به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۱۴۵۶۱۱

افزایش تقاضا در واپسین روز کاری بورس

گروه اقتصادی: در آخرین روز معاملات بورس تهران در سال ۱۳۹۶ تقاضا از عرضه پیشی گرفت و سبب افزایش قیمت گروهی از سهم ها شد. امروز نیز بانک صادرات با صف خرید رو به رو بود.
افزایش تقاضا در واپسین روز کاری بورس
امروز بورس تهران در حالی آخرین روز کاری سال ۱۳۹۶ را پشت سر می گذارد که فعالان بازار سرمایه با نگاهی مردد به آینده نزدیکِ بازار سهامِ ایران نگاه می‌کنند. چرا که هنوز ریسک های سیاسی بر سر بازار سرمایه ایران سایه دارد. در ماه‌های ابتدایی سال آینده مشخص می شود که آمریکا به برجام پشت می‌کند یا این تفاهم را ادامه می‌دهد. در هر دو سناریو شرایط بورس تهران را می‌تواند متفاوت با آن چه هست کند.از طرفی موضوع نوسانات نرخ دلار مسئله دیگری است که می تواند بر  بازار سرمایه ایران تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بگذارد در ماه های پایانی امسال نوسانات نرخ دلار سبب تغییرات در سود دهی برخی از شرکت های بورسی کرد این شرایط می‌تواند در سال آینده هم با توجه به ریسک های سیاسی ادامه دار باشد.بازار سرمایه ایران در حالی سال ۱۳۹۶ را به اتمام می‌رساند که در سال جاری ۷ شرکت به بورس و ۸ شرکت به فرابورس راه یافتند و هنوز وضعیت تعدادی از نمادهای متوقف در بازار سرمایه مشخص نیست.

امروز برای سومین روز پیاپی نوسان گیران بازار سهام برای خرید سهم بانک صادرات صف بستند و این سهم از نمادهایی بود که توانست روی شاخص کل تاثیر زیادی بگذارد. "وبصادر" در قیمت پایانی و آخرین قیمت معامله ۴.۹۹ واحد رشد کرد و هم چنان به قیمت ۵۸ تومان ۹ ریال زیر قیمت اسمی معامله می‌شود. امروز عرضه ها نسبت به هفته های اخیر کمتر  و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت سهم ها شده است. شاخص کل بازه نقدی و قیمتی ۴۶۰ واحد رشد کرد و به رقم ۹۶ هزار و ۲۸۹ رسید.شاخص کل هم وزن نیز ۱۲۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۱۷ هزار و ۲۷۱ رسید.امروز شاخص آزاد شناور ۷۱۶ واحد افزایش یافت و رقم ۱۰۳ هزار و ۱۳۶  واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول و دوم به ترتیب ۴۵۴ و ۳۷۵ واحد رشد کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک صادرات ایران هر یک به ترتیب ۹۰، ۵۷ و ۴۰ واحد در رشد شاخص بازار سرمایه سهم داشتند و در طرف مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و گروه مبنا هر یک ۴۵، ۲۴ و ۱۶ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌ها داشتند.در آخرین روز معاملات بورس تهران در سال ۹۶ روند قیمت سهم‌ها در گروه فلزات اساسی عمدتا افزایشی بود. در این گروه ۶۸ میلیون سهم به ارزش ۱۸ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد رشد قیمت بسیاری از نمادها بودیم. در این گروه ۱۳ میلیون سهم به ارزش ۱۵ میلیارد تومان دست به دست شد.ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۹۶ میلیارد تومان سهم رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و ۵۱۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله بود. آیفکس نیز ۵.۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۹۶.۶ رسید. ارزش معاملات فرا بورس ایران به رقم ۱۸۵ میلیارد تومان دست یافت که این رقم ناشی از معامله بیش از ۱۸۵ میلیون سهم بود.
مرجع : ایسنا