به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۱۴۶۸۳

روزهای سخت دولت روحاني با این مجلس

روزهای سخت دولت روحاني با این مجلس
اشکان بنکدار جهرمی

گروه سياسي: گرچه از دست دادن سه مهره ی اصلی برای رئیس جمهور در اولین تعامل دولت یازدهم با مجلس نگرانی های خاص خود را دارد و نشان می دهد که مجلس اصولگرا اهل تسامح با دولت جدید نمی باشد و به هیچ وجه حاضر نیست نسل پر انرژی و تحول خواه آینده که افراد تحت پوشش این سه وزارتخانه را شامل می شود به آسانی به جناح دولت هدیه دهد ولی باید در نظر گرفت که رأی اعتماد به 15 وزیر پیشنهادی از سوی مجلسی که اکثریت آن رقیب سیاسی جناح دولت محسوب می شوند و پشتیبان کاندیدایی غیر از رئیس جمهور فعلی بودند دستاورد چندان کمی نیست.

این امر از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که انتخابات مجلس نهم دوسال پس از وقایع سال هشتاد و هشت در عرصه ی میدان داری اصولگرایان، رد صلاحیت اصلاح طلبان و دلسردی سیاست پیشگان معتدل انجام شد. و به همین جهت هم بود که طبیعی به نظر می رسید که محور اصلی سخنان نمایندگان مخالف، حول رفتار وزرای پیشنهادی در زمان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم باشد. گرفتن رأی اعتماد برای 15 وزیر با توجه به ساختار سیاسی مجلس نشان از درایت روحانی در اقناع نمایندگان و جلب همراهی آنان دارد.

پس می توان حدس زد مجلسیان به تیم اقتصادی روحانی و همچنین وزارت خارجه رأی اعتماد قابل تأملی دادند نه از این جهت که بخواهند از درِ تساهل در مقابل وی ظاهر شوند بلکه از این جهت که روحانی توانست مدبرانه ضمن تشریح وضع اقتصادی نابسامان موجود، پیوند پیروزی خود در رفع این مشکلات را با پیروزی نظام وحتی گروه رقیب جا بیندازد به عبارت دیگر آنان نه به دلخواه بلکه از سر اجبار پذیرفتند که از مواضع تند خود عقب نشینی کنند و به سبب گرفتار نیامدن در پیشگاه افکار عمومی وزیرانی را به عنوان عامل بهبود وضع اقتصادی در دولت پذیرا باشند.

هم چنین نظر به ترکیب آراء موافق و مخالف وزرای پیشنهادی از سوی نمایندگان مجلس، از یک طرف نشانگر موفقیت روحانی در بده بستانهای سیاسی پیش از بررسی صلاحیتهاست و از سوی دیگر نشان می دهد جریان افراطی مجلس که علیرغم سر و صدای زیاد، حد اکثر بین 30 تا 35 نماینده را شامل می شود نتوانسته است همراهی دیگر فراکسیونهای مجلس را با خود داشته باشد و حتی در مواردی چند وحدت درون گروهی خود را نیز از دست داده است. کلام آخر این که با وجود کنش دولت و واکنش مجلس ضمن نمایش ذکاوت و مهارت ریاست جمهوری در مهار افراطیون نشان داد که دولت يازدهم روزهای چندان آسانی را در مواجهه با این مجلس نخواهد داشت.

