به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۰۶۹۱۱

سیل دیابت، سونامی سرطان

گروه جامعه: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نشانه‌های بیماری دیابت و کبد چرب را بازگو کرده و بر لزوم توجه جدی به این بیماری‌ها و درمان کامل آن تاکید می‌کند.
430 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند که بیشتر آنها را افراد بالای 30 سال تشکیل می‌دهند.اینها بخشی از صبحت های دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران است. وی دیابت را بیماری خاموشی می‌داند که حتی تعدادی از افرادی که به آن مبتلا هستند نیز از آن بی‌خبرند.

 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  گفت: مطابق آمارها 4 میلیون و 500 هزار نفر در ایران به بیماری دیابت مبتلا هستند که اگر به این آمار افرادی را که مبتلا به این بیماری هستند ولی از بیماری خود اطلاع ندارند را نیز اضافه کنیم این رقم به بیش از 8 میلیون نفر می رسد.بیمار مبتلا به دیابت اگر در مراحل اولیه متوجه بیماری خود شود، می تواند تا حدود زیادی آن را درمان و از عوارض آن بکاهد اما مشکل اینجاست که تعداد زیادی از افرادی که به این بیماری خاموش ابتلا شده اند حتی از بیماری خود نیز اطلاعی ندارند و زمانی متوجه آن می شوند که بیماری به مراحل پیشرفته خود رسیده است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دیابتی‌ها سالانه 18 درصد از بیماران قلبی و عروقی را به خود اختصاص می دهند و از آنجایی که انتظار داریم تا سال 2023 تعداد دیابتی های دنیا دو برابر شود لذا از سال 2023 تا 2030 باید منتظر سونامی بیماری های قلب و عروق در اثر دیابت باشیم.

 

کبد چرب نیز یکی دیگر از بیماری های خطرناک جامعه است که متاسفانه امروزه به علت تغذیه نادرست و استفاده از فست فودها آمار آن رو به افزایش است.رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران می‌گوید، درمان کبد چرب را باید جدی گرفت زیرا اگر این بیماری به درستی درمان نشود در ادامه به سرطان کبد منجر می شود.