به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۰:۳۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۱۴۸۲۶
سازمان ملل استفاده از سلاح شيميايي در سوريه را تاييد كرد

صدها شهروند سوريه بر اثر سلاح شيميايي خفه شدند

گروه بين‌الملل: سخنگوي دبيركل سازمان ملل اعلام كرد تحقيقات گروه تحقيق اعزامي سازمان ملل به سوريه نشان مي دهد كه در حومه دمشق از سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده است.
صدها شهروند سوريه بر اثر سلاح شيميايي خفه شدند
به گزارش ايرنا ادواردو دل بويي سخنگوي دبيركل سازمان ملل اعلام كرد دكتر سلستروم رييس تيم تحقيق استفاده از سلاح‌هاي شيميايي گزارش داده است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حومه دمشق از سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده است. سخنگوي دبيركل افزود: اين گزارش نمي‌گويد كه دقيقا در چه منطقه‌اي و توسط چه گروهي سلاح‌هاي شيميايي استفاده شده است. بان كي مون از شنيدن خبر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در حومه دمشق شوكه شده است.

تحقيق استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه به سرپرستي دكتر سلستروم و به درخواست دولت سوريه به دمشق رفته اند تا اتهامات استفاده از سلاح‌هاي شيميايي را در خان العسل و دو منطقه ديگر را بررسي كنند. دبيركل سازمان ملل مجددا تاكيد كرد كه اگر استفاده از سلاح‌هاي شيميايي توسط هر گروهي تحت هر شرايطي تاييد شود بايد عاملان پاسخگو باشند و اين عمل تخلف از قوانين بين المللي تلقي خواهند شد. به دنبال اين گزارش رييس دوره اي شوراي امنيت نيز اعضاي شوراي امنيت را به يك جلسه غير رسمي دعوت كرد كه امروز بعد از ظهر تشكيل خواهد شد.

مخالفان دولت سوريه، ارتش اين کشور را متهم کردند که در بمباران مواضع مخالفان در حومه دمشق از بمب شيميايي استفاده کرده است. در عين حال به گزارش يورونيوز دولت سوريه نيز مخالفان را به استفاده از گاز سارين در اين مناطق متهم کرده است. به گزارش رويترز مخالفان مي‌گويند بيش از 200 نفر در اثر گاز اعصاب جان خود را از دست داده اند. اين در حالي است که بازرسان سازمان ملل براي تحقيق درباره استفاده از سلاح‌هاي شيميايي هم اکنون در سوريه هستند. اين بازرسان به دعوت دولت سوريه وارد اين کشور شده اند.

ايسنا به نقل از اسکاي نيوز خبر داده است که مخالفان مدعي اند دست کم 850 تن ظرف 24 ساعت در گذشته اند. دولت سوريه با تاييد خبر کشته شدن شهروندان سوري، حمله شيميايي ارتش عليه آن‌ها را تکذيب کرده است. شبکه اسکاي نيوز عربي گزارش داد: «گرچه اين ادعاي مخالفان سوري ثابت نشده است اما احتمال دارد که گروه هايي براي بهره برداري سياسي دست به جناياتي در اطراف دمشق پايتخت سوريه زده باشند.»

بنا بر ادعاي مخالفان سوريه چند منطقه در حومه دمشق به ويژه "غوطه" شرقي و غربي هدف حملات موشکي قرار گرفته که برخلاف گذشته اين حملات خرابي زيادي به جاي نگذاشته است اما پس از لحظاتي تعداد زيادي از ساکنان اين مناطق دچار حالت خفگي شده اند و پس از مدتي جان خود را به اين دليل از دست داده اند. بنابر اين گزارش تاکنون دست کم 850 جسد از مناطق مختلف اطراف دمشق جمع آوري شده که بيشتر آن‌ها نشانه اي از خونريزي خارجي ندارند و به دليل مشکلات ريوي کشته شده اند. بنا بر اين گزارش بسياري از کشته شدگان زن و کودک هستند و کار جمع آوري و شمارش اجساد در اطراف دمشق هنوز ادامه دارد. گزارش‌هاي تكميلي حاكيست تعداد قربانيان اين جنايت ضد بشري، به 1300 نفر رسيده است كه بخش زيادي از آنان را كودكان و زنان تشكيل مي‌دهند.