به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۲ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب : ۱۴۳۵۳۳
مصر را به مرکز انرژی منطقه تبدیل می‌کند

دفاع سیسی از عقد قراداد خرید گاز از اسرائیل

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور مصر گفت: کشورش با امضای توافق‌نامه خرید گاز از اسرائیل، قدم در مسیر تبدیل شدن به مرکز انرژی منطقه نهاده است.
دفاع سیسی از عقد قراداد خرید گاز از اسرائیل
عبدالفتاح سیسی،‌ در نخستین اظهارات خود درباره انعقاد توافق‌نامه واردات گاز از اسرائیل توسط یک شرکت مصری گفت: در این زمینه هدفی به دست آوردیم. کشور قدم در مسیر تبدیل شدن به مرکز انرژی منطقه‌ای نهاده است و این کار مزایای بسیار زیادی دارد. سیسی تاکید کرد، دولت مصر طرف توافق‌نامه امضا شده میان دو شرکت مصر و اسرائیل برای واردات گاز از این رژیم نیست، بلکه بخش خصوصی مصر این قرارداد را امضا کرده است. وی تصریح کرد: دولت در این باره شفاف عمل می‌کند و چیزی برای پنهان کردن از افکار عمومی ندارد.

روز دوشنبه دو شرکت نفت و گاز «دیلیک» اسرائیل و «نوبل انرژی» آمریکا اعلام کردند، دو توافق‌نامه صادرات گاز اسرائیل به مصر را با شرکت «دولفینز» این کشور برای فروش ۶۴ میلیارد متر مکعب گاز به مدت ۱۰ سال امضا کردند که ارزش این قرارداد ۱۵ میلیارد دلار است. اسرائیل امیدوار است این توافق‌نامه علاوه بر عایدات مادی موجب تحکیم روابط دیپلماتیک میان این رژیم و مصر شود، معامله‌ای که بنیامین نتانیاهو،  آن را «تاریخی و روز عید» توصیف کرد.
توافق برای واردات گاز از اسرائیل در محافل مصر جنجال به پا کرده است. این اقدام زمانی صورت می‌گیرد که مصر استخراج نفت و گاز از میدان دریایی خود را آغاز کرده که بزرگترین میدان گازی در دریای مدیترانه محسوب می‌شود.