به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۱۸۳۱۳
فوتبال ایرانی- آمریکایی

آیا فوتبال آغازگر رابطه‌هاست؟

گروه سياسي: هیچ کدام از فرماندهان نظامی آلمان، فرانسه و بریتانیا در هنگامه چنگ اول جهانی در 1914 باورشان نمی‌شد در یکی از مرزهای جنگ و درگیری و زد و خورد، سربازان به جای به جا هم افتادن پرچم سفید بالا برده‌اند و با هم مسابقه دوستانه فوتبال برگزار می‌کنند.
آیا فوتبال آغازگر رابطه‌هاست؟
میثم سعادت

سربازانی که از جنایت و نسل کشی سیاستمداران خسته بودند و برای کرکری خواندن، ورزش را راهی بهتر نسبت به شلیک گلوله‌ها یافته بودند. گرچه وقتی فرماندهان نظامی از این واقعه با خبر شدند حکم توبیخ و تبعید صادر کردند، اما امروز «آتش‌بس کریسمس» نقطه عطف مهم همه جنایت‌های جنگ جهانی اول است. وقتی 84 سال بعد از آن تیم‌های فوتبال ایران و آمریکا در قرعه کشی جم جهانی فوتبال در کنار هم قرار گرفتند، این سوال پیش آمد که آیا ایران و آمریکا می‌توانند خاطرات نیم قرن اختلاف سیاسی را کنار بگذارند؟

صلح در مون پلیه
آخرین روز خرداد سال 1377 که تنها یک سال از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات ایران می‌گذشت، شبی به یادماندنی در ورزش ایران بود. تیم فوتبال ایران که به سختی و برای اولین بار بعد از انقلاب به جام جهانی صعود کرده بود در شهر مون پلیه فرانسه در برابر آمریکا قرار گرفته بود. آن مسابقه سبب سفرهای مکرر تیم‌های ورزشی و به خصوص کشتی دو کشور شد اما نتوانست مسیری برای برقراری ارتباط میان سیاستمداران دو کشور باشد.

گرچه آن مسابقه بازی قرن نامیده شد و ضربه سر حمید استیلی گل قرن اما هیچ کدام از اینها آغازی برای شروع رابطه قرن نبود. شانزده سال بعد اما شرایط یه گونه‌ای دیگر رقم خورده است. تیم‌های ایران و آمریکا خیلی زود صعودشان را به جام جهانی قطعی کرده‌اند اما سیاستمداران واشنگتن، تا قرعه کشی حوصله ندارند و از مسابقه دوستانه با ایران صحبت می‌کنند.

این مسابقه یادآور مسابقه دوستاه ایران و آمریکا در سال 2000 در آمریکاست اما این بار اظهارنظرهای سیاسی بر ورزشی سبقت گرفته است. "ماری هارف" یکی از سخنگویان وزارت خارجه کاخ سفید درباره احتمال رویارویی دو تیم ایران و امریکا گفت: "ما همیشه گفته‌ایم که آماده مذاکره مستقیم با ایرانی‌ها هستیم. خب، کجا بهتر از زمین فوتبال! اولین اظهار نظر در این زمینه شاید اظهار تمایل کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و تایید تلویحی سخنگوی فدراسیون فوتبال آمریکا بوده است با این حال همچنان برگذاری این مسابقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در هشت سال گذشته به خاطر مسئله تحریم‌ها و شرایط سیاسی خاص ایران کشورهای اروپایی تمایلی به برگزاری مسابقع دوستانه فوتبال با ایران نداشتند و به خاطر فاصله زیاد با کشورهای آمریکای جنوبی نیز، مسابقه با آنان امکان‌پذیر نبود. عمان، تاجیکستان، اردن، تونس، آلبانی، فلسطین، ماداگاسکار هفت کشوری هستند که از سال 1390 امکان برگزاری بازی دوستانه با آنها فراهم شده که همگی جز کشورهای فوق ضعیف فوتبال دنیا به شمار می‌روند.

مهدی محمدنبی دبیر کل فدراسیون فوتبال ایران در گفتگویی از تمایل هر دو طرف برای برگزاری مسابقه دوستانه خبر داده، مسابقه‌ای که به دلایل مختلف برگزار نشد: "در سال‌های گذشته پیشنهاداتی از سوی طرفین برای برگزاری این مسابقه مطرح شده بود اما به دلیل این‌که تقویم مسابقات ما یا آنها اجازه نمی‌داد، در نتیجه این اتفاق نیفتاد. به هر صورت تیم ملی ایران برای کسب آمادگی هر چه بیشتر جهت حضور در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ یک سری بازی‌های تدارکاتی را در طول اردوهای بلندمدت پیش‌بینی کرده است.

