به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۴۳۵۵۷
2800 بمباران هوايي و موشكباران طي 72 ساعت!

دبیرکل سازمان ملل: «غوطه شرقی» جهنمی بر زمین

گروه بين‌الملل: دبیرکل سازمان ملل با توصیف غوطه شرقی به عنوان جهنمی روي کره زمین، می‌گوید هم اکنون ۴۰۰ هزارتن در این منطقه از سوریه، اسیر یک وضعیت جهنمي شده‌اند.
دبیرکل سازمان ملل: «غوطه شرقی» جهنمی بر زمین
آنتونیو گوترش با بیان اینکه "این یک تراژدی انسانی است که هر روز در برابر چشمان جهان گشوده تر می شود" خواستار توقف هرچه سریع‌تر این شرایطِ  "غیرانسانی" شد. نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن چهار روز متوالي است كه بمباران و موشكباران شديد و بي وقفه‌اي عليه تمام مراكز شهر برای پایان دادن به مقاومت پنج ساله نیروهای مخالف در غوطه شرقی آغاز کرده‌اند! ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام كرد طي 72 ساعت گذشته بالغ بر 2800 بمباران هوايي و موشكباران زميني توسط هواپيماهاي روسي و سوري عليه اين منطقه صورت گرفته، و بخش هايي زيادي از شهرهاي دوما، غوطه و ... با خاك يكسان شده‌اند.
بنا به گزارش همين سازمان ناظر بر جنگ 7 ساله داخلي سوريه؛ از روز یکشنبه تاکنون، بالغ بر 350 غیرنظامی کشته شده‌اند كه در بين آنها 60 كودك هم ديده مي‌شوند و اين در حاليست كه دهها جسد زير آوار باقي مانده و همه بيمارستان‌ها توسط جنگنده ها منهدم شده‌اند!

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از تمامی طرف‌های مربوطه خواست فعالیت‌های جنگی خود را در غوطه شرقی متوقف کرده و اجازه انتقال کمک‌ها را به این منطقه بدهند. وی در جلسه شورای امنیت درباره صلح و امنیت جهانی گفت: شدیدا از رنج ساکنان این منطقه که تعدادشان به 400 هزار تن می‌رسد نگران و ناراحت هستم و آنها در "جهنمی روی زمین" زندگی می‌کنند. دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری درگیری‌ها در این منطقه سوریه شد. همزمان سازمان ملل از ایران، روسیه، ترکیه و آمریکا خواسته با اعمال نفوذ بر طرفین مخاصمه مانع ادامه بمباران‌ها و کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی به وضعیت مجروحان حملات هوایی ارتش سوریه شد. دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وخامت اوضاع در مناطق محاصره شده گفت: به عقیده من غوطه شرقی دیگر توان صبر کردن ندارد. این یک فاجعه انسانی است که مقابل چشمان ما در حال روی دادن است و ما نباید اجازه دهیم که این تراژدی به فجیع‌ترین شکل ممکن ادامه یابد. دولت سوریه اعلام کرده است، جنگنده‌هایش مواضع گروه‌های شورشی را هدف می گیرد! روسيه هم گفته است ما در اين بمباران ها نقشي نداريم!

شورای امنیت امروز (پنجشنبه) جلسه‌ای فوق‌العاده را در زمینه بررسی تحولات غوطه شرقی دمشق بنا به درخواست روسیه برگزار می‌کند، در حالی که فرانسه، ایتالیا، سوئد و مصر خواستار آتش‌بس یک ماهه فوری هستند. دیپلمات‌ها اعلام کردند، شورای امنیت امروز احتمالا به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در زمینه برقراری آتش‌بس یک ماهه در سوریه به منظور فراهم سازی زمینه برای کمک رسانی و خارج کردن زخمی‌ها و بیماران از غوطه شرقی رای می‌دهد. هیئت دیپلماتیک سوئد اظهار داشت: استکهلم و کویت پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده‌اند که در آن خواستار رای گیری در اسرع وقت شده‌اند و احتمالا این رای گیری امروز باشد.
 
هنوز مشخص نیست که آیا روسیه از حق وتوی خود برای اعتراض به این پیش‌نویس قطعنامه استفاده خواهد کرد یا نه، اما دیپلمات‌ها امیدوارند مسکو به این پیش‌نویس رای دهد. این در حالی است که  روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، برای بررسی وضعیت در غوطه شرقی، از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه اضطراری کرده است. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت گفت: این ضروری است که با توجه به نگرانی‌هایی که می‌شنویم تمامی طرف‌ها نظرشان را درباره غوطه شرقی بدهند و راهی برای خروج از این وضعیت بیابند.

در حالی که هنوز هیچ پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی روسیه ارائه نشده است،‌ نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: زمان آن رسیده که تدابیر فوری برای نجات غیرنظامیان اتخاذ شود. هیلی از شورای امنیت خواست دست به تحرک فوری بزند. او گفت: آمریکا از هر قطعنامه‌ای در زمینه توقف درگیری‌ها استقبال می‌کند چراکه غوطه شرقی دیگر تحمل حملات بیشتر را ندارد. آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا نیز درخواست فوری را از سازمان‌های بین‌المللی برای توقف فاجعه در غوطه مطرح کرد و نظام سوریه را مسؤول دانست.
 
برچسب ها: غوطه شرقي