فردوس توسی
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۸:۵۰
موافقم (112005)
dbbddbdbdbdbdb
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۸:۵۴
مردم عزیز تهران !!! لطفا در دور بعدی با حضورتون و رای به لیست اصلاحات و اعتدال مجلس رو از رسایی و کوچک زاده ها پاک کنید.. (112473)
عصاره الانتوئین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۸:۵۲
دوستان بهار خودتان قضاوت کنید تا به الان اکثریت مدیران موفق کشور اصلاح طلب بودن یا اصولگرا؟ معلومه که اصلاح طلبان چه از نظر سواد و کفایت چه از نظر لیاقت و کارآیی و چه از حیث تیپ و قیافه و پاکدستی رودست ندارند. (112007)
یاهووو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۰
گل گفتی (112143)
اصلاح طلب زق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۴۲
معلوم میشه خودتم سواد و کفایت و لیاقت بالایی داره. تازه خوش تیپم هستی(ختم کلام اصلاح طلبی) (112145)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۸:۵۴
کار روحانی هر چقدر سخت باشد ، از کار خاتمی و تقابلش با مجلس پنجم سخت تر نیست و البته خاتمی در این زمینه خیلی موفقتر بود
درود بر اصلاحات (112008)
یه نسل سومی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۵۲
اطلاعات شما ضعیفه , مجلس پنجم اینقدر تندرو نبودن چون امثال رسایی و کوچک زاده و .... داشتن دبیرستان درس میخوندن و اینکه افراد شناخته تری در مجلس پنجم به نسبت این مجلس حضور داشتن. (112355)
حسن
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۱
مخالفت اصلی با کابینه پیشنهادی را جبهه پایداری بعهده داشت آنهم فقط به مواضع سیاسی وزرای پیشنهادی اعتراض داشتند. من در طول این چند سال اخیر پیگیر مواضع این نمایندگان بودم و در تعجب هستم چرا هیچکدام از نمایندگان پر سر و صدا هیچوقت صحبت از اقتصاد و گرانی و تعطیل تولید و وضع اسفبار مردم و .... صحبت نکرده و هیچ طرح و برنامه ای هم ندارند. مثل اینکه به یک وصل هستند و از اونجا خط گرفته و حرافی میکنند و به هر کسی می تازند و کسی هم جلودار آنها نیست. . . با بکاربردن لفظ فتنه و فتنه گر هرچه دلشان میخواهد میگویند.ه (112012)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۹:۰۷
واقعا تعامل با نمایندگانی که 25 درصد آرای حوزه خود را دارند و چنان در مجلس فریاد فتنه بر می آورند و میگویند افراطی نیستیم از زبان مردم میگوییم،مطالبه مردم اینست که چنین افرادی وزیر نشوند! واقعا سخت است! (112014)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۹:۱۲
پيش به سوي انتخابات دوره بعد مجلس و راي قاطع به اصلاحطلبان. البته اگر آقاي جنتي تو كشتي نظام جايي براي آنها گذاشته باشد. حرف ملت : فتنه گران 22 بهمن قم و حاميان آنها بايد از مجلس اخراج و در جامعه منزوي شوند. (112015)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۹:۲۷
بهار می دونم جای این کامنت این جا نیست ولی دیگه چاره ای نیست. . . .. تو رو خدا خواهشا در مورد "بی"آبی تو اصفهان گزارش تهیه کن. این جا خیلی از خونه ها اصلا آب ندارن. ایشالا این مشکلم مثل زیرگرد ها به تهرانی ها برسه بلکه یه فکری براش بکنن! (112017)
شهروند درجه چندم
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۰۷
شهرکرد و مرکز آب کشور رو نمی گی که 270 روستای چهارمحال وبختیاری با تانکر آبرسانی میشه؟کم آبی اصفهان حاصل بی تدبیری و جوسازی مسوولان سیاسی استان است (112283)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۲۷
می شه برای بیان مشکلتون از ما تهرانی ها مایه نگذارید ؟ والا ما هم تو هوای آلوده میریم بیرون سرکار و دانشگاه ولی دولت به خاطر مصلحت یا هرچی تعطیل نمی کرد. (112311)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۰۱
به نظر من کابینه روحانی رای خوبی اورده و ازین بابت باید راضی باشیم... (112026)
مردم
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۰۷
انتخابات اخیر یک رفراندوم بود.
درست است روحانی داس ندارد ولی مردم دارند.
"نمایندگان مجلس سالهای آخر عمر سیاسی خود را به خوبی خدمت کنید." (112029)
مهري
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۱۰
متن جالبي بود دستتون دردنكنه ممنون (112032)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۲۵
امیدواریم آقای روحانی از موضع خود کوتاه نیاید و جایگزین وزراء رو افرادی کاملا نزدیک به اصلاح طلبان معرفی کنند (112041)
سعيد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۳۷
خدايا كي به اين نماينده ها صلاحيت داده!!!! (112045)
فواد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۴۱
زمانی که احمدی نژاد بود همه. . . . حالا که منتخب واقعی مردم رییس جمهور شده اینها هم قانونمند شدند(همه هم فتنه شناس شدند) (112046)
فواد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۲۳
بهار جان انتظار داشتم و می دونستم جمله ام را فیلتر می کنی (112129)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۰
روحانی در معرفی کابینه اشتباه کرد و اگر کابینه اکثرا اصلاح طلب هم معرفی میکرد مجلس نمیتوانست بیش از 3-4 وزیر او را رد کند، روحانی باید متوجه شود تندروهای اصولگرا میخواهند آنقدر اورا به عقب برآنند که او تمام عقبه مردمی خود که تقریبا اکثریت مطلق آنها از اصلاح طلبان هستند را از دست دهد و بعد به سادگی سیاستهای خود را اعمال کنند، آقای روحانی این خاتمی و فداکاری عارف و نیروهای وفادار و اصلاح طلب اصیل بودند که مردم را به سود تو به صحنه آوردند، ستادهای شما اکثرا فقط در حد یک اسم بودند و حتی 1% هم در پیروزی شما موثر نبودند، والله در شهر ما که یک مرکز استان است من یک عدد اعلامیه از ستاد شما ندیدم، از ما گفتن بود. (112055)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۵
واقعا، ولی باید حمایت کرد (112060)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۶
به درک باید افراد اصلاح طلب تر معرفی بشن و نباید تو این قضیه به هیچ وجه کوتاه اومد (112061)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۰:۵۸
عدم شرکت مردم در اسفند ۹۰ و رد صلاحیت گسترده نتیجش میشه این مجلس...البته بازم باید به افرادی مثل مطهری و پزشکیان امیدوار بود. (112062)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۲۶
اگر حمایت مردم همواره با دولت باشد مجلس لاجرم با دولت تعامل میکند و تساهل به خرج میدهد . (112070)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۲۹
اگر علی ساربونه میدونه شتر را کجا بخوابونه
شما نگران نباشید
شما هنوز نخبگی آقای دکتر روحانی را ندیدید
یک کم صبر کنید متوجه خواهید شد که ایشان چه شخصیت ,مستقل و هوشمندی هستند (112071)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۳۰
والا ما نخبگیشونو در معرفی کابینه دیدیم !!!! پورمحمدی و فضلی (112315)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۱:۵۰
دولت دهم که با اردوکشی همفکران شما همراه شد چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (112082)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۴۱
امیدوارم روحانی کم نیاورد! پشت مردم بماند تا از منتخب مردم به محبوب مردم تبدیل شود (112106)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۱۹
با صبر و شکیبای یک به یک سنگر ها را فتح خواهیم کرد به امید خداوند. تا امثال شریعتمداری و کوچک زاده و... هستند نیاز به تلاش فراوان نیست آنها خودشان بهترین وسیله برای بدنام کردن و افول سلیقه های بد در فرهنگ و اخلاق خواهند شد.دین و ایمان مردم و سربلندی کشور باز خواهد گشت انشاءا... (112124)
بدمک
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۱۰
خداکنه دور بعد رای نیارن.‏
برید اهنگ تصویری beauty and a best رو ببینید جوانان خارجی رو با ما مقایسه کنید خود بخود ملتفت میشید. (112173)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۷:۱۷
اره دمت گرم گفتی .من دیدم هم فال بود و هم تماشا
اونا که وسط اب بودم خروس بود یا پری ؟؟ (112378)
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۱۶
سلام.آقاي روحاني ما طرفدار شما بوده و از شما در طول انتخابات حمايت كرديم تا از مطالبات به حق جوان ها حمايت كنيد و باز كردن فضاي بسته سياسي توسط كليد تدبير و اميد از ديگر اميدهاي راي دادن به شما بود.ما هنوز هم طرفدار شما هستيم و از شما حمايت ميكنيم اما ذكر بعضي از الفاظ مانند اردوكشي خياباني براي خوش آمد بعضي از جريان هاي افراطي راست خيلي در شان و جايگاه دكتر حسن روحاني نبود و باعث داخوري خيلي از طرفدارن شما گرديد و همنچنين اين مجلس نشان داد كه با را ندادن به 3 وزير كه همه شان نزديك به جريان اصلاحات و اعتدال بودند خيلي پيام تغيير مردم رو نشنيده است يا شنيده و نميخواهد دست از افراطي گري بردارد به درك من اگر شما بزرگوار آن اصولگراياني را هم كه براي تعامل با مجلس و براي راي دادن به كل كابينه به آنها نميداديد وضع بدتر از اين نميشد!اين يعني هرچقدر در برابر اقتدارگرايان بيشتر نرمش نشان دهيد آنها بيشتر جلو خواهند آمد،لطفا تجربه ي آقاي خاتمي رو از ياد نبريد.