طبیعتا بازی با تیم آمریکا هم در همان اردوهای بلندمدت خواهد بود. در این مصاحبه این مقام بلند پایه ورزشی نگفت که چه زمان و کجا این تورنمنت انجام خواهد شد. اما چند تیم ملی با توجه به انجام یکسری دیدارهای آماده‌سازی قبل از حضور در جام جهانی در خاک آمریکا در ماه مه و ژوئن (اردیبهشت و خرداد ) برنامه دارند که به نظر می‌رسد چنین تورنمنتی در یکی از ماه‌های یادشده انجام خواهد شد.

فوتبالیست ایرانی- آمریکایی و حاشیه‌های فراوان دیگر

مهرداد بیت آشور بازیکن ایرانی-آمریکایی که سابقه دعوت به تیم ملی آمریکا را دارد نیز اخیرا در ترکیب تیم ایران قرار گرفته است. وی از طرف پدری یک مسیحی ایرانی آشوری‌تبار و از طرف مادری یک مسلمان ایرانی است. وی در مصاحبه‌ای به سال ۲۰۱۱ میلادی اظهار داشت: « پدر من مسیحی و مادر من مسلمان است، پس من از هر دو هستم و به تمامی سنت‌های والدینم احترام می‌گذارم؛ طوری که آنان مرا به زور به دین خود فرانخوانده‌اند، ما تمام آداب و رسوم مسلمانان به مانند ماه مبارک رمضان و سنت‌های ایرانیان نظیر عیدنوروز را ادا می‌کنیم »

کلینزمن و ایران

هنگام برگزاری مسابقات جام جهانی 1990در ایتالیا و هنگامی که مردم رودبار سرگرم تماشای هنرنمایی کلینزمن در تیم آلمان بودند، ناگهان زمین لرزید و سقف روی سر مردم این شهر خراب شد. فوق ستاره آلمان بلافاصله بعد از شنیدن این خبر آستین همت بالا زد و به کمک مردم ایران شتافت. هشت سال بعد و در اوج روابط یخ زده و البته رو به بهبود سیاسی ایران و اروپا، احمدرضا عابدزاده، به نمایندگی از ملت ایران از کلیزمن تقدیر کرد. حالا کلینزمن مربی آمریکاست و خوب می‌داند که ورزش چه نقشی در سیاست خواهد داشت و می‌داند ضربات شوت بازیکنان، دیوار یخ رابطه‌ها را خورد خواهد کرد.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۴:۴۲
درود بر دوستی و صلح (148488)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۵:۳۹
بازی نکنید 100 درصد میبازیم اون شیرینی برد هم از دستمون میره
صرفا جهت شوخی
ولی 100 درصد میبازیم (148507)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۵:۴۶
ورزش و بخصوص فوتبال باعث دوستی ملت ها شده امیدوارم این بار هم بشه ! (148513)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۷:۲۱
دنیا محل جنگ نیست مکان جهان آرایی است (148547)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۸:۳۸
اتفاقا رابطه ها با همین چیزا شروع میشه (148583)
امین س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۸:۴۳
شما چرا باورتون شده که قراره با امریکا به توافق برسیم؟؟؟ جدی میگم...یعنی فکر میکنید کنگره امریکا حتی حاضره یک دهم از اون تحریم ها رو که گذاشته برداره؟؟؟ عمده تحریم های ایران به خاطر تحریمهای بانکی،نفتی، و کشتیرانی هست که کنگره تصویب کرده و شدیدا مخالف هرگونه رفع تحریم تا زمان توقف و جمع آوری بساط هسته ای اند...حتی باور کنین تندروهای داخل کشور یک دهم تندروهای کنگره نمی تونن مانع از برقراری رابطه بین دو شکور بشن...مشکل واقعی کنگره امریکا خواهدبود..برین یه فکری واسه گنگره کنین (148587)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۹:۲۸
جوری حرف میزنی که فکر کردم یکی از نمایندگان جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا هستی

اولا از کجا می دونی

ثانیا از کجا این همه اطمینان داری

ثالثا ما باید فکری به حال کنگره امریکا کنیم. یا خوده نمایندگان محرم امریکا فکری به حال 35 سال قطع رابطه و بهترین فرصت پیش رو برای برقراری مجدد با مهمترین کشور خاورمیانه بکنن (148611)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۸:۴۶
مطمئنا فوتبال آغازگر رابطه‌هاست از این موقعیت استفاده کنیم (148591)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۱۹:۰۸
فوتبال ورزشه نه ابزار برای سیاستمدارا .اینو فیفا میگه البته خوبه که مردم دو ملت با هم دوست باشن. (148603)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۲۰:۲۸
بازی جام جهانی 1998 مقابل آمریکا در ورزشگاه «ژرلاند» شهر لیون برگزار شد نه شهر مون پولیه ... متن زیبا و صلح دوستانه ای بود ... (148634)