به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۱۳۲۶۸۴

می‌توان نقد کرد اما با احترام و با ادب

گروه سیاسی: حجت الاسلام محمدرضا زائری؛ در سایت رصدنیوز نوشت: در مقابل کسانی که مواضع و دیدگاه های خود را با خشونت و تشنج اعلام می کنند و تحمل هیچ دیدگاه و فهم و نگاهی جز موضوع خود را ندارند و تنها با فحاشی و اهانت حرف می زنند، افرادی هم هستند که موضع خود را به صراحت نشان نمی دهند. گاه برخی از دوستان در بیان نظر خود نسبت به یادداشت ها و سخنان من قدری ملاحظه می کنند و وقتی هم که می خواهند دیدگاه خود را بیان کنند کلی مقدمه چینی می کنند و سپس نظر مخالف خود را با احتیاط و ظرافت ابراز می دارند.

گاه نیز پس از بیان مقدماتی کلی در تأیید بخش هایی از مطلب من وقتی زمینه چینی لازم را کرده اند، آرام آرام با صدای آهسته و با اندکی شرم می گویند: البته ما اختلاف هایی هم داریم! انگار از تفاوت دیدگاهشان شرمنده باشند یا از این که مثل دیگری فکر نمی کنند بترسند! مثل این است که من توقع داشته باشم که اسم شما مثل من باشد یا شما مرد باشید یا ... برای همین شما ناچار باشید مثلا بگویید: «ببخشید که من اسمم محمدرضا نیست! یا مثلا شیرازی هستم» !در حالی که اصلا قرار نیست همه مثل هم باشند و لزوما مثل هم فکر کنند و سلیقه ها و گرایش هایشان عین هم باشد.طبیعت آفرینش و نظام خلقت همین تفاوت ها و اختلاف هاست، نه تنها در رنگ پوست و نژاد و جنسیت بلکه در فهم و دریافت و تشخیص و رویکرد و ... هیچ وقت همه ما قرار نیست حتی دقیقا مثل هم باشیم.

ما حتی قرار نیست که عین اولیای خدا و بزرگان هم باشیم بلکه قرار است در مسیر کلی هدایت از آنها پیروی کنیم و تا آنجا که می توانیم شباهتی به آنان پیدا کنیم. عین هم بودن فضیلت نیست و هیچ افتخاری نیست که من بگویم دقیقا عین فلانی هستم بلکه آنچه افتخار دارد درست رفتار کردن من و شما در حیطه زندگی مشترک با حفظ همه اختلاف هاست. آنچه ارزش دارد این است که یک جامعه بتواند ادعا کند که با همه تفاوت ها و اختلاف ها توانسته این گوناگونی را مدیریت کند.ظرفیت "اختلاف" داشتن فضیلت است یعنی این که من با پدرم تفاوت داشته باشم اما احترامش را حفظ کنم و بنیان خانواده را در هم نریزم، سلیقه ام مثل مادرم نباشد اما دلش را نشکنم و او را دوست بدارم، با برادر و خواهر و دوست و همکار و همسایه ام فکر و نگاه و تشخیص متفاوت و مختلف داشته باشم اما بیاموزم که همچنان با آنها به خوبی و با مسالمت زندگی کنم و روابط میان خود و آنان را سامان دهم.

اختلاف داشتن نه ایرادی دارد و نه غیر عادی و غیر طبیعی است، پس با قاطعیت و صراحت بگویید که با تو اختلاف دارم اما به همان جدیت هم بکوشید که قدرت حفظ تعادل در روابط اجتماعی را پیدا کنید! می توان اختلاف داشت اما با متانت، می توان نقد کرد اما با احترام، می توان مخالفت کرد اما با ادب، می توان مثل آدم زندگی کرد بی قضاوت کردن و تهمت زدن و فحش دادن!

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ۱۸:۴۶
می توان نقد کرد؛ حتی می توان انتقادات بسیار تندی را مطرح ساخت. آن چه مهم است موارد زیر است:
1- نباید به مخالفان خود نسبت دروغ بدهیم و بر مبنای آن نسبتهای دروغ آن ها را «نقد کنیم»؛
2- به عنوان یک گروه سیاسی حق نداریم از مراسمی که به عموم مردم تعلق دارد برای طرح نقدهای خود [سوء] استفاده کنیم؛
3- راستی چرا اقلیت در ایران صدایی رساتر از اکثریت دارد؟
4- ما مه به آقای روحانی نقدهای جدی داریم. متأسفانه نقدهای نابجای گروه موسوم به دلواپس موحب شده که ما فعلاً زبان در کام درکشیم تا مبادا به این گروه شباهت پیدا کنیم. (354357)