از حمايت كردن شما از وزير نفت و روش زيركانه تان كه واقعا نشان از فهم و درايت بالاي شما دارد كه راي ندادن به وزير نفت رو راي ندادن به بهترين گزينه دانستيد بسيار خوشمان آمد.لطفا وزرايي كه پيگير حقوق مردم باشند و در اين زمينه ها ورزش و علوم و آموزش پرورش و واقعا متخصص هستند انتخاب بنماييد و همين گونه به سبك وزير نفت از آنها دفاع كنيد.خواهشمند است از لفظ اردوكشي خياباني كه خوشامد آقايان افراطي است ديگر استفاده نفرماييد! (112179)
محمد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۰۷
شمايه زماني ناظر استيضاح پي درپي وزيران احمدي نژادبوديد ولي حقيقت انكارميكرديدومي گفتيد قانوني اما حالا كارشما هم بخاطر حزب بازي است نه مردم (112225)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۱۱
این وسط لاریجانی بیشتریت استفاده رو برد و یکی از مهمترین وزارتخونه ها رو به نزیکای خودش داد.به نظر من روحانی رو دور زد. (112228)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۲۳
با این نظر موافق نیستم زیرا روحانی علاقه ای به اصلاح طلبها نداره و تنها از آنها استفاده ابزاری کرد و رای مجلسم گواه این مدعاست. (112237)