستی بود
کودکانه بهانه ای به دست جناح رقیب دادند تا سالها آنرا چماق کنند و در سرشان بکوبند این خانم اشتباه کرد به هر دلیلی ،آیا دنیا برای اصلاح طلبان به آخر رسید ریاست شورا که به هر حال در دست اصلاح طلبان است سیاست جای رفتارهای احساسی نیست (125908)
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۷:۴۸
در حقیقت نئودیکتاتورهای تکنوکرات امروز اثبات کردند که حاضر جان هر که مخالف آنها حرفی بزند، را بگیرند. امروز تفتیش عقاید را نه زشت و منحوس بلکه لازم و ضروری می خوانند. این یک بام و دو هوای اصلاح طلبها وقتی خیره کننده تر می شود که اگر اصولگرایی به محسن هاشمی یا مسجدجامعی رای داده باشد، به وظیفه و منطق درستی عمل کرده ولی نقطه مقابل آن می شود، نفاق و خیانت.
تلاش برای تغییر رای چند ورزشکار و چهره سیاسی - که از قضا در لیست حامیان قالیباف بوده اند- به لطایف الحیل ایرادی که ندارد هیچ، حتی واجب و بلکه اوجب واجبات است. آنگاه دلیل شرعی و حجت عقلی خانم راستگو برای رای به قالیباف می شود جاسوس و دروغگویی.
امروز "شعار زنده باد قبیله من" حق این گروه پر افاده و توقع را به خوبی ادا می کند چرا که به مانند سال های پارینه سنگی، عقل و شعور و حق تفکر افراد را مسخره قلمداد می کنند و دائم در حال فشار و تهدید و تطمیع افراد در جهت خواسته های خود هستند. (125976)
افشاگر
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۸:۳۳
حمیدرضا راستگو برادر ایشان صاحب قرارداد 32 میلیاردی بیلبوردهای شهری با شهرداری تهران

شرکت رسالت تبلیغ - خیابان بهشتی - خیابان سرافراز - کوچه 12 - ساختمان رسالت (125988)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۱۹:۴۴
اولا وقتی جماعتی بدون فرصت دادن به حریف یک طرفه شروع می کنند به زدن انواع تهمت و توهین به فردی شایسته است دیگران به دفاع واجازه اظهار نظر را به او بدهند شما هم وقتی مطهری به سوی شما غش کرد همین کار را کرده اید پس به دیگران اشکال نکنید ثانیا آقای سریع القلم مقتدای ما نیست اگر راست می گوید از امام راحل جمله ای بیاورید مبنی بر اینکه یک فرد حزبی باید منافع حزب را بر کشور ترجیح دهد. (126042)
شهروند
۱۳۹۲/۰۶/۲۰ ۲۳:۱۹
لطفا یک سوال از احمد توکلی بپرسین
که چطور خودش ایشون در انتخابات 88 گفته می دانشته که محمود احمدی ننژاد گزینه مناسبی نیست ولی فقط در جهت مخالفت با اطلاحات به اون رای داد (126161)