به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۰:۳۵
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۵۰۹۴

3 هزار ميليارد، مهمتر از 450 هزار ميليارد؟!

3 هزار ميليارد، مهمتر از 450 هزار ميليارد؟!
حميد نجف *

گروه اقتصادي: ما اساسا مردم دم دمي مزاجي هستيم. صبح زنده‌باد مي‌گوئيم و شب مرده باد.
گاهي از در دروازه به سختي رد مي‌شويم و گاهي از ته سوزن به راحتي عبور مي‌كنيم. اغلب اصل را فداي فرع مي‌كنيم و متن را زير پاي حاشيه قرباني، گاهي از ميليونها تومان پول خود به راحتي مي‌گذريم و گاهي به خاطر 100 تومان كرايه ماشين با راننده تاكسي گلاويز مي‌شويم و تا پاي جان مبارزه مي‌كنيم.

نمي دانم اين ويروس از اول در ذات و درون ما بوده يا اينكه در سير تكاملي و رشد ما از جامعه به ما منتقل شده، تنها مي‌دانم كه بسياري از ما اينگونه‌ايم. از روشنفكر و فيلسو ف گرفته تا مردم عادي كوچه و بازار، از اساتيد دانشگاهي گرفته تا خبرنگار و آهنگر و نجار و غيره و غيره... دارا و ندارم هم ندارد اين ويروس به مانند ميكروب سرماخوردگي عمل مي‌كند و همه را در بر مي‌گيرد.

اما آنقدر‌ها هم ساده نيستيم كه معنا و مفهوم اعداد را متوجه نشويم. مثلا همه ما مي‌دانيم كه 450 هزارميليارد تومان خيلي بيشتر از 3 هزار ميليارد تومان است. اما بر اساس فرمول بالا، ما معمولا خود را بيشتر با كمتره درگير مي‌كنيم، شايد به خاطر اينكه باور آن برايمان سختتر است و يا درد آن برايمان بيشتر! طي يكي دو سال اخير خبر اختلاس 3 هزار ميلياردي بازتاب وسيع در كشور بوجود آورد.

از قواي سه گانه و مسئولان و رسانه‌ها گرفته تا مرد كوچه و بازار، هنوز هم گاهي در پاي شب نشيني‌ها و سفرهاي درون شهري ما مثل نقل و نبات دهان به دهان مي‌گردد.
اما خبر اصلي يعني خبر گم شدن 450 هزار ميليارد تومان چه؟
چه بازتابي در رسانه‌ها و در ميان مسئولان و از آن مهمتر مردم داشت.
بد نيست خلاصه يك خبر را با هم مرور كنيم:

«عوض حیدرپور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران درباره فعالیت‌ اقتصادی دولت‌های نهم و دهم گفت: تراز مالی درآمدها و هزینه‌هایی که در دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته نشان می‌دهد رقمی حدود 100 الی 150 میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد. وی افزود: وزیر اقتصاد قبلی می‌گفت 50 میلیارد دلار ما در صندوق توسعه ملی سپرده‌ایم، 50 میلیارد دلار هم در بانک‌هایی مثل بانک چین و... داریم ولی پولی که در جمهوری اسلامی به دست آمده است با پولی که هزینه شده اختلاف آن 150 میلیارد دلار (معادل 450 هزار میلیارد تومان با دلار 3 هزار تومانی) است. حیدرپور تصریح کرد: اگر ماهی 2 رقم 50 میلیارد دلار هم حساب کنیم، باز هم 50 میلیارد دلار بلاتکلیف وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ظاهرا می‌گویند بخش از پول‌ها دست امثال بابک زنجانی و یا اشخاص حقیقی دیگری است که وارد بازار نفت و بازار معاملات پولی شده‌اند و ما واقعا از آن‌ها خبر نداریم. وی در تشریح اختلاف مالی 100 تا 150 میلیارد دلاری دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد گفت: ما در دولت‌های نهم و دهم مقداری نفت فروختیم، مقدار زیادی هم محصولات پتروشیمی فروختیم یعنی منهای نفت خام که فروختیم محصولات پتروشیمی و میعانات گازی هم فروختیم، میعانات و نفت خامی که فروختیم حدود 850 تا 900 میلیارد دلار است و مقدار زیادی هم اموال و سرمایه‌های دولت را در خصوصی‌سازی واگذار کردیم که اگر این‌ها را جمع بزنیم، عدد آن به صورت کلی بالای 1000 میلیارد دلار است. ايشان تاکید کرد: هزینه‌هایی که رسما در جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است 850 میلیارد دلار است، 150 میلیارد دلار درآمد در کشور صرف شده که ما نمی‌دانیم کجاست.»

البته مردم هم نمي‌دانند كجاست، شايد اساسا نمي خواهند بدانند كه كجاست!
اين رقم يعني 50 برابر بزرگتر از اختلاس 3 هزار ميلياري يعني رقمي كه معادل حدود 50 ماه يارانه واريزي به حساب 75 ميليون ايراني است. بهتر است همه ما علي الخصوص رسانه‌ها تا حصول نتيجه و پيدا شدن اين پول و يا حدالمقدور صور تحسابهاي هزينه آن پيگير اين داستان باشيم.
* عضو شوراي مركزي حزب اسلامي كار

۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۲:۲۹
عزیزم چهل مومن را پیدا کنید! اون موقع پرتقال فروش هم پیداش می شه!!! (189170)
مممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۷:۵۵
چرا خود روحانی و بانک مرکزی و دارایی هیچ اشاره ای به موضوع 450000هزار میلیارد نکردند. والله اعلم (189312)
حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۲:۳۸
ببينيد مغز ما ايرانيها بيشتر از سه هزار مليارد كشش نداره اون رقمي كه شما گفتين من حتي نميدونم چند تا صفر داره. چند سال پيش يه مرد فقيري بود آمد پيش من قسم به هركسي كه دوست داشت خورد كه يك ميليون توامن اصلن وجود نداره و هيچ كس در دنيا نيست كه يك ميليون تومان داشته باش.حالا شما بيا براي اين بنده خدا از چند هزار مليارد تومان بگو بخدا ميزنه تو گوشت.در ضمن من فكر نكنم با وجود اين همه دستگاه نظارتي بشه همچين پولي را حپولي كرد اصولا دولت قبلي اعتقادي به علم اقتصاد نداشت حتما" با چرتكه حسابش كردن صفرهاشو كم نوشتن. شوخي نميكنم من آدم جدي هستم! راستي جون بگو چند تا صفر داره يه ساعته دارم روش كار ميكنم موفق نشدم (189173)
غضنفر
United States
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۲:۴۳
ببخشید میشه با این پول از ان مغازه معروف یک کیلو گرو گوجه فرنگی خرید (189175)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۲:۵۰
کی بود کی بود من نبود من را به خوبی این مملکت امیدی نیست مگر اینکه اتفاق واقاعا خاصی بیفته نسیم شمال شعری سروده در وصف این روزگار می آید که میگوید رجال ماهمه....و....پاتختیست که ..... (189180)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۰۶
اما من مثل شما ناامید نیستم
بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم (189242)
صلح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۳:۰۸
جالبه همه این اختلاس ها در دولتی اتفاق افتاد که خودرا دولت مهر ورز و پاک ترین دولت میدانست (189190)
اشكان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۳:۳۰
درود بر شرف و غيرت شما

همين (189197)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۰۵
حمید آقای محترم ما همان 3000 میلیارد را هم هنوز تو شمردن صفرهاش(یا به قول برخی دوستان نقطه هاش) موندیم، آخه متوسط جامعه که با این ارقام سر و کار نداره برادر.
حالا اینی که فرمودید چند تا نقطه داره؟ از زمان کورش تا الآن بررسی کنیم نفری چند پامون نوشته میشه؟ حالا اونایی که دارنش باهاش چند تا موتور هزار میتونن بخرن، پیتزا ببرن در خونه ها؟!!!! (189241)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۵:۲۱
450/000/000/000/000 تومان ! (189251)
۱۳۹۲/۰۹/۲۷ ۱۶:۰۰
این یعنی چقدر حقوق من که فوق لیسانسم 20 سال هم سابقه کار دارم؟
من فقط با این مقایسه ممکنه! بفهمم. (189269)