به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۱۴۵۰۶

رای‌گیری‌برای‌كل‌وزرا، همزمان انجام می‌شود

گروه سياسي: سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه رای‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی همزمان و در آخرین جلسه پایان هفته آینده انجام می‌شود، گفت: در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوقی جداگانه تعبیه می‌شود.
رای‌گیری‌برای‌كل‌وزرا، همزمان انجام می‌شود
عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه بر اساس آیین‌‌نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفى وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور، جلسات صحن علنی مجلس برای بررسى برنامه‌های دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران به‏طور متوالى تشکیل می‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی هیأت رئیسه مجلس، روند رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم از فردا (دوشنبه 21 مرداد) در جلسات صبح و عصر انجام می‌شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه در آغاز بررسی و اخد رأی اعتماد به وزرا، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و از کلیات برنامه‌های وزیران دفاع خواهد کرد، گفت:‌ بررسى کلیات ترکیب هیأت وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام براى مدت پانزده دقیقه انجام و بعد از این درباره کلیات هیأت وزیران از سوی نمایندگان رأگیری می‌شود. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر نمایندگان در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار نظر نکنند، موافقان نمی‌توانند در دفاع از وزیر مربوطه اظهار نظر کنند.

وی با اعلام اینکه مجموع مدت نطق اولیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود، افزود: بعد از دفاعیات رئیس جمهور، مجلس بررسی برنامه ‏ها و صلاحیت هریک از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد، از این‌رو در این رابطه دو نفر از نمایندگان به عنوان موافق و دو نفر به عنوان مخالف با حفظ ترتیب به مدت پانزده دقیقه در دفاع و یا مخالف با هر وزیر صحبت می‌کنند، پس از آن وزیر و در صورت تأیید رئیس جمهور به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه‌های خود صحبت می‌کند.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه‌ها


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تأکید بر اینکه بررسى هر یک از وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه انجام مى‌شود، افزود:‌ رئیس‌جمهور می‌تواند بخشی از زمان نطق وزرا را نگه داشته و در پایان توضیحات خود را ارائه کند. این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: از طرف دیگر بر اساس قانون وزرای پیشنهادی برای کسب رأی اعتماد از مجلس نیاز به رأی بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی دارند.

وزیری رأی اعتمادنگیرد، رئیس‌جمهور برای معرفی گزینه بعدی 3ماه فرصت دارد


مصری تصریح کرد: چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد، رئیس جمهور می‌تواند برای آن وزارتخانه حداکثر سه ماه سرپرستی را تعیین کرده و در این مدت وزیر جدید پیشنهادی را به مجلس ارائه کند، از طرف دیگر امکان معرفی وزیر پیشنهادی جدید در روز بررسی رأی اعتماد به وزرا از سوی رئیس‌جمهور یازدهم وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین نامه داخلی، بخش نطق نمایندگان مجلس در روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه متوقف می‌شود، یادآور شد: بررسی صلاحیت وزرا در نشست‌های علنی مجلس به صورت صبح و عصر تا هر زمانی که لازم باشد، ادامه خواهد یافت، اما درباره تشکیل نشست علنی مجلس در روز پنجشنبه هنوز تصمیم گیری نشده است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه پایان هفته جاری رأی‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی یکجا صورت خواهد گرفت، گفت: در روز رأی‌گیری برای هر وزیر صندوقی جداگانه تعبیه شده و بعد از دفاع رئیس‌جمهور از کابینه خود، نمایندگان آرای خود را درون صندوق‌هایی به نام وزرا می‌اندازند.

گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۲۱
روزهای پر چالشی را پیش رو خواهیم داشت. امیدوارم نمایندگان محترم در رای گیری فقط خدا را در نظر داشته باشند. (107177)
نوید
Finland
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۲:۲۴
برخورد دیمی وکیلوئی اهداف خاصی را دنبال می کند تا عدم تأیید وزرائی که هم خط و باب طبعشان نیست زیاد به چشم نیامده و کمتر زیر سئوال بروند . (107182)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۶:۲۵
استاد در گذشته هم همینجوری رای میدادن دیگه اتفاق جدیدی نیست که

خدایا افکار دایی جان ناپلئونی رو حداقل از جریان اصلاحات دور کن اون طرفی ها که گرفتارشن بدجوری (107314)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۵
برای اینکه بعضی از مجلسیان پر دردسر متقاعد شوند که همین وزرای معرفی شده معتدلترین ها هستند، باید رئیس جمهور محترم بجای نفرات ردصلاحیت شده احتمالی، گزینه هایی را به مجلس معرفی کند که آقایان افراطی مجلس از عملشان پشیمان شوند. ولی اگر درس نگرفتند و نفرات جدید را هم ردصلاحیت کردند، باز همین پروسه ادامه یابد. ضمن اینکه با وجود رد صلاحیت شدن احتمالی بعضی ها مثل گزینه وزارت علوم، باز هم آقای روحانی این امکان را خواهد داشت که با سرپرست کردن یک شخص مقبول و مورد اعتماد دانشگاهیان جلو خسارت را بگیرد. (107241)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۱۷:۲۵
فكر كنم اينجوري كه بوش ميادتا 4 سال اول هي 3ماه به 3ماه روحاني بايد هي وزير معرفي كنه هي راي اعتماد نگيره....تا بياد بگذره (107342)
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۱:۴۴
اگر وزير علوم را انداختند اقاى روحانى بايد دكتر معين را معرفى نمايد (107484)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۰ ۲۲:۰۰
میگم برن موسویو وزیر کنن اگه یکی رای نیاورد یه دل سیر بخندیم (107